Gå til innhold

Kanskje ikke omsorgssvikt men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt som går i 3.klasse, der er det en elev som sjelden får gå i bursdager til de andre i klassen. Nå sist ble barnet mitt sin bursdag feiret i sfotiden hjemme hos oss. De andre i klassen dro avgårde for å feire bursdag, mens denne eleven ble sittende igjen på sfo. Vi ringte sfo for å høre om hen var der siden hen ikke kom, men hen skulle altså ikke. Vet ikke hvorfor hen får gå så sjelden men jeg tror det kommer av dårlig økonomi(mor snakker mye om at hun har så dårlig råd.

Jeg synes det er helt forferdelig for denne eleven som ikke får blitt med på slike ting, hvordan hen følte det når de andre gikk avgårde for å feire. Tror ikke mor evner å forstå hvordan dette føles. Hun virker rett og slett litt kort.

Hva kan man gjøre? Råd, tips?

Anonymous poster hash: 2275c...e67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakke med mor i forkant av bursdager?

Anonymous poster hash: e7bfd...4fc

Skrevet

Hen?

Anonymous poster hash: c256c...384
Skrevet

Slutt med dette hen tullet.

Anonymous poster hash: de80b...bc6

Skrevet

I datteren min sin klasse er det en gutt som aldri får gå i bursdager. Han er muslimsk. De er med på mye som skjer på skolen, men bursdager til klassekamerater går han aldri i (de er i slutten av barneskolen nå). 

Anonymous poster hash: 217fd...47d
Gjest Antarctica
Skrevet

Foreldrene har valgt.

Vi syns det er et dårlig valg, men sånn vil de ha det.

Skrevet

Du kan ta en prat med mor og høre hva det bunner i. Understreke at det ikke behøves noen gave.

Anonymous poster hash: 12e71...8bd
Skrevet

Det er ikke religiøse grunner, tror hun mener at de ikke har råd til gave. Vi har snakket i klassen om at gaver kan like godt være opplevelser som grilltur i skogen eller filmkveld. Ser ikke som det synker inn.

Mor har en ganske dyr hobby som hun skryter av, har lite medynk med henne men tenker mye på barnet hennes.

Anonymous poster hash: 2275c...e67

Skrevet

I datteren min sin klasse er det en gutt som aldri får gå i bursdager. Han er muslimsk. De er med på mye som skjer på skolen, men bursdager til klassekamerater går han aldri i (de er i slutten av barneskolen nå).

Tror ikke på deg. Muslimer flest feirer da barneburadag. Så det der er utrolig merkelig.

Anonymous poster hash: e504a...eaf

Skrevet

Tror ikke på deg. Muslimer flest feirer da barneburadag. Så det der er utrolig merkelig.

Det gjør de ikke i klassen til barnet mitt , de kommer heller ikke i bursdager :/ veldig synd :/ alltid de samme som ikke dukker opp.

Anonymous poster hash: 441fd...b53

Skrevet

Slutt med dette hen tullet.

Anonymous poster hash: de80b...bc6

Hvorfor? Er e-en så mye verre enn en stjerne?

Anonymous poster hash: d447d...b58

Skrevet

Det gjør de ikke i klassen til barnet mitt , de kommer heller ikke i bursdager :/ veldig synd :/ alltid de samme som ikke dukker opp.

Anonymous poster hash: 441fd...b53

Mange utlendinger her vi bor, og de kommer aldri i bursdager eller inviterer.

Anonymous poster hash: 27427...a04

Skrevet

Trist for barnet men foreldrene har valgt og det kan ligge mye bak det valget annet enn økonomi og religion., prøv og snakk med mor men godta hennes valg.

Skrevet (endret)

Det stemmer ikke. Noen, svært konservative muslimer feirer ikke bursdag, eller noe særlig annet for den del. I mange kulturer er det heller ikke vanlig med bursdagfeiring. Jeg jobbet i en barnehage med 90% muslimer og mer enn halvparten av disse gikk ikke i bursdag. Ingen av muslimene inviterte til bursdag selv, men noen gikk når de ble invitert til de etnisk norske barna. Jeg tok det til og med opp på foreldremøte, men det ble ingen bedring. Endret av Blondzilla
Skrevet

Det stemmer ikke. Noen, svært konservative muslimer feirer ikke bursdag, eller noe særlig annet for den del. I mange kulturer er det heller ikke vanlig med bursdagfeiring. Jeg jobbet i en barnehage med 90% muslimer og mer enn halvparten av disse gikk ikke i bursdag. Ingen av muslimene inviterte til bursdag selv, men noen gikk når de ble invitert til de etnisk norske barna. Jeg tok det til og med opp på foreldremøte, men det ble ingen bedring.

Ble dette tatt opp med foreldrene? At dette er en viktig del av vår kultur som til og med er veldig hyggelig for barna å delta på? Sa de hvorfor de ikke ønsket å delta?

Skrevet

Det stemmer ikke. Noen, svært konservative muslimer feirer ikke bursdag, eller noe særlig annet for den del. I mange kulturer er det heller ikke vanlig med bursdagfeiring. Jeg jobbet i en barnehage med 90% muslimer og mer enn halvparten av disse gikk ikke i bursdag. Ingen av muslimene inviterte til bursdag selv, men noen gikk når de ble invitert til de etnisk norske barna. Jeg tok det til og med opp på foreldremøte, men det ble ingen bedring.

Jeg bor i Søndre Nordstrand og har høy andel innvandrere og muslimer i klassene til mine barn!

Her går alle i bursdagene til hverandre, uansett religion. Så man skal ikke være så skråsikker alltid...........

Anonymous poster hash: f4836...e13

Skrevet

Det er jo ikke 

Jeg bor i Søndre Nordstrand og har høy andel innvandrere og muslimer i klassene til mine barn!
Her går alle i bursdagene til hverandre, uansett religion. Så man skal ikke være så skråsikker alltid...........

Anonymous poster hash: f4836...e13

Det er ikke så lenge siden det var debatt om dette i media (http://www.nettavisen.no/politikk/abid-raja---alle-muslimer-br-feire-bursdag/3423180350.html). 

I datteren min sin klasse er det to muslimer; en gutt og en jente. Jenta lever et vanlig, integrert liv og er med på alt det de andre jentene i klassen er med på og hun feirer sin egen bursdag. Gutten er med på mye av det som skjer på skolen, men omtrent ingenting av det som skjer på fritiden. I sønnen min sin klasse er det fem muslimer, de er alle med på alt. Så det er forskjellig fra familie til familie hva de ønsker at barna skal være med på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...