Gå til innhold

Dere med en VOND andrefødsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ble fødsel nr 3? Min andre fødsel var sååååååååååå vondt. Den var så vondt at jeg, med nåleSKREKK, sprøytefobi... jeg ba om epidural. Jeg som griner bare jeg skal ta en sprøyte (ironisk nok tok jeg sprøyter 2 ganger daglig i hele svangerskapet, og grein annenhver gang. Men hva gjør man vel ikke for barna :D ? )

 

Grøsser litt når jeg tenker på den fødselen. Fra aktiv fødsel til barnet var født tok det 4 timer, da fikk jeg full dose epidural + bolus. Ikke drypp. Jeg ble forresten indusert pga sprøytene jeg tok. 

 

Hva er sjansen for at 3. fødsel blir like vond? 



Anonymous poster hash: caec3...5c2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er skrivefeil til og med JEG irriterte meg over! Fødselen var vond skulle det stå. IKKE vondt! 



Anonymous poster hash: caec3...5c2
Skrevet

De sier vel at igangsatte fødsler er vondere, så hvis du slipper det denne gangen blir det nok en annen opplevelse. Kan du snakke med jordmor om dine bekymringer?

 

Anonymous poster hash: a59ca...9a2

Skrevet

De sier vel at igangsatte fødsler er vondere, så hvis du slipper det denne gangen blir det nok en annen opplevelse. Kan du snakke med jordmor om dine bekymringer?

 

Anonymous poster hash: a59ca...9a2

Kan selvsagt det, men er ikke gravid. Tenker hvis jeg skule blitt det ;) Det som stopper meg mest er frykten for fødselen... 

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Skrevet

Hadde rask og veldig vond andre fødsel.

Rier uten opphold og epiduralen virket ikke særlig før ungen var ute. Gikk tre timer fra vannet gikk og til det var over.

Nr3 var ikje riene så vonde, hok ca 8 timer fra første ri til hun var ute.

Epidural ble satt 1,5 time før det var over.

Hadde lystgass og lå å pratet med mamma og mannen .

Da riene ble vonde nok fikk jeg epidural .

Vondeste var ved kroninga, det røska skikkelig i ca3 min .

Skrevet

Hadde rask og veldig vond andre fødsel.

Rier uten opphold og epiduralen virket ikke særlig før ungen var ute. Gikk tre timer fra vannet gikk og til det var over.

Nr3 var ikje riene så vonde, hok ca 8 timer fra første ri til hun var ute.

Epidural ble satt 1,5 time før det var over.

Hadde lystgass og lå å pratet med mamma og mannen .

Da riene ble vonde nok fikk jeg epidural .

Vondeste var ved kroninga, det røska skikkelig i ca3 min .

kroninga? Fødte du en kronprins? hehe... skjønte ikke den.

Åh.. det er så vondt å føde... min første fødsel var en drøm. Så jeg trodde jo at andre fødsel skulle bli OK

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Skrevet

Nr 2 var min vondeste. 3,4 og 5 gikk fort. Vondt i noen minutter, men det var holdbart. Fødte de tre siste i badekar. Helt topp!!



Anonymous poster hash: 32cd1...e98
Skrevet

Induserte fødsler kan ofte være vondere enn de som starter av seg selv, og det er også min personlige erfaring. Her var det min første fødses om var indusert, og den ble altfor rask og vond. Den andre fødselen ble faktisk ganske bra, men den tredje var ille igjen fordi babyen var stor, kom ut med armene ved hodet i tllegg og satte seg litt fast. Fjerde fødselen var lekende lett, vond ja, men faktisk ikke så ille. Kunne tatt den på nytt liksom. Poenget er at absolutt alle fødsler er ulike, både i lengde, hvordan de føles og hvordan man takler dem der og da. Du kan ikke vite noe om hvordan en ev. neste føsel vil bli noe mer enn vi kan, men du har i det minste gjort deg erfaringen at du faktisk overlever når det er ekstr vondt og fælt også ;)



Anonymous poster hash: 06d89...f28
Skrevet

 

Nr 2 var min vondeste. 3,4 og 5 gikk fort. Vondt i noen minutter, men det var holdbart. Fødte de tre siste i badekar. Helt topp!!

 

Anonymous poster hash: 32cd1...e98

 

Oi, 5 barn :) Imponerende. Men det er jo litt betryggende å høre dette da.. min mor, nemlig, revnet hele veien med nr 3 :o !!! Og det var visst en vond fødsel, huff. Jeg er nr 2 i "arverekka" og var den beste fødselen så vi har jo tydeligvis litt forskjellige fødsler heldigvis.

