Gå til innhold

13 åring som slanker seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til ei 13 år gammel jente.

Hun er høy og slank, i mine øyne altfor slank. Ved flere tilfeller har hun sagt til meg at hun er så tykk, svære legger og mage.

Har også sett at hun spiser svært lite.

Dette bekymrer meg.

Har sagt det til moren hennes, men hun ser ikke ut til å bry seg.

Tantungen min sier " jeg er så stygg, tykk og fæl". Jeg har sagt til henne mange ganger at hun er pen som huner og at hun ikke må finne på å slanke seg, for da blir hun altfor tynn. Blir lei meg når jeg ser henne og hun forteller meg slike ting.

Jeg er oppriktig bekymret. Og lurer på om dette er normalt?

Anonymous poster hash: 0162b...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste rådet jeg har er at du IKKE må si at hun ikke må slanke seg, fordi da blir hun for tynn. Da blir du automatisk stemplet som en som ikke forstår. Hva med å møte henne der hun er, hvordan tenker hun, hvorfor tenker hun slik hun gjør?

Anonymous poster hash: 13418...cee

Skrevet

Gjør noe med det, få hjelp hos noen som kan hjelpe. Ta henne med til helsesøster eller fastlege. Snakk med dem på forhånd og vit at de har en plan for hva som kan hjelpe. Gå først med kun tantebarnet og få med moren etterpå.

Jeg har en venninne som ikke ble hjulpet nok da hun var 13 år og begynte å få problemer. Da hun var 19 år var hun kun skinn og bein og det er egentlig utrolig at hun overlevde. Nå er hun snart 40 år og fortsatt alt for tynn, men jeg er ikke treff for livet hennes, som jeg var en periode.

En annen venninne fikk tidlig hjelp og hun har det bra i dag.

Anonymous poster hash: 171f8...fe1

Skrevet

Gjør noe med det, få hjelp hos noen som kan hjelpe. Ta henne med til helsesøster eller fastlege. Snakk med dem på forhånd og vit at de har en plan for hva som kan hjelpe. Gå først med kun tantebarnet og få med moren etterpå.

Jeg har en venninne som ikke ble hjulpet nok da hun var 13 år og begynte å få problemer. Da hun var 19 år var hun kun skinn og bein og det er egentlig utrolig at hun overlevde. Nå er hun snart 40 år og fortsatt alt for tynn, men jeg er ikke treff for livet hennes, som jeg var en periode.

Treff skulle vært redd.

Skrevet

Jenta trenger hjelp. Som tante er det desverre ikke din oppgave å skaffe henne denne hjelpen, det er i utgangspunktet opp til foreldrene. Jeg ville tatt en allvorsprat med foreldrene hennes, og sagt rett ut at jeg var veldig bekymret. Hvis foreldrene synes det er vanskelig å oppsøke hjelp, ville jeg tilbudt meg å ta den første kontakten med hjelpeapparatet, men jeg ville ikke tatt ungen med til hverken lege eller helsesøster uten foreldrenes samtykke.

Hvis foreldrene ikke ser allvoret, eller velger å ike ta tak i problemet, tenker jeg at en bekymringsmelding til barnevernet kan være på sin plass, fordi foreldrene da ike sørger for at barnet fårnødvendig helsehjelp. Som privatperson kan jeg ikke tvinge foreldrene til å oppsøke lege for barnet, barnevernet har større mulighet til å påvirke en jeg har.

Anonymous poster hash: ab1fa...b4f
Skrevet

En tante har ikke lov til å ta andres unge med til helsesøster eller lege, men hun kan selvfølgelig ringe helsesøster på skolen og lufte sin bekymring.

Anonymous poster hash: 1290f...d41

Skrevet

Jeg har nevnt det ved flere anledninger for moren at hun må ta en prat med datteren om den slankingen, men hun har vist at hun bryr seg om det jeg sier.

Hvorfor skal jeg da ta kontakt med barnevernet?

Jeg lurte bare på om det er vanlig at 13 åringer slanker seg?

Anonymous poster hash: 0162b...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...