Gå til innhold

Baby (9-10 mnd) som snakker i setninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Åh, nå skal det bli godt med mat" skal sønnen til ei venninne visstnok ha sagt da han var rundt 9-10 måneder. Helt rent..

Kjenner jeg sliter litt med å tro på det, så jeg må spørre.. Er dette mulig?

Når kunne din baby sette sammen setninger? Min er 10 måneder nå, og sier pappa, æsj og hei. Vet ikke hvor bevisst det er, men vi er ganske sikre på at han skjønner betydningen av "pappa".

Anonymous poster hash: f786a...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tull! Han har helt sikkert sagt "mat, mm" eller noe slikt. Har en bekjent som også har et superbarn. Sønnen gikk omtrent ut av livmora og hadde en samtale idet han kom ut, utifra hva moren forteller  :glare:

Anonymous poster hash: 8af35...a7b
Skrevet

Min niese snakket laaaaange setninger da hun var 1 år hvertfall. Husker ikke hvor tidlig hun begynte, men hun hadde snakket en stund nMin var født samme dag og sa kun mamma og pappa og enstavelsesord på ettårsdagen. Noen er veldig tidlig ute med språk, ja.

Anonymous poster hash: 216af...da2

Skrevet

Dette tror jeg overhodet ikke noe på!

Anonymous poster hash: 2483f...af5

Skrevet

På et annet språk en morsmålet også antar jeg? Nei, det der er tull.

Anonymous poster hash: dd419...383

Skrevet

Minner meg om babyen i Who framed Roger Rabbit😋 En av mine var ganske tidlig ute, men var godt over året før han snakket slik. Nærmere halvannet, vil jeg tro.

Skrevet

Tull! Samme med alle dem som påstår at babyen kan si "mamma" bevisst fra bare noen få måneders alder...

Anonymous poster hash: f2115...8ed

Skrevet

Ene datteren min har alltid snakket ord rent. Hun snakket 2-3 ords setninger fra 10 mnd alder. Eks "Mamma, mere mat", "dukken spiser mat. Namnamnam" osv. Hun snakket hele setninger fra 1 år.

8-9 mnd gammel kunne hun peke på kroppsdeler om vi eks spurte "hvor er haka de". Forsto alt vi sa til henne ellers også. Hun hadde også avansert lek. Lekte og pratet som en 3 åring som 1 åring.

Hun var ganske liten for alder så vi ble ofte stoppet av fremmede på butikken og andre steder som lurte på hvor gammel hun egentlig var 😊 nå er hun 7 år. Har et veldig stort ordforråd, elsker å lese og skrive, og har et godt språkøre.

Til sammenligning har jeg en gutt på 3 år som ikke er i nærheten av å snakke rent. Kutter konsonanter og klarer ikke alle lydene. Ikke lenge siden han begynte med flere enn to ord i setninger.

Skrevet

😂😂😂 Ja, det skulle jeg likt å hørt! 😂😂😂

Eldstejenta vår var veldig tidlig ute. Husker hun satt i handlevogna og sa "navnet" på alle matvarene jeg la oppi. Hun var da 10 måneder gammel. Det var selvfølgelig varer hun kjente jeg la oppi der, varer vi alltid pleide å ha. Men så klart "leverpostei" ble til "postei", "makrell i tomat" ble til "fisk" osv. Men godt forståelig, også for de som ikke kjente henne så godt.

Vi møtte på helsesøster og hun gav seg ende over om hvor flink jenta var. 😊

Hun var vel rundt året da hun begynte å sette sammen to og to ord. Hele setninger kom noen måneder senere.

De to neste var ikke i nærheten på den tida. De "jabblet" i vei, men ingen kunne jo klare å forstå noe. Hele setninger med forståelige ord, for meg og nermeste familie 😉😄, kom nok ikke før 2 årsalderen. Men har til gjengjeld snakka i étt siden. 😂

Klart det finnes noen prakteksempler, men dén var drøy. 😂😂😂

Anonymous poster hash: 2c04a...94c

Skrevet

To av mine barn snakket i "lange" setninger da de var 9 mnd gamle (satt sammen opp til fire ord), men ikke helt rent, selvfølgelig, og ikke alle ord var riktig bøyd eller i korrekt rekkefølge. Ett av barna sa knapt et forståelig ord før hun var 1,5 år gammelt.