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Skrevet

J

 

 

Induserte fødsler kan ofte være vondere enn de som starter av seg selv, og det er også min personlige erfaring. Her var det min første fødses om var indusert, og den ble altfor rask og vond. Den andre fødselen ble faktisk ganske bra, men den tredje var ille igjen fordi babyen var stor, kom ut med armene ved hodet i tllegg og satte seg litt fast. Fjerde fødselen var lekende lett, vond ja, men faktisk ikke så ille. Kunne tatt den på nytt liksom. Poenget er at absolutt alle fødsler er ulike, både i lengde, hvordan de føles og hvordan man takler dem der og da. Du kan ikke vite noe om hvordan en ev. neste føsel vil bli noe mer enn vi kan, men du har i det minste gjort deg erfaringen at du faktisk overlever når det er ekstr vondt og fælt også ;)



Anonymous poster hash: 06d89...f28

 

Ja, eneste er at jeg er en "fødekvinne", men selv det hjelper meg ikke :o



Anonymous poster hash: caec3...5c2
Skrevet

Det er så mye som spiller inn, hvordan barnet skrur seg ned i bekkenet, hvor effektive riene er, din dagsform og hvordan du reagerer på endorfinene akkurat den dagen osv osv

 

Det er helt umulig å forutse

 

Her var fødsel nr en vondest med nr tre på en god andreplass, nr to var den letteste

 

Anonymous poster hash: 7796a...b17

Skrevet

Min andre fødsel var rask og vond, ubeskrivelig vond. Hun var stjernekikker, fikk sterk fødselsangst. Var redd tredje fødsel ble slik også, men den var mye lenger enn de to første og gikk bedre selv om utdrivelsesfasen var like vond. Fjerde ble tatt med keisersnitt, valgte dette selv.

Skrevet (endret)

Min 2 fødsel var grusom vond. Jeg fikk panikk etterhvert på grunn av smertene. Jeg ba flere ganger om epidural , men det var ingen ledige anestesileger. Hun ene jordmoren virket veldig usikker og hun andre var litt streng type.De innga ikke så mye trygghet for å si det sånn.Det viste seg å bli en meget rask fødsel 3,5 timer fra begynnelse til slutt. Det var nok grunnen til at det gjorde ekstra vondt. Etter fødselen brukte jeg noen uker på å bearbeide følelsene og tankene mine. Da jeg skulle ha nr 3 gikk jeg til samtaler på sykehuset . Jeg ble lovet epidural og at jeg kunne komme inn når jeg ville hvis jeg kjente det var fødsel på gang. Dette på grunn av at fødselen sannsynligvis ville gå meget raskt. Denne fødselen ble en god opplevelse selv om den fra begynnelse til slutt tok litt over 2 timer bare. Det var voldsomt og vondt , men jeg følte meg mye tryggere og ivaretatt, noe som førte litt en langt bedre opplevelse. Jeg fikk også epidural, men barnet var ute før den virket. Samtale på sykehuset er noe jeg virkelig anbefaler. Det gjorde fødsel nr 3 til en god opplevelse for meg :) Det er ikke sikkert du får like vondt denne gangen. Nr 3 var litt bedre enn fødsel nr 2 hos meg.

Endret av *Smiley*
Skrevet

Veldig vond og voldsom styrtfødsel med nr 2, så jeg grudde meg litt til tredje... Den ble enda vondere, eller dvs den var nok like vond, men føltes verre fordi den varte lengre. Tok fire timer, mot to timer første gang, så ingen lang fødsel det heller, men når jeg hadde en forventning om at tredje fødselen skulle gå like raskt, så føltes de siste timene ganske uutholdelige. Ingen smertestillende på noen av fødslene mine, så jeg har vel litt meg selv å takke også ;)

 

Anonymous poster hash: b0a56...0e4

Skrevet

Veldig vond og voldsom styrtfødsel med nr 2, så jeg grudde meg litt til tredje... Den ble enda vondere, eller dvs den var nok like vond, men føltes verre fordi den varte lengre. Tok fire timer, mot to timer første gang, så ingen lang fødsel det heller, men når jeg hadde en forventning om at tredje fødselen skulle gå like raskt, så føltes de siste timene ganske uutholdelige. Ingen smertestillende på noen av fødslene mine, så jeg har vel litt meg selv å takke også ;)

 

Anonymous poster hash: b0a56...0e4

To timer forrige gang skulle det stå, ikke første gang :P Første gang tok 15 timer...

