Gå til innhold

Hvordan lære barn verdien av penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her håper jeg det kan komme MANGE tips!

Jeg er vokst opp med foreldre som har dårlig økonomisk sans og havnet selv i "luksusfellen" da jeg var ung. Jeg har brukt mange år på å jobbe meg oppover og har klart å bli kvitt gjelden. Men siden jeg selv aldri lærte noe om dette som barn og ungdom, så vet jeg ikke hvordan jeg skal formidle en god økonomistyring videre til mine barn. Jeg ønsker for alt i verden ikke at barna mine skal bli like elendige til å kontrollere økonomien. 

Bevisst så velger jeg å ikke kjøpe alt barnet vil ha, men sier ofte at han kan ønske seg det til bursdag/jul eller spare til det selv. Jeg prøver å forklare at man ikke kan kjøpe hva man vil hele tiden og bruke opp alle pengene sine på en gang. Han vet at man må jobbe for å tjene penger og jeg har fortalt at man må spare på pengene for å ha nok hele måneden. 

Hva mer konkret kan man gjøre eller si?

Jeg tenkte at han kanskje skal begynne å få lommepenger. At han får en fast oppgave han må gjøre hver dag, så "tjener" han 10 kr dagen. På lørdager får han lønnen sin og kan da velge: bruke alt på godteri, spare alt eller spare litt og kjøpe litt godteri. Tenker han får kontanter slik at han får faste penger i hånda, totalt 50 kr. Han er 6 år. Noen innspill til dette? 

Jeg blir veldig glad for ALLE råd. 

Anonymous poster hash: 6db7a...e05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du har mange riktige tanker.  Han er ikke så gammel enda, så det du gjør der er mer enn nok. Jeg synes at det er ganske mye med 50 kr uka for en 6-åring.

Vi snakker her hjemme også om det å ta vare på tingene sine. At de koster penger og at vi ikke bare kan kjøpe nytt osv.

Anonymous poster hash: dfeb0...3e2
Skrevet

Vi lar barna spare til ting de ønsker seg. De kan ønske seg til jul og bursdag.

Vi gir også ukepenger. De kan også hjelpe til ved siden av så de kan tjene noen kr ekstra. Blir fort penger av det.

Jeg gir de også fysisk penger I hånda til godteri. De kan velge selv og de må dermed også finne ut hva de kan få for pengene. Ikke så lett bestandig. Ofte mas om mer penger. De får 25 kr hver seg aldri mer.

Anonymous poster hash: b6b65...395

Gjest Antarctica
Skrevet

Verdien av penger....?

Kommer vel an på hva du selv mener er verdien av penger. For meg er ikke den så stor, for å si det slik.

Skrevet

Jeg tar med mine på 6 år og 7 år, viser de at vi har 200 kr til å handel for.

Så er de med på å velge ut hva vi har råd til å kjøpe til taco (feks) .

At om vi velger rimligste alternativet av lefser, så kan vi kjøpe noe mer av noe annet.

7 åringen vet at man må jobbe for penger, og at alt koster.

6 åringen er en vimsete type, men regner med han modnes mer og forstår mer etterhvert.

Vi handler for 200 kr hver fredag.

Anonymous poster hash: 9c283...51c

Skrevet

Min får penger for enkelte oppgaver men det er småpenger. Kanskje 3 kr for å hjelpe til med å rydde av bordet, 2 for å hjelpe til i hagen osv. Så får han det han trenger ellers. Han får sjelden det han ber om i butikken av leker men får gjerne en is. men mangler ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...