Gå til innhold

Kantareller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge steker dere kantareller som skal fryses? Hvor sterk varme?

Anonymous poster hash: 00d5f...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg steker dem på svak varme til vannet er kommet ut av dem, så fryser jeg dem ned i den væsken. Da blir de på en måte forvellet.

Hørte jeg skulle gjøre det slik da jeg var lita, men tror det er mange måter å gjøre det på.

Anonymous poster hash: b6d32...ab9
Skrevet

Jeg steker aldri de som skal fryses,de forveller jeg. Ellers er det nesten bedre å tørke de og ha de på glass synes jeg.

Anonymous poster hash: 80491...a20

Skrevet

Jeg steker aldri de som skal fryses,de forveller jeg. Ellers er det nesten bedre å tørke de og ha de på glass synes jeg.

Forvelles du dem i vann eller i sin egen kraft?

Skrevet

Jeg steker dem på svak varme til vannet er kommet ut av dem, så fryser jeg dem ned i den væsken. Da blir de på en måte forvellet.

Hørte jeg skulle gjøre det slik da jeg var lita, men tror det er mange måter å gjøre det på.

Jeg gjør det på denne måten, blir bra da.

Anonymous poster hash: 5755b...40f

Skrevet

Av ren nysgjerrighet.

Hvorfor fryser dere dem?

Anonymous poster hash: 2aede...0b7

Skrevet

Av ren nysgjerrighet.

Hvorfor fryser dere dem?

Fordi jeg finer mer nå enn vi får brukt opp og gjerne vil ha noen utover vinteren også.

Skrevet

Fordi jeg finer mer nå enn vi får brukt opp og gjerne vil ha noen utover vinteren også.

Du plukker selv altså? Da så.

Det var lurt. Det er jo så godt 😊😊

Skrevet

Jeg legger dem i stekeovnen på 50 grader med døra på gløtt 2-3 timer og har dem på glass.

Skrevet

Forvelles du dem i vann eller i sin egen kraft?

I litt vann bare. Men foretrekker å tørke de.

Skrevet

I litt vann bare. Men foretrekker å tørke de.

Den gangen jeg lærte å forvelle sopp i egen kraft så ble det sagt at man kan forvelle dem i vann, men at da vil både en del smak og næringsstoffer forsvinne. Det virker logisk.

Når du tørker dem, gjør du som Skjotta - 50 grader på ovnen i 2-3 timer? Deler du dem da mer opp? Hvor store biter i så fall?

Jeg har bare tørket sopp en gang for maaaange år siden, men tenkte jeg skulle prøve å tørke høst-/traktkantareller i år.

Gjest Antarctica
Skrevet

Man kan faktisk tørke dem i mikroen også! Tanta mi tørker tonnevis på den måten, men jeg husker ikke helt antall minutter/effekt...

Skrevet

Jeg lar dem bare tørke på benken i ca et døgn og fryser dem i isbokser eller matbokser. Da er de perfekte og nesten som ferske når jeg tar dem opp igjen.

Anonymous poster hash: e07c5...bcc

Skrevet

Jeg har alltid ønsket å plukke selv, men er blitt skremt med, siden jeg var barn, at sopp kjøper du for det er så farlig om en plukker feil. Men finnes det egentlig noen sopp som er livsfarlig og som er nesten lik kantarell? Bor ved siden av skog, og her er det enormt mye sopp. 

Anonymous poster hash: bf703...32e
Skrevet

Jeg har alltid ønsket å plukke selv, men er blitt skremt med, siden jeg var barn, at sopp kjøper du for det er så farlig om en plukker feil. Men finnes det egentlig noen sopp som er livsfarlig og som er nesten lik kantarell? Bor ved siden av skog, og her er det enormt mye sopp.

Anonymous poster hash: bf703...32e

Kantareller er ganske sikre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...