Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #1 Skrevet 28. august 2016 Hvorfor kaller barnehager og skoler barnas bilder for kunst? De forsøker jo som regel ikke å formidle noe som helst. De liker bare å få det til å likne. De forsøker å lære seg et håndverk. Anonymous poster hash: 9808f...c8d
Magehus Skrevet 28. august 2016 #2 Skrevet 28. august 2016 Kunst og håndverk 👍🏻 Ellers skjønner jeg ærlig talt ikke spørsmålet ditt. For seint på kvelden kanskje..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #3 Skrevet 28. august 2016 Kunst og håndverk 👍🏻 Ellers skjønner jeg ærlig talt ikke spørsmålet ditt. For seint på kvelden kanskje.. Hvorfor kaller folk alt mulig for kunst bare det er farge på et papir? Det er jo ikke kunst i det. Anonymous poster hash: 9808f...c8d
Elsker livet Skrevet 28. august 2016 #4 Skrevet 28. august 2016 Kaller de det kunst da? Det er vel faget som heter det, at de skal lære om kunst og håndverk?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #5 Skrevet 28. august 2016 Hvorfor kaller folk alt mulig for kunst bare det er farge på et papir? Det er jo ikke kunst i det. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Jeg pleier å brenne "tegningene" fra barna mine mens jeg forteller at deres skriblerier ikke har NOE med Monet, Picasso og ikke engang Nerdrum å Gjøre. Javisst blir de lei seg. 5-åringen prøvde å bruke alder som unnskyldning, men bevares. Og dette er bare deres mangler med blyant og pensel.. De er helt udugelige til å skrive essays. 5-åringen kan jo faktisk ikke skrive engang, imbessilen. Og matpreferanser...my god. De tror kjøttdeig er bedre enn gåselever! Anonymous poster hash: d9ce6...d9f
Superdolly Skrevet 28. august 2016 #6 Skrevet 28. august 2016 På skolen har barna et fag som heter kunst og håndverk. De skal lære om kunst, og de skal selv prøve ut ulike teknikker som tegning, maling, trykk, sløyd, tekstil... Barnehagene der mine barn har gått har ikke kalt barnas tegninger og malerier for kunst, ikke skolen heller forresten. Men jeg ville heller at de skulle kalt det kunst enn at de skulle sagt "hjelpeløse skriblerier laget av små barn som ikke fikser teknikken og ikke har noen mening med det".
Magehus Skrevet 28. august 2016 #7 Skrevet 28. august 2016 Hvorfor kaller folk alt mulig for kunst bare det er farge på et papir? Det er jo ikke kunst i det. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Uff. Kjenner jeg blir litt oppgitt. Har vel aldri lansert oppgaver elevene lager som kunstprosjekt, tror jeg. Vi lærer om ulik kunst og forskjellige kunstere. Ofte får de selv erfare, etterligne eller være kreative ved hjelp av ulikt håndverk. Da lager jo barna i teorien kunst (?) ved symbolbruk, ulike materialer osv. Er du mora til Bønna? http://www.piasverden.com/2016/07/bnna-klar-for-ungdomsskolen.html?m=1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #8 Skrevet 28. august 2016 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem til Anonymous poster hash: f3b1d...393
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #9 Skrevet 28. august 2016 Både barnehagen og skolen har "kunstutstillinger" med barnas mesterverket. Noen er fine også, men hvorfor kalle det kunst. Ungene må jo først lære seg håndverket det er å tegne og male før de kan lage kunst. Hvordan skal ungene forstå hva kunst er når de har vokst opp med at alt de tar i skal være kunst? Hvorfor kan de ikke få lære at de øver seg i et håndverk? Det er mye bedre å være en dyktig håndverker enn en dårlig kunstner. Anonymous poster hash: 9808f...c8d
Magehus Skrevet 28. august 2016 #10 Skrevet 28. august 2016 Både barnehagen og skolen har "kunstutstillinger" med barnas mesterverket. Noen er fine også, men hvorfor kalle det kunst. Ungene må jo først lære seg håndverket det er å tegne og male før de kan lage kunst. Hvordan skal ungene forstå hva kunst er når de har vokst opp med at alt de tar i skal være kunst? Hvorfor kan de ikke få lære at de øver seg i et håndverk? Det er mye bedre å være en dyktig håndverker enn en dårlig kunstner. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Du blir nok en super samarbeidspartner for podens lærer. Høres ut som du kan gi kommende lærere gode tips og triks - ikke bare i fagets innhold, men også eventuelle fagnavnendringer. Kjempemessig!