Gå til innhold

Noen med erfaring med infeksjon etter KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok ks for 3 uker siden, og såret har nå væsket litt gult puss fra 2 stederi noen dager.

Har fra i dag kommet litt blod fra såret.

Såret et ikke rødt eller hovent. ( litt rødt akkurat der det vesker, men ellers fint )

Har ikke feber eller sykdomsfølelse.

Hsr kjøpt klorhexidin og vasket og lufttørket i dag.

Hva slags behandling fink dere?

Anonymous poster hash: ba607...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har fått en infeksjon må du sannsynligvis ha antibiotika, ville reist på legevakta i morgen for vurdering.

Har stellt flere KS med infeksjon i hjemmesykepleien, det kan være langvarig å få til å gro. Vil ikke gå inn på sårprosedyre da jeg ikke har sett ditt.

Viktig at du oppsøker lege hvis det er infeksjon, da kan det raskt bli forverring.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 85bcf...45d

Skrevet

Jeg fikk infeksjon. Litt ømt, rødt og varmt. Måtte kutte opp litt i snittet, ca 3 cm. Gjorde dette i lokalbedøvelse (ikke vondt!) og måtte skylle morgen og kveld med en tynn slange inn såret.

Ta kontakt med lege og få en vurdering. De må finne ut hvor dypt betennelsen sitter.

Anonymous poster hash: 58d98...4c6

Skrevet

Ring sykehuset du tok snittet på og si ifra.

Skrevet

Du får ofte ikke ab pga en liten overfladisk infeksjon så lenge du ikke er allment på orket. Vask og lufttørk. Og bestill time til fastlegen evt.

Anonymous poster hash: eabed...391

Skrevet

Få tatt CRP.

Hatt infeksjon etter to ks. Første gang skjønte jeg det ikke. Ingen feber eller sykdomsfølelse ikke rødt og ikke væskende sår. Men smerter! Masse masse!

Hadde CRP på 250...

Andre gangen kjente jeg på meg at det var noe før jeg reiste fra sykehuset og jeg tvang dem til å ta CRP. De mente det ikke var grunnlag for det uten feber.

Hadde CRP på 140, som steg til over 200 etter jeg startet på ab...

Ta deg en tur på legevakta og få sjekket 😊

Anonymous poster hash: c42c8...34f

Skrevet

Få tatt CRP.

Hatt infeksjon etter to ks. Første gang skjønte jeg det ikke. Ingen feber eller sykdomsfølelse ikke rødt og ikke væskende sår. Men smerter! Masse masse!

Hadde CRP på 250...

Andre gangen kjente jeg på meg at det var noe før jeg reiste fra sykehuset og jeg tvang dem til å ta CRP. De mente det ikke var grunnlag for det uten feber.

Hadde CRP på 140, som steg til over 200 etter jeg startet på ab...

Ta deg en tur på legevakta og få sjekket 😊

Såklart var det ikke grunnlag for å ta CRP, den hadde jo vært forhøyet uansett på grunn av operasjonen....

Etter operasjon må man ta infeksjoner på andre ting enn bare CRP-verdi. Det kan godt være at du hadde en infeksjon og at antibiotika var riktig, men din tolkning av CRP oppi det her er feil.

Hi, det kan også være fibrin i såret. Langt i fra sikkert at du trenger antibiotika, men hvis du er usikker snakk med legevakten.

Anonymous poster hash: b6d15...41d

Skrevet

Såret mitt væsket også

Jeg tok turen på sykehuset for å få det sjekket. De tok ikke crp altså, den er vel alltid høy etter en operasjon som kroppen jobber med å hele, men de stakk en vattpinne i sårvæsken og sendte til lab'en for analyse

Ingen infeksjon hos meg. Legen sa det var forskjell på hvor mye sårvæske man produserer

Anonymous poster hash: ad79e...c88

Skrevet

Såklart var det ikke grunnlag for å ta CRP, den hadde jo vært forhøyet uansett på grunn av operasjonen....

Etter operasjon må man ta infeksjoner på andre ting enn bare CRP-verdi. Det kan godt være at du hadde en infeksjon og at antibiotika var riktig, men din tolkning av CRP oppi det her er feil.

Hi, det kan også være fibrin i såret. Langt i fra sikkert at du trenger antibiotika, men hvis du er usikker snakk med legevakten.

Vel, jeg jobber på kirurgisk avdeling som sykepleier og er fullstendig klar over en forhøyet CRP etter operasjon.

Men den er ikke mye forhøyet hos normalt friske mennesker, og i HIS tilfelle er det 3 uker siden.

Snakk om bombastisk besserwisser!😏

Skrevet

Vel, jeg jobber på kirurgisk avdeling som sykepleier og er fullstendig klar over en forhøyet CRP etter operasjon.

Men den er ikke mye forhøyet hos normalt friske mennesker, og i HIS tilfelle er det 3 uker siden.

Snakk om bombastisk besserwisser!😏

Svaret mitt var til en anonym som hadde etterspurt CRP rett etter keisersnittet, slik jeg tolket innlegget. Da kan CRP nå de verdiene hun nevner, selv hos friske. Dvs, hvis hun fikk antibiotika KUN på basis av en CRP, er det dårlig medisin. Hvis hun hadde infeksjonsklinikk i tillegg, er det jo såklart noe helt annet.

CRP tatt 3 uker etter et snitt, særlig med væske i såret, vil derimot være helt fornuftig bruk av analysen, og som du ser så oppfordret jeg hi til å ta kontakt med legevakten hvis usikker.

Ukritisk bruk av CRP er skummelt både når det gjelder unødvendig antibiotika, og at man ikke starter tidsnok, "CRP var jo negativ". Så å bruke _kun_ CRP som fasit på infeksjon er feil.

Skrevet

Jeg hadde CRP på 15 når jeg dro hjem etter mitt krisersnitt så det må ikke være veldig høyt nei

Skrevet

Takk for svar. Får vel ringe fastlegen i morgen og inn for å vise frem.

Føler det er overfladisk, men ble litt usikker da det rannt mørkt blid fra ene området i går. Håper det var en overfladisk lomme. 🤔🙄

Hadde liksom ikke helt planlagt trøbbel med såret.. Hmmm

Litt ekkel plassering, siden jeg har en valk over, og den hindrer nok lith mufttilgang, og gjør det klamt.

Har rullet mesoft og lagt imellom da..

Anonymous poster hash: ba607...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...