Gå til innhold

Klikket for mannen i natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså klikket , eller han ble i hvertfall sur og skjelte meg ut fordi han ikke klarte å sove .. Jeg slet med angstanfall hele natten og mareritter og han gikk og la seg på sofaen .. Bannet og sur var han .. Synes det var utrolig dårlig gjort av ham og ikke kunne han be om unnskyldning i dag :(

Anonymous poster hash: 46a6c...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså klikket , eller han ble i hvertfall sur og skjelte meg ut fordi han ikke klarte å sove .. Jeg slet med angstanfall hele natten og mareritter og han gikk og la seg på sofaen .. Bannet og sur var han .. Synes det var utrolig dårlig gjort av ham og ikke kunne han be om unnskyldning i dag :(

Han skulle vel på jobb og det er unødvendig at du holder alle våken. Kunne du lagt deg på annet rom og ta medisin ?

Anonymous poster hash: 4db3e...4d4

Skrevet

Han skulle vel på jobb og det er unødvendig at du holder alle våken. Kunne du lagt deg på annet rom og ta medisin ?

Jeg antar at hi ikke kunne forutse at hun ville få angstanfall?

Greit at man vil sove, men han kunne jo bare lagt seg på sofaen uten å klikke. Utrolig usympatisk å bli sint og banne til partneren når denne har mareritt og angstanfall.

Anonymous poster hash: c814a...faa

Skrevet

Fy søren, for en egoist!!! 

Anonymous poster hash: 318a1...ac2
Skrevet

Jeg antar at hi ikke kunne forutse at hun ville få angstanfall?

Greit at man vil sove, men han kunne jo bare lagt seg på sofaen uten å klikke. Utrolig usympatisk å bli sint og banne til partneren når denne har mareritt og angstanfall.

Det er usympatisk og ondt å ikke trøste en som har angstanfall. Han er en drittsekk

Skrevet

Ja, for man skal ikke støtte sin kjære gjennom mareritt og angstanfall? Regner med at HI ikke har det hver natt? Da kan mannen ikke forvente at hun skal være der for ham hvis han blir syk, pleietrengende, får kreft osv...

Skrevet

Regner med at dette ikke var første gang du slet med angst og mareritt? Det ER en belastning å bo med psykisk syke mennesker. Dersom han ikke klikker til vanlig så kan jeg faktisk forstå at det topper seg.

Hva gjør du selv da, for å få det bedre?

Anonymous poster hash: 73e41...bbc

Skrevet

Takk for svar, jeg går til psykolog en gang i uken og tar faste medisiner (sovemedisiner) men ble akkurat tom for det i går og det ble en helt grusom natt.. Jeg vet han blir lett gretten for han sliter med søvn selv men synes det var unødvendig å klikke på den måten , han var gretten om alt om dynen og at naboene bråkte .. Ellers er han en utrolig støttende person som til vanligvis hjelper meg når jeg er dårlig .. Jeg skal hente medisinene mine i dag sånn det ikke gjentar seg.. Ble bare satt ut for han bannet noe høyt og trampet rundt og sur inn til stuen :/

Skrevet

Takk for svar, jeg går til psykolog en gang i uken og tar faste medisiner (sovemedisiner) men ble akkurat tom for det i går og det ble en helt grusom natt.. Jeg vet han blir lett gretten for han sliter med søvn selv men synes det var unødvendig å klikke på den måten , han var gretten om alt om dynen og at naboene bråkte .. Ellers er han en utrolig støttende person som til vanligvis hjelper meg når jeg er dårlig .. Jeg skal hente medisinene mine i dag sånn det ikke gjentar seg.. Ble bare satt ut for han bannet noe høyt og trampet rundt og sur inn til stuen :/

Han viste vel sitt sanne jeg, da

Skrevet

Å være søvnløs er også forferdelig.

Anonymous poster hash: 21c2b...57d

Skrevet

Ja det er jeg klar over men burde ikke han be om unnskyldning da ??? Jeg har nesten lyst å si at jeg ikke tolerer sånnt oppførsel ! :(

Skrevet

Er man sliten og trett kan det renne litt over. Men han bør selvfølgelig be om unnskyldning neste dag. Samtidig kan du kanskje si at du forstår at han er sliten, og at du er lei for at ting er som de er, og at du setter ufattelig pris på at han er der for deg. Men at "klikking" er svært ubehagelig el.l.

Anonymous poster hash: 1a717...061

Skrevet

Ja det er jeg klar over men burde ikke han be om unnskyldning da ??? Jeg har nesten lyst å si at jeg ikke tolerer sånnt oppførsel ! :(

Har du bed om undskyldning ?