 

 

Anonymous poster hash: b0a56...0e4

Skrevet

Takk for erfaringer da :) Er det noe jeg kan avtale på forhånd, at jeg SKAL ha epidural? Hadde ikke taklet forrige fødsel uten tror jeg. Holdt på å svime av, satt bare og ristet og skrek :o !!!

 

hi



Anonymous poster hash: caec3...5c2
Skrevet

Jeg hadde også en sykt vond andrefødsel. Men rakk ikke få epidural da. Hadde ikke lyst å føde flere ganger, men ble gravid, så det var ikke noen vei utenom.

 

Vil si at det var minst like vondt, men jeg taklet det bedre denne gangen. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha epidural, men klare meg med lystgass. Hadde forberedt meg mentalt på forhånd og trent litt på avspenningsteknikker. Det hjalp godt i starten. Kom meg gjennom det, og frykter ikke om det skulle bli en fjerde fødsel :)

 

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Skrevet

 

Takk for erfaringer da :) Er det noe jeg kan avtale på forhånd, at jeg SKAL ha epidural? Hadde ikke taklet forrige fødsel uten tror jeg. Holdt på å svime av, satt bare og ristet og skrek :o !!!

 

hi

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Da jeg var til samtale så ble vi enige om at jeg skulle få epidural. Men hvis det ikke er tilgjengelige anestesileger er man ikke garantert at man får det.
Skrevet

Jeg hadde også en sykt vond andrefødsel. Men rakk ikke få epidural da. Hadde ikke lyst å føde flere ganger, men ble gravid, så det var ikke noen vei utenom.

 

Vil si at det var minst like vondt, men jeg taklet det bedre denne gangen. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha epidural, men klare meg med lystgass. Hadde forberedt meg mentalt på forhånd og trent litt på avspenningsteknikker. Det hjalp godt i starten. Kom meg gjennom det, og frykter ikke om det skulle bli en fjerde fødsel :)

 

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Btw fikk akupunktur i ryggen, og det hjalp godt på!

 

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Skrevet

H

 

Jeg hadde også en sykt vond andrefødsel. Men rakk ikke få epidural da. Hadde ikke lyst å føde flere ganger, men ble gravid, så det var ikke noen vei utenom.

Vil si at det var minst like vondt, men jeg taklet det bedre denne gangen. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha epidural, men klare meg med lystgass. Hadde forberedt meg mentalt på forhånd og trent litt på avspenningsteknikker. Det hjalp godt i starten. Kom meg gjennom det, og frykter ikke om det skulle bli en fjerde fødsel :)

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Har ikke lystgass på Ahus :( 



Anonymous poster hash: caec3...5c2
Skrevet

Da jeg var til samtale så ble vi enige om at jeg skulle få epidural. Men hvis det ikke er tilgjengelige anestesileger er man ikke garantert at man får det.

Nei, ikke sant... Sist ventet jeg 15 min på anestesilege. Er det vanlig ventetid? Han brukte ganske lang tid på å sette epidural. Flink var han :)

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Skrevet

 

kroninga? Fødte du en kronprins? hehe... skjønte ikke den.

Åh.. det er så vondt å føde... min første fødsel var en drøm. Så jeg trodde jo at andre fødsel skulle bli OK

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Det heter kroning når hodet kommer ut :)

Skrevet

Andre fødsel Tok de vannet med 4 cm åpning. Det resulterte i styrtrier uten pause å 30 minutter senere var barnet født. 3 fødsel hadde de bestemt at de ikke skulle ta vannet mitt for å unngå at det gikk like fort. Jeg dro til sykehuset etter første rie og ba om epidural. Fødselen tok i alt 1,5 time fra første rie å var mye bedre.

 

Anonymous poster hash: 4474f...311

Skrevet

 

H

 

Har ikke lystgass på Ahus :(

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Oh shit! Da hadde jeg født et annet sted! Hadde ikke overlevd uten lystgass!

 

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Skrevet

Oh shit! Da hadde jeg født et annet sted! Hadde ikke overlevd uten lystgass!

 

Anonymous poster hash: e2406...8d4

Jeg overlevde sist, så det er absolutt mulig ;) Men jeg fikk epidural.

 

Anonymous poster hash: caec3...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...