Gå til innhold

Er det mye lekser i 4 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at det øker. Jeg har en som hater å gjøre lekser, spesielt norsk og også leseleksa.

Saken er det at han har aktiviteter de fleste ettermiddagene fra ca 17:30

Og nå driver han å drar med en kamerat hjem, som han såvidt begynnte å henge med før sommeren. Men han gjør ingenting på fritiden.

Bør jeg la kreve at de setter seg ned med lekser først enten begge eller så må vi be han andre gå og da stikker nok han vidre til noen andre. Det å gjøre lekser etter trening blir for sent.

Jeg tenkte oppgaver matte, norsk osv. Ikke lesing. Men det kan vi ta på kvelden.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 05b48...fe4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må dere jo kutte ned på aktivitetene. Skolen bør jo komme først. Går han på leksegruppe?

Anonymous poster hash: 044a3...e46

Skrevet

La han ha leksehjelp, det fungere veldig godt for mange med leksevegring

Mengden lekser varierer veldig fra lærer til lærer, forrige skoleår hadde min 3.klassing mer lekser enn 6.klassingen. Nå går de i 4. og 7.klasse så får vi se hvordan det blir i år.

Her gjør de litt lekser på søndag, de får ukeplanen på fredag, også er mandag leksedag. Dette er noe de foretrekker selv, de har da aldri venner med hjem på mandager for da gjør de mest mulig lekser. Resten av uka blir da tilnærmet lekserfri, bare noe småtteri som å lese litt ekstra til gloseprøven o.l

Anonymous poster hash: 738b6...1ec

Skrevet

Jeg tror jeg ville enten redusert ettermiddagsaktivitetene så det ikke går ut over skolen på den måten eller også ville jeg krevd at leksene ble gjort først. Skolenarbeidet er nødt til å være prioritert selvom det er andre ting man synes er mere festlig å holde på med.

Skrevet

Mine må gjøre lekser før middag. Har de venner med seg hjem, gjør de lekser sammen. 

Skrevet

Hatt fire unger å barneskolen og mengden lekser har vært ulik hos alle. Min manns to hadde litt lekser de første åra før det økt masse for hvert år. For de ble det ett skikkelig sjokk når leksemengden økt så mye som den gjorde. Mi eldste hadde masse lekser i førstklasse og har igrunn aldri merket noen serlig øk ing i mengden. Dette var egentlig ett prøveprosjekt fra lærerenes side siden de hadde så god kontakt med foreldrene. De økte og økte leksemengden de første ukene for å se hvor du burde slutte iforhold til hvor lang tid ungene brukte. At det på en måte var litt ufornuftige lekser gjorde ikke noe, for de ville bare ha ungene inn i vanen med lekser. Vanskelighetsgraden på leksene har økt, men mengden har faktisk vært ganske lik og hvor lang tid de bruker har vært lik i alle åra på barneskolen. Hun har nå begynt på ungdomskolen og sier nå hun har mindre lekser enn på barneskolen. Lekser har ikke vært ett ork for den klassen, for vanen var der fra starten og det var ikke for mye i starten for de heller. De stoppet på rett mengden i sammarbeid med foreldrene.

Mi minste går nå i 6klasse og har hatt ganske lik mengde med lekser hun også, litt mindre enn mi eldste men ganske lik. Nå er hun alltid vært fort ferdig med lekser og ofte err leksene ferdig før skoledagen er over. De kan gjøre lekserr om de er ferdige med det de gjør på skolen. En skikkelig bråkete klasse, så for å holde litt ro og konsentrasjon får de gjøre leksene om de er ferdige med det de skal. På denne måten så klarer de å holde litt mer ro og orden i klassen. Det er deres gulrot.

Men hører det er variasjoner rundt på skolen her også ang det med lekser, mine to har hatt det veldig greit.

Anonymous poster hash: 0e369...3d5

Skrevet

Her gjør de lekser sammen etter skolen.