Skrevet

Har du bed om undskyldning ?

For at hun fikk angstanfall og mareritt?!?

Si meg, hva er slemmest: å få angstanfall og mareritt, eller å klikke på en som får angstanfall og mareritt?

Skrevet

Skjønner det er kjedelig når det blir sånn og at du ikke syns det er greit med slike reaksjoner, men om jeg skal prøve å se det fra mannens side, så skjønner jeg han litt også.

Hvis du tar sovemedisin hver kveld, så er det relativt normalt å tenke at du så hvor mange dager du hadde til på både torsdag, fredag og lørdag. I teorien skulle du hatt oversikt og hadde mulighet til å fylle på fra apoteket i helgen. Kanskje det er noe av årsaken til at han ble så irritert? 

Anonymous poster hash: 162e9...a8d
Skrevet

Skjønner det er kjedelig når det blir sånn og at du ikke syns det er greit med slike reaksjoner, men om jeg skal prøve å se det fra mannens side, så skjønner jeg han litt også.

Hvis du tar sovemedisin hver kveld, så er det relativt normalt å tenke at du så hvor mange dager du hadde til på både torsdag, fredag og lørdag. I teorien skulle du hatt oversikt og hadde mulighet til å fylle på fra apoteket i helgen. Kanskje det er noe av årsaken til at han ble så irritert? 

Så du mener at mannen skal ha rett til å klikke hver gang man gjør en liten feil? For det er jo det det er, liten bagatell, EN søvnløs natt i løpet av et langt liv. Regner med at du er feilfri selv? Jeg har stått opp både 5 og 10 ganger om natten da barna var små, men man klikker jo ikke på dem for det, de kan ikke noe for at de våkner. Hvorfor er det OK å klikke på voksne mennesker? Jeg hadde forstått hvis HI hadde fest og ravet full rundt og vekket mannen. Hun er syk.

Skrevet

Så du mener at mannen skal ha rett til å klikke hver gang man gjør en liten feil? For det er jo det det er, liten bagatell, EN søvnløs natt i løpet av et langt liv. Regner med at du er feilfri selv? Jeg har stått opp både 5 og 10 ganger om natten da barna var små, men man klikker jo ikke på dem for det, de kan ikke noe for at de våkner. Hvorfor er det OK å klikke på voksne mennesker? Jeg hadde forstått hvis HI hadde fest og ravet full rundt og vekket mannen. Hun er syk.

Hun er syk, men mannen tar jo vare på henne ellers. Det er SLITSOMT å bo med psykiske syke mennesker!!!

Anonymous poster hash: 73e41...bbc

Skrevet

Det er usympatisk og ondt å ikke trøste en som har angstanfall. Han er en drittsekk

Han opplever det kanskje mye og er lei? Føler han ikke klarer hjelpe? At hun overdriver? At han er sliten? At han jobber og trenger søvn? Man kaller ikke andre drittsekk uten å kjenne vedkommende. Alltid to sider.

Anonymous poster hash: b85fd...e64

Skrevet

Jeg mener ingenting av det du skriver. Jeg sier at jeg kan skjønne at han blir irritert. Å "klikke" syns jeg er litt hardt ord å bruke om å banne og trampe i gulvet mens man går. Da er man irritert, men i mine øyne er ikke det å "klikke".

Det ER slitsomt å leve med psykisk syke, og kanskje i sitt stille sinn tenkte han at dette kunne vært unngått. Når han i tillegg sliter med søvn selv, så er det fort gjort å ytre mer misnøye enn det som kanskje er intensjonen.

Jeg er nok litt "farget" av nattens hendelser nord i landet, ift begrepet "å klikke". 

Og jada, er 100% feilfri selv, sånn som alle som prøver å se begge sider av en sak.

Skrevet

Jeg mener ingenting av det du skriver. Jeg sier at jeg kan skjønne at han blir irritert. Å "klikke" syns jeg er litt hardt ord å bruke om å banne og trampe i gulvet mens man går. Da er man irritert, men i mine øyne er ikke det å "klikke".

Det ER slitsomt å leve med psykisk syke, og kanskje i sitt stille sinn tenkte han at dette kunne vært unngått. Når han i tillegg sliter med søvn selv, så er det fort gjort å ytre mer misnøye enn det som kanskje er intensjonen.

Jeg er nok litt "farget" av nattens hendelser nord i landet, ift begrepet "å klikke". 

Og jada, er 100% feilfri selv, sånn som alle som prøver å se begge sider av en sak.

Jeg bor selv nord i landet, og det som har skjedd der e ikke "å klikke", det er drap. Har ingenting med klikking å gjøre. Jeg har også levd med en psykisk syk mann, og ja, det var frustrerende. Men jeg forstår at i det man har angstanfall, altså er ubegrunnet panisk REDD for ting, er det siste du kan gjøre å skremme denne personen enda mer. Som sagt, du brøler ikke og banner til ditt nyfødte barn som våkner for 10. gang på 5 timer med vræl, selv om du er helt forgått av søvnmangel. Du tramper ikke og banner til en du elsker som ligger i senga og er redd fra før. Da er du virkelig en drittsekk.

Er mannen lei? Vel, opp til ham å gå fra henne eller sove på et annet rom. Han velger å fortsette samlivet, og da bør han jo oppføre seg som folk.

Anonymous poster hash: 7742c...312

Skrevet

Jeg bor selv nord i landet, og det som har skjedd der e ikke "å klikke", det er drap. Har ingenting med klikking å gjøre. Jeg har også levd med en psykisk syk mann, og ja, det var frustrerende. Men jeg forstår at i det man har angstanfall, altså er ubegrunnet panisk REDD for ting, er det siste du kan gjøre å skremme denne personen enda mer. Som sagt, du brøler ikke og banner til ditt nyfødte barn som våkner for 10. gang på 5 timer med vræl, selv om du er helt forgått av søvnmangel. Du tramper ikke og banner til en du elsker som ligger i senga og er redd fra før. Da er du virkelig en drittsekk.

Er mannen lei? Vel, opp til ham å gå fra henne eller sove på et annet rom. Han velger å fortsette samlivet, og da bør han jo oppføre seg som folk.

Anonymous poster hash: 7742c...312

Sammenligningen melllom voksen og barn er synes jeg ikke passer. En voksen skal i utgangspunktet ta mer ansvar for seg selv enn det man kan forvente av et barn. Hi har en lidelse og medisineres for dette. Å gå tom for nødvendig medisin er unødvendig og HI burde ha tatt sine forhåndsregler i med tanke på det. Hun burde kanskje ikke lagt seg i ektesengen i det hele tatt fordi hun visste det ville bli en trøblete natt. Jeg forstår at mannen blir irritert da. Hvert fall hvis det ikke er noe han kan bidra med. Og nei, sånn som hi beskriver dette så var det ingen klikk. Han blei irritert og sur. Står ikke noe i hi om brøling heller. Han kunne sikkert taklet det på en annen måte, men det kunne jammen i meg hi også.

Anonymous poster hash: 78892...192

Skrevet

Jeg er enig med de andre i at mannen ikke "klikket" i natt, Hi, men jeg vil tro det føles slik for deg siden han normalt bruker å være veldig støttende.

Burde han reagert som han gjorde? Nei, det burde han selvfølgelig ikke.

Burde du ha glemt å sjekke at du hadde nok medisiner? Nei, det burde du selvfølgelig ikke.

Jeg tror det er viktig å huske, som flere andre også sier, at psykisk sykdom hos en partner også påvirker den andre i forholdet. Dette er noe mange ikke er særlig klar over, og det er noe som ikke snakkes så mye om. For akkurat det temaet berører ofte svært vanskelige følelser. Det kan berøre skam, det kan berøre sorg, sinne, oppgitthet osv. Det er heller ikke uvanlig at den som er partner til en som er psykisk syk også kan bli deprimert pga. forholdene i hjemmet.

Dette skriver jeg ikke for å gi deg noen skyld, Hi, for du er ikke skyld i at du er syk. Men det er viktig at du og mannen har en åpen dialog om hvordan din sykdom påvirker forholdet deres og hvordan det påvirker dere begge to.

Du spør om han ikke skylder deg en unnskyldning. Tja.... kanskje gjør han det, for uansett så var reaksjonen hans unødvendig.

Bør du lage noe drama ut av dette hvis han ikke ber om unnskyldning? Nei, det synes jeg ikke.

Jeg er enig med en over her som sa noe om at du bør snakke med mannen din. Si til ham at du burde fulgt bedre med på hvordan du lå an med medisiner, for hadde du gjort det så ville du ikke hatt den episoden i natt. Så kan du f.eks. lage deg en ny rutine - du hentet medisinene dine i dag, da teller du frem på kalenderen hvor lenge du har av dem, så legger du inn en påminnelse på mobilen 3-5 dager før du går tom om at du må hente mer medisiner, og så gjør du det hver gang du henter ut medisiner, da glemmer du det ikke - og så forteller du mannen hva du nå har gjort for å forhåpentligvis unngå slike unødvendige episoder i fremtiden. Jeg synes du også skal fortelle ham at du forstår at hele situasjonen (ikke bare i natt) sikkert er slitsom for ham også, at du ser det. Så forteller du ham hvor glad du er for at han ellers er så støttende.

