Gå til innhold

Jeg setter folk på plass, og angrer etterpå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så irriterende... Jeg har med årene blitt flinkere til å stå opp for meg selv, andre og mine meninger. Det er vel ganske vanlig med alderen. 

Men jeg har altså en tendens til å angre etterpå. Da begynner jeg analysere situasjonen. Selv om jeg på en måte vet jeg gjør rett, føler jeg at jeg har overreagert. Mulig det er fordi det ikke er hverdagskost.

Eks: kveldsvakt igår. Jeg sitter da å hører på 2 andre kolleger ( ikke i min nære kollegagruppe/team), som snakker nedlatende om en person som jeg kjenner godt selv. ( de visste tydeligvis ikke vår relasjon) Etter å ha sittet å hørt på dette en stund, og det topper seg da det kommer løgner klarer jeg ikke holde kjeft.

Jeg snur meg og sier at de kun sitter å snakker dritt, og lirer av meg noen setninger som faller meg inn.

Hun ene beklager seg noen minutter etterpå, og prøver bortforklare sine påstander. Jeg selv velger da og beklage noe av det jeg sa, som egentlig ikke hadde relevans.

Ja, så sitter jeg idag og føler jeg overreagerte, selv om jeg faktisk stod opp for det jeg mente var rett. Før holdt jeg kjeft, men det klarer jeg altså ikke lenger. 

Anonymous poster hash: f320b...17f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gleder meg til jeg blir eldre og tør å snerpe mer! 😂 Avogtil trenger folk tilsnakk, slik som dine kolleger i går. Ingen grunn til å angre, med mindre du var veldig ufin.

"hvis du ikke har noe pent å si, kan du la være" er en ganske fin regel. Ikke alltid jeg klarer å holde meg til den selv, men jeg prøver!

Skrevet

Jeg synes du gjorde det rette, Hi! Ikke noe å angre, heller tvert imot.

Anonymous poster hash: 95cf9...a0d
Skrevet

HI her

Nei, jeg var ikke veldig ufin. Sa en ting som jeg ba om unnskyldning om for at jeg sa. Men hele poenget med utbruddet mitt står jeg for...

he he, må liksom le... Det var helt utenkelig før... Jeg bryr meg vel ikke like mye om hva folk mener om meg lenger. De snakker sikkert om meg bak min rygg, men det får heller være. Jeg vet jo jeg stod opp for en annen person

Skrevet

Det ligger mye i hvordan du selv uttaler deg når du skal "sette noen på plass" også.

Om du er oppfarende og sint vil det jo muligens slå tilbake på deg selv og virke litt dramatisk. Om du eksempelvis bruker litt humor og avdramatiserer det litt så når fortsatt budskapet inn og mottakeren får kanskje mer berettiget respekt for deg i tillegg!

Skrevet

Flott med mennesker som vet å si fra når folk er idioter! Flere skulle ha gjort det. Folket må oppdras.

Anonymous poster hash: 60636...e76

Skrevet

Det ligger mye i hvordan du selv uttaler deg når du skal "sette noen på plass" også.

Om du er oppfarende og sint vil det jo muligens slå tilbake på deg selv og virke litt dramatisk. Om du eksempelvis bruker litt humor og avdramatiserer det litt så når fortsatt budskapet inn og mottakeren får kanskje mer berettiget respekt for deg i tillegg!

Jeg brukte nok ikke akkurat noe humor i denne situasjonen som oppstod, men jeg var ikke oppfarende og sint heller. Jeg var nok mer sint enn humoristisk når jeg tenker meg om :sjokkert:

Skrevet

Flott med mennesker som vet å si fra når folk er idioter! Flere skulle ha gjort det. Folket må oppdras.

Anonymous poster hash: 60636...e76

Det ble heeeelt stille på begge to etterpå, pluss at den ene skulle forklare hva hun mente, så jeg traff nok

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det var flott.

Sladder er gift...

Skrevet

Generelt synes jeg mange snakker frekt til andre voksne folk og kunne tenkt seg om både en og to ganger før de åpner munnen, i jobben min merker jeg dette særlig blant damer på 50+, er dette den nyvunne selvtilliten? Mangel på høflighet kaller jeg det.

I ditt tilfelle så var det jo de to andre som gjorde noe feil med å baksnakke så ingen problem med å si fra til dem men også her er jo måten man sier ting på viktig og ikke bare hva, både for effekt (kanskje blir de mer opptatt av for en kjerring du er en hva du faktisk sier) og for å ikke være like ille selv. Effekten vil jeg tro er nesten større om du klarer si fra på en bra måte og får dem til å reflektere over seg selv ikke bare føle skam.

Anonymous poster hash: 86a12...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...