Skrevet

Aktivitet nesten hver dag...?

Hvorfor?

Jeg har en 4.klassing og han har 1 kveld i uka med fast aktivitet. Resten av uka er fri til å ha han med venner, gå på kino/svømme/sykle o.l. , god tid til lekser og god tid til å bare slappe av hjemme og gjøre det han vil.

Anonymous poster hash: b9ace...11e
Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med å legge inn fast lesing på sengekanten? Du leser høyt fra noe koselig dere liker, ei morsom bok, og så lar du barnet lese ett og annet avsnitt. Avslutt på et riktig spennende sted! Når du så sier godnatt får han beholde boka litt, f eks si fra at du slokker lyset om 15 min. Så kan han lese videre litt. Da er det motiverende å lese selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Beklager, ser nå at du lurte på oppgaver, IKKE lesing. Da ville jeg ha foreslått at oppgavene kom før middag/rett etter skolen.)

Skrevet

Kjempe fint tips Pashla, som du hadde om lesing. Det skal jeg selvfølgelig gjøre.

Og for dere andre som lurer, aktiviteter nesten hver ettermiddag. Ja, sønnen min begynnte med Tae Kwon Do da han var 5 år, og han har hele tiden satt seg overkommelige mål, som neste beltefarge. I fjor ble ett litt anderledes år fordi, han ønsket så inderlig svart (poom) belte. Og han jobbet og jobbet for det, det handler ikke bare om trening men også om teori, teoriprøve og 2 oppgaver som skulle skrives. Og jeg lovet at jeg skulle legge tilrette sånn at han skulle kunne klare det. Noe han gjorde. Han var sammen med venner. Gikk i alle bursdager han var invitert i, var med på alle Vennegruppe samlingene. Det var ett hardt år, men han ønsket det så mye og han klarte det.

Men da var det innlevering av lekser på fredager. Vi gjorde mest mulig av leksene på mandag, spesielt det han ikke likte så mye. Så det gikk greit i fjor.

I år er det anderledes. Klassene er slått sammen til en klasse på 30 elever, ny lærer, leksene skal leveres torsdag morgen osv. Elevene er frustrerte, de klager på mye bråk, at det tar lang tid å komme igang og i mattetimer opplever de å ikke få hjelp, de har bare blitt bedt om å hoppe over om de ikke forstår det. I tilleg har jeg en som har slitet med lesing fra dag 1, han opplever at bokstaver snur seg og leser noe helt annet, enn det som egentlig står der.

Jeg har sagt fra siden 1 klasse at, vi er veldig mange på mor sin side som har lese og skrive vansker. Og bedt om at han blir utredet for dette. Det ville de ikke gjøre før i 4 klasse, men i fjor satte daværende lærer igang prosessen.

Han bestevenn flyttet i 2 klasse og det har tatt tid å finne noen nye venner. Her er det enormt mye klikker. I tillegg har vi en mor som sitter styrer så mye i bakgrunnen uten at hun selv står frem. Med å lage intriger, kuppe venner, utestenge barn der hun ikke liker foreldrene osv.

Jeg er mere av den forsiktige typen. Men jeg vil jo legge tilrette for vennskap, sykkelturer og annen moro. Og jeg e enav de første som gir sønnen utfordringer som de veldig mange ikke får. Som å sykkle til skolen, sykkle til venner osv la han få ansvar.

Vi hadde leksehjelp i 1 klasse..... I 2 klasse fallt det ut for så å bare bli tilgjengelig for 4 klasse og oppover. Men jeg var innom og så og leksehjelpen de gir på denne skolen er ikke hjelp. Læreren bare sitter der og prater med noen elever. Som mor måtte jeg selv være tilstede og sette i gang de første og andreklassingene som var der. Flere fanget dukket heller ingen voksen opp.

Men tusen takk til dere som har svart og eventuelt dere som svarer. Jeg tar med meg forslagene videre!

Anonymous poster hash: 05b48...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...