Fortell ham også hvordan du opplevde at han ble så frustrert i natt, og at du håper han ikke vil reagere slik i fremtiden hvis noe lignende skulle skje. Fortell gjerne hva du trenger når du har angstanfall.

Og så synes jeg dere skal se på forholdet deres. Ofte kan den som er syk være veldig i sin egen boble og miste forholdet litt ut av syne. Det er viktig at også mannen din føler seg sett i forholdet, at omsorg og støtte ikke bare går en vei. Se om dere kan gjøre noe sammen for å styrke forholdet, noe positivt, noe begge liker.

Jeg synes du skal ta på deg halvparten av skylden for det som skjedde i natt, så får mannen ta den andre delen. Og hans del synes jeg du følelsesmessig skal sette på hans tabbekvote siden han ellers er så støttende og omsorgsfull.

Anonymous poster hash: af9ba...cc5
Skrevet

Hei,

HI her..

takk for fine svar, jeg må innrømme at å ved bruke utrykket "klikke" gikk jeg litt for langt, det var bare litt sjokkerende siden han pleier å være støttende og han var det på begynnelsen av natten, det er sånn at jeg kan våkne med mareritter og prate/ gråte uten at jeg husker det. Det er veldig slitsomt for meg men også han, han skulle opp tidlig på jobb i dag og de siste nettene hadde han sovet dårlig selv. Han pleier ikke å bli så sur, men han ble det i natt for han trengte virkelig søvnen, vi har pratet om dette nå som han kom hjem fra jobb og jeg sa det var helt unødvendig å banne osv, men det beklaget han virkelig for. Det var mitt ansvar å sjekke at jeg har nok medisiner over helgen men trodde det gikk greit å være en natt uten men tydeligvis ikke, dette har jeg erfart nå hvor mye medisinene hjelper.

Han har beklaget, jeg har beklaget og forhåpentligvis gjentar det seg ikke. 

Så jeg beklager mitt overdrevne innlegg men jeg synes det var bare rart å se han så sur osv, men det sier jo mye om hvordan han er vanligvis så vi satser på en god natt søvn i dag :) Siden jeg har hentet ut medisinene mine nå! :)

Jeg må legge til at det er selvsagt ikke lett for noen å leve med en med psysiske lidelse, men jeg er ikke psysisk syk jeg har bare mareritter etter en traumatisk opplevelse for ikke så lenge siden og psykologen sier jeg gjør alt riktig for å komme meg videre...

Skrevet

Hei,

HI her..

takk for fine svar, jeg må innrømme at å ved bruke utrykket "klikke" gikk jeg litt for langt, det var bare litt sjokkerende siden han pleier å være støttende og han var det på begynnelsen av natten, det er sånn at jeg kan våkne med mareritter og prate/ gråte uten at jeg husker det. Det er veldig slitsomt for meg men også han, han skulle opp tidlig på jobb i dag og de siste nettene hadde han sovet dårlig selv. Han pleier ikke å bli så sur, men han ble det i natt for han trengte virkelig søvnen, vi har pratet om dette nå som han kom hjem fra jobb og jeg sa det var helt unødvendig å banne osv, men det beklaget han virkelig for. Det var mitt ansvar å sjekke at jeg har nok medisiner over helgen men trodde det gikk greit å være en natt uten men tydeligvis ikke, dette har jeg erfart nå hvor mye medisinene hjelper.

Han har beklaget, jeg har beklaget og forhåpentligvis gjentar det seg ikke. 

Så jeg beklager mitt overdrevne innlegg men jeg synes det var bare rart å se han så sur osv, men det sier jo mye om hvordan han er vanligvis så vi satser på en god natt søvn i dag :) Siden jeg har hentet ut medisinene mine nå! :)

Jeg må legge til at det er selvsagt ikke lett for noen å leve med en med psysiske lidelse, men jeg er ikke psysisk syk jeg har bare mareritter etter en traumatisk opplevelse for ikke så lenge siden og psykologen sier jeg gjør alt riktig for å komme meg videre...

Høres ut som om du og mannen har en god kommunikasjon med hverandre, Hi :)

Bra du får hjelp til å takle det som har skjedd med deg.

Håper du (og mannen) får en god natt i natt :)

Anonymous poster hash: af9ba...cc5

Skrevet

Takk :D ja jeg har nå medisinene mine så det går nok fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...