Anonymous poster hash: d6ec0...1d8

Skrevet

Husker ikke helt når vår begynte å snakke fullstendige setninger, men husker at jeg telte antall helt rene ord da hun var 15 mnd. Da var det 230.

Før fylte 2 år snakket hun helt rent og med korrekt setningsbygning og bøyninger.

Det meste er antagelig mulig. F.eks. så løp min bror da han var 7 mnd. Visstnok et lite helvete for mine foreldre. Da vettet ikke akkurat var på plass enda.....

Anonymous poster hash: 2d12b...322
Skrevet

Setninger hos et 9 måneders barn?

Nei, det tror jeg ikke et knyst av.

Det neste blir vel at han oversatte det til fransk etterpå.

Anonymous poster hash: 61d10...a3c

Skrevet

Det hørtes for godt ut til å være sant. Da vår jente var 10 mnd gikk det i "mamma", "pappa", "hei", "ha det" og "se" .

Jeg tror det er noen som er glad i å overdrive.

Anonymous poster hash: 26002...7f4
Skrevet

En av mine tre snakket i "setninger" rundt ti mnd. For eksempel "se bilen rød", "kjøre bilen" eller "mamma spise eple". Fikk kommentarer fra alle kanter om hvor tidlig han var. De andre var godt over året før de satt sammen tre ord.

At jeg aldri har hørt barn som prater i så lange setninger så tidlig, betyr jo ikke at det ikke går an. Men kjenner jeg ikke har så stor tro på at det er sant.

Anonymous poster hash: 99d28...b39

Skrevet

Min sønn sa bevisst mam pap rundt 8 mnd, rundt 9-10 mnd sa han hei, aaade (hade) ja, ei (nei), ba (ball) bi for bil. Når han var ett år sang han (har det på film) huja fo meg som fuuiji mi åj, hei gakkuele aaaa viju meje.

Altså rundt 10-11 mnd kunne ha, hoje el pappa hen? Pappa på jobb?

Eller vil ha sagetyy i middag

Anonymous poster hash: 0e908...946

Skrevet

Det var veldig tidlig...

Datteren min startet tidlig å snakke, og hadde setninger og rollespill med dukkene sine med en ganske kompleks handling før hun var to.. Men 9-1 å mnd var det bare etterligninger av ord..

Datteren min har vært veldig tidlig språklig, veldig sen motorisk. I dag er hun sju og bruker mange fremmedord i språket, et veldig voksent språk. Men hun klarer ikke enkle motoriske ting som å hoppe tau..

Det beste var da hun var rundt 1,5 år og sto på en butikk. Butikkekspeditøren bøyde seg ned til henne, hun så på ham med store blå øyne og sitt fineste smil og sa: "Jeg har driti på meg" - I died 😂 (barnehageansatte som tilsto at det kunne komme fra henne 😀)

Nå handlet jo ikke denne tråden om henne da.. måtte bare 😊

Anonymous poster hash: 0e644...738

Skrevet

Barn er helt klart forskjellige, men jeg må innrømme at dette har jeg litt vanskelig for å tro. Min på 10 måneder har aldri sagt et eneste ord. Ikke mamma en gang, som pleier å være det første. Har hatt noen lyder som lignet på "pappa", men jeg er ganske sikker på at det er tilfeldig og at det kun er lyder og ikke ordet "pappa". Hun har aldri møtt pappaen sin, og jeg har aldri snakket om han til henne.

Anonymous poster hash: dec30...bcf
Skrevet

Her på Dib snakker 10 mnd barn, man blir trangere i dåsa av hver fødsel, man synes at man er feit selv om en veier 57 kg, og alle lager mat fra skrætsj. 👍🏻👍🏻

Anonymous poster hash: 2483f...af5

Skrevet

Min har snakket i lange setninger siden han rundet året, - på kinesisk! Ingen av oss andre kan kinesisk, så han må jo bare ha DET språkøret.

Skrevet

Min 5 mnd baby snakker også i setninger, hun har til og med laget et eget språk. Jeg forstår det ikke, men er sikker på at "dadadada brrrrr" betyr " javisst leser jeg den nekomakiske etikken"

Anonymous poster hash: 15435...b6b

Skrevet

Haha har en på snart 10 mnd selv og dette tror jeg bare ikke på. Han kan ihvertfall ikke si noe mer enn mamma og lys, høres ihvertfall ut som lys :P

Anonymous poster hash: abe8e...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...