Gå til innhold

Du som har diabetes eller har en mann som har det;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vet dine barn om din diabetes, og hvor gamle er de?

Jeg har type 1, godt regulert, lever og spiser som vanlig, men bruker selvfølgelig insulin. Fikk diagnosen da jeg var 12, er i 30-årene i dag. Får lavt blodsukker en gang innimellom, men sjelden føling, og har aldri hatt behov for assistanse/hjelp, har aldri besvimt eller noe.

Barna mine (to førsteklassinger og ett førskolebarn) vet at jeg har diabetes, ser meg dette insulin og vet at jeg må ha noe søtt om jeg får lavt blodsukker. Jeg har en "føling-sjokolade" i veska, og den vet de at alltid skal ligge der, og de spør aldri om å få smake eller noe.

Jeg har aldri fortalt de om hva som kan skje om jeg får føling, hva de da kan gjøre eller slikt. Har aldri falt meg inn da min diabetes aldri har ført til alvorlige situasjoner.

Hva vet dine barn om din/din mann sin diagnose?

Anonymous poster hash: 5303e...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett barn, seks år.

Jeg har en mann med diabetes og cøliaki.

Hun vet om begge sykdommene, og vet godt at han setter insulin (bruker pumpe) og tar blodprøver. Hun vet også at han ikke kan spise vanlige melprodukter som brød og pasta.

Mannen min får føling rett som det er, men aldri så alvorlig at han har vært i nærheten av insulinsjokk. Han håndterer stort sett følingene på egenhånd, ytterst sjeldent assisterer jeg ved å finne noe søtt.

Hun merker ikke at han har føling og forholder seg ikke til det. Dette er et diskusjonsområdet for oss, jeg mener hun skal vite når han har føling feks hvis det krever at hun må vente litt med å få oppmerksomhet eller at jeg må ta over i lek. Han ønsker ikke noe snakk rundt det.

Jeg har ikke respektert hand ønske, så jeg snakker om at han ikke tåler mel når han må spise noe annet enn oss andre. Eller hun får vite hvorfor han må spise plutselig, eller sette seg ned. Jeg synes det er viktig at hun får informasjon på sitt nivå.

Det vil være mange år til at vi forteller henne om de store og dødelige konsekvensene. Hun skal ikke gå rundt å bekymre seg for at en føling kan ende i insulinsjokk feks.

Det høres jo ut for meg at du er så godt regulert at barna dine ikke trenger å vite noe mer enn de gjør. Men det kan være greit å snakke om hva man skal gjøre hvis noen besvimer. Ting som ta kontakt med en annen voksen, ring ambulanse etc. Det gjelder jo uansett om det er deg eller noen andre?

Anonymous poster hash: db15d...72b

Skrevet

Er en video på youtube om en gutt som får disbetes, tegnefilm. Den har jeg brukt, forklarer på enkel måte hva det er. Grei å vise til barn. Jørgen- snart 6 heter den.

Anonymous poster hash: b518f...89f

Skrevet

Ville også ha vist Jørgen filmen.

Og ville ha gitt dem info om føling og hva de skal gjøre om uhellet er ute.

Anonymous poster hash: 4bad7...a94

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg skal søke opp Jørgen filmen, har aldri hørt om den.

Selvom det er tvilsomt at jeg noengang kommer til å trenge bistand fra mine barn er det jo et poeng at de vet hva de skal gjøre just in case.

De store dødelige konsekvensene? Nå er ikke diabetes en sykdom man gjerne før av, men man kan jo selvfølgelig få senskader. Jeg ville aldri fortalt det til barna mine, men heller fokusert på at det er viktig at jeg setter insulin og spiser dersom jeg får føling.

Anonymous poster hash: 5303e...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...