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #11 Skrevet 28. august 2016 Både barnehagen og skolen har "kunstutstillinger" med barnas mesterverket. Noen er fine også, men hvorfor kalle det kunst. Ungene må jo først lære seg håndverket det er å tegne og male før de kan lage kunst. Hvordan skal ungene forstå hva kunst er når de har vokst opp med at alt de tar i skal være kunst? Hvorfor kan de ikke få lære at de øver seg i et håndverk? Det er mye bedre å være en dyktig håndverker enn en dårlig kunstner. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Barn er ikke dumme... de vokser opp og blir klar over at de ikke er verdens beste til å tegne, spille fotball eller å bake. Dette er et ikke-problem. Er litt autistisk å henge seg opp i semantikken her. Anonymous poster hash: d9ce6...d9f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #12 Skrevet 28. august 2016 Du blir nok en super samarbeidspartner for podens lærer. Høres ut som du kan gi kommende lærere gode tips og triks - ikke bare i fagets innhold, men også eventuelle fagnavnendringer. Kjempemessig! Det morsomme er at en av dem som er helt enig med meg er professor i kunst og håndverk. Anonymous poster hash: 9808f...c8d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #13 Skrevet 28. august 2016 Både barnehagen og skolen har "kunstutstillinger" med barnas mesterverket. Noen er fine også, men hvorfor kalle det kunst. Ungene må jo først lære seg håndverket det er å tegne og male før de kan lage kunst. Hvordan skal ungene forstå hva kunst er når de har vokst opp med at alt de tar i skal være kunst? Hvorfor kan de ikke få lære at de øver seg i et håndverk? Det er mye bedre å være en dyktig håndverker enn en dårlig kunstner. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Altså.........hvilken rolle spiller det? Anonymous poster hash: f3b1d...393
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #14 Skrevet 28. august 2016 Hån-tverkning er det dummeste de lærer på skolen! Anonymous poster hash: 7079c...cc2
Magehus Skrevet 28. august 2016 #15 Skrevet 28. august 2016 Det morsomme er at en av dem som er helt enig med meg er professor i kunst og håndverk. Anonymous poster hash: 9808f...c8d 😂😂😂😂
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2016 #16 Skrevet 28. august 2016 Både barnehagen og skolen har "kunstutstillinger" med barnas mesterverket. Noen er fine også, men hvorfor kalle det kunst. Ungene må jo først lære seg håndverket det er å tegne og male før de kan lage kunst. Hvordan skal ungene forstå hva kunst er når de har vokst opp med at alt de tar i skal være kunst? Hvorfor kan de ikke få lære at de øver seg i et håndverk? Det er mye bedre å være en dyktig håndverker enn en dårlig kunstner. Anonymous poster hash: 9808f...c8d Jeg er helt på linje med deg i at man ikke skal kalle det "kunstutstilling". Man skal kalle det "utstilling av formingsprodukter" eller lignende. Men den videre logikken skjønner jeg ikke helt. God håndverker bedre enn dårlig kunstner? Altså, skal du være god kunstner lærer du deg selvsagt teknikkene du akter å bruke, men hva vil du si om en som har blyant som medium? Må han først bli håndverker? Ikke alle kunstformer er tredimensjonale.
Iiiiik Skrevet 28. august 2016 #17 Skrevet 28. august 2016 Ja, uff. Og når de liksom har "engelsk", så kan de faktisk ikke engelsk i det hele tatt. De kan i beste fall noen få ord. Kan vel ikke kalle det engelsk da?? Og når de har "matte", så kan de regne bare med tall opp til ti. Kan ikke noenting om annengradslikninger eller om sannsynlighetsberegning heller. Og når elevene på videregående lærer mitt fag, så er de langt unna det jeg vil kalle å kunne noe som helst. Det er en skam! De burde kalt det noe helt annet, det er helt klart. Nei, det er på tide at skolen og barnehagen tar ansvar for at ungene lærer seg at de ikke kan noe som helst like bra som voksne!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #18 Skrevet 29. august 2016 OG for ikke å snakke om musikk da! De synger jo sååååå surt! Kan ikke kalle faget musikk før de synger og spiller rent og rytmisk. Jeg er interessert i både kunst og klassisk musikk. Jeg kjenner mange musikere og en del kunstnere og har fusket i faget selv. Mye av det barna lager er ikke akkurat noe jeg vil karakteriesere som kunst, men så er kunstner ikke en beskyttet tittel heller. Ikke hva som blir definert som kunst heller! MEN jeg ser jo faktisk at enkelte barn glimter til og lager ting med en veldig god strek og/eller fargesans. Har faktisk et maleri ungen lagde som 5-åring på veggen ved siden av kjente kunstnere.(Veldig mye annet har nok funnet veien i papirgjenvinningen) Det må ikke være perfekt for at det skal være godt. Anonymous poster hash: 16900...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå