Gå til innhold

Synes barnehageansatte at barnemark er veldig ekkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget barnemark lørdag på småingen i småbarnsbarnehage. Behandlet oss alle og fullvasket huset.

I dag leverte jeg i barnehage og informerte om marken. Ped.lederen ble litt rar synes jeg. Sa hun visste lite om barnemark.

Uj..kjente jeg ble paranoid her. Synes de ungen min er ekkel nå..?

Anonymous poster hash: 824df...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende hun ble litt satt ut om hun ikke kjenner til dette, hadde det vært meg du hadde informert hadde jeg sakt takk for infoen jeg skal oppdatere de andre, ha en fin dag på jobben 😊

Skrevet

Litt off topic, men er barnemark noe nytt? Mine barn er i slutten av barneskolen, men da de gikk i barnehage hørte, eller leste jeg aldri om barnemark, nå leser jeg om det til stadighet. 

Anonymous poster hash: bae6f...be7
Skrevet

Verdens aller mest utbredte sykdom, kun slått av karies.

Anonymous poster hash: b0886...2a7

Skrevet

Verdens aller mest utbredte sykdom, kun slått av karies.

Men har det alltid vært slik? Hvorfor hørte vi ikke om dette for 10 år siden. Barnehagen informerte aldri om det heller, så regner med det ikke var der for de var ivrige å varsle om alt fra influensa, vannkopper osv. Derfor jeg lurer på om det har blomstret opp nå den siste tiden.

Skrevet

Men har det alltid vært slik? Hvorfor hørte vi ikke om dette for 10 år siden. Barnehagen informerte aldri om det heller, så regner med det ikke var der for de var ivrige å varsle om alt fra influensa, vannkopper osv. Derfor jeg lurer på om det har blomstret opp nå den siste tiden.

Tøys, dette har vi hørt om til alle tider. Husker selv jeg hadde barnemark flere ganger på 80-tallet.

Anonymous poster hash: 7d5fc...a29

Skrevet

Jeg hadde mark i magen i barnehagen, og jeg er 40 år. Den ene av jentene mine hadde det også, så det er ganske vanlig.

Men det er syyyykt ekkelt da, så dama i barnehagen synes vel sikkert det hun også..., og klør nok litt ekstra i rumpen i kveld=)

Skrevet

Jeg tror mange foreldre lar være å si fra fordi de er redd for at andre tror de er uhygenisk.

Jeg ga beskjed i bhg og de takka for beskjed.

Fikk da høre i ettertid at andre foreldre hadde kommet å gitt beskjed om at de hadde hatt det før...

Eneste det er ekkelt for er ungen.

Skrevet

Tøys, dette har vi hørt om til alle tider. Husker selv jeg hadde barnemark flere ganger på 80-tallet.

Tøys? Nei vi hørte aldri om det. Kanskje vi hadde flaks, men ingen av mine barn har hatt det, og fikk aldri noe innfobrev fra barnehagen at det var i omløp. Min søster har nå barn i samme barnehage, og de får jo nå disse brevene rett som det er. Derfor jeg lurer. Noe må jo ha skjedd. 

Skrevet

Jeg hadde det også som barn, og jeg er 45! Og vi hadde helsesøster inne på skolen for å snakke håndhygiene og om å klippe neglene, husker jeg, for eggene setter seg der når man klør seg.

Vi ble også tuta ørene fulle av "ikke spis snø, da får du mark i magen". Så hvis du mener dette har vært skjult for deg, tror jeg nok heller det er du som ikke følger helt med!

Skrevet

Tøys? Nei vi hørte aldri om det. Kanskje vi hadde flaks, men ingen av mine barn har hatt det, og fikk aldri noe innfobrev fra barnehagen at det var i omløp. Min søster har nå barn i samme barnehage, og de får jo nå disse brevene rett som det er. Derfor jeg lurer. Noe må jo ha skjedd.

18 % av norske barn har til enhver tid mark, og de fleste vet ikke om at de har det.

Skrevet

Barnemark er veldig vanlig i dag, like vanlig som lus.

På skolen jeg jobber har vi et stort problem med Mark nesten større en lus.

Men foreldre sier ikke i fra.

Anonymous poster hash: 813c9...f7c

Skrevet

Jobber i barnehage og kunne ikke brydd meg mindre. Har de fått behandling er de friske i mine øyne. Syns ikke det er ekkelt.

Husk bare på at de skal behandles igjen etter en uke😆

Anonymous poster hash: b9300...50a

Skrevet

Dette har nok alltid vært vanlig, saken er vel at mange ikke skjønner at de eller barna har det. Men kjenner man kløe/stikking i rumpa på kvelden er det et "godt" tegn ;-)

Og i og med at mange ikke oppdager det, er det veldig lett at andre bli smittet. Det kan jo skje hvor som helst, og eggene kan faktisk sette seg i støv og innåndes...ja, så ingen er trygge.

Fra Wikipedia:

Barnemarken er den vanligste innvollsparasitten i Norge. WHO antar at over 200 millioner mennesker smittes årlig, hovedsakelig barn i de tempererte regionene i Vest-Europa og Nord-Amerika. Den finnes over hele verden, men relativt sjelden i tropiske strøk, og mennesker av ikke-kaukasisk opprinnelse virker å være mer immune. Undersøkelser i Europa har vist tilfeller hvor mellom 30 og 80% av barna har vært smittet. USA og Canada har liknende tall, og i sør-amerikanske land har det blitt funnet tilfeller hvor opptil 60% av skolebarna har vært infisert.

Så ja, dette er vanlig og ja, kan godt være ditt barn (eller du) selv har det. Synes det er viktig at man blir litt opplyst om dette, slik at man av og til tar en sjekk på barnet sitt (lyse i rumpa en halvtimes tid etter at de har sovnet) - synd for barn som går rundt og kanskje plages med mark og også smitter andre...

Anonymous poster hash: a9595...ed2
Skrevet

Virkelig? Har du aldri hørt at du ikke skal spise snø eller drikke sølevann eller spise sand fordi hun kan få makk i magen?

Syns den advarselen gikk gjennom hele barndommen. Har aldri hatt mark i magen og heller har ikke mine barn hatt det. Men har jo hørt om det.

Anonymous poster hash: 911bc...82d

Skrevet

Vi lærte også at om du spiser snø får du makk i rumpa.

Hi, det er jo ekkelt, men om ungen er behandlet og " frisk" er det ok. Selv hadde jeg syntes det var guffent å tørke bæsj til en unge med makk

Anonymous poster hash: b94d6...2e7

Skrevet

Virkelig? Har du aldri hørt at du ikke skal spise snø eller drikke sølevann eller spise sand fordi hun kan få makk i magen?

Syns den advarselen gikk gjennom hele barndommen. Har aldri hatt mark i magen og heller har ikke mine barn hatt det. Men har jo hørt om det.

Anonymous poster hash: 911bc...82d

Selvsagt har jeg hørt om det, men har aldri hvert noe jeg har måttet forholde meg til, men nå er det jo i barnehagen rett som det er. Ser noen nevner lus, og det fikk også brev om, selv om vi aldri har hatt hverken barnemark eller lus i hus. Derfor jeg lurer på om det har blusset mer opp nå i den senere tid. Ikke meningen å trå noen på tærne. 

Skrevet

Barnemark er veldig vanlig i dag, like vanlig som lus.

På skolen jeg jobber har vi et stort problem med Mark nesten større en lus.

Men foreldre sier ikke i fra.

Anonymous poster hash: 813c9...f7c

Da er det kanskje dårlig renhold også? Man blir ikke kvitt det uten skikkelig vasking. Eggene fester seg godt og føres lett videre.

Anonymous poster hash: 1688a...bbe

Skrevet

Selvsagt har jeg hørt om det, men har aldri hvert noe jeg har måttet forholde meg til, men nå er det jo i barnehagen rett som det er. Ser noen nevner lus, og det fikk også brev om, selv om vi aldri har hatt hverken barnemark eller lus i hus. Derfor jeg lurer på om det har blusset mer opp nå i den senere tid. Ikke meningen å trå noen på tærne.

De har bare begynt å varsle om det, da. Min ene har også hatt det, men dette trodde jeg alle var kjent med, så jeg varslet ikke barnehagen, og de har heller aldri sendt noen meldinger ut. Man kjøper jo bare reseptfri medisin og behandler selv.

Skrevet

Da er det kanskje dårlig renhold også? Man blir ikke kvitt det uten skikkelig vasking. Eggene fester seg godt og føres lett videre.

Det krever ikke ekstra renhold. Toalettet/badet må holdes grundig rent, men andre vaskerutiner trenger man ikke endre på.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd barnemark verken på meg selv, barna mine, tantebarn eller mindre søsken (hadde flere småsøsken da jeg bodde hjemme som tenåring).

Har alltid trodd dette var skremselspropaganda på lik linje med dodraugen 🙈👍🏻

Kommer til å få sjokk den dagen ett av barna får mark i rompa 😳😳😳😅🙈

Anonymous poster hash: 11835...06d

Skrevet

Det krever ikke ekstra renhold. Toalettet/badet må holdes grundig rent, men andre vaskerutiner trenger man ikke endre på.

Men hvis det er et problem på skolen og de aldri blir kvitt det, hadde det nok ikke gjort noe med en skikkelig rundvask for å bli kvitt eggene heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...