Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #1 Skrevet 26. august 2016 vi har pleid å feire jul med svigers, og mannen vil gjerne det i år også. Barna hadde syntes det var kjempefint å få feire med farmor og farfar, så det er bare jeg som er skeptisk... De bor i en liten leilighet, det er veldig lytt, de har ofte TVen på høyt etter barna har lagt seg og vi må sove hele familien på samme rom, med barn som holder hverandre våkne og vrir seg i senga. Så man får veldig (veldig!) lite søvn hele gjengen. Farmor og farfar stiller ikke opp med noe barnepass eller slikt, så vi får heller ikke noe avlastning mens vi er der. Det er i tillegg lang reisevei. Er det veldig galt av meg å si at jeg gjerne vil feire hjemme i år? Barna og mannen vil jo. Bare jeg som kjenner jeg blir utslitt bare av tanken... 🙄 Anonymous poster hash: 4e86a...92a
TPK Skrevet 26. august 2016 #2 Skrevet 26. august 2016 Nei, det er HELT greit å feire hjemme etter man har fått barn! Så kan dere heller invitere svigers eller dine foreldre til dere (evt bo på hotell hvis dere har det trangt).
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #3 Skrevet 26. august 2016 Kan ikke farmor og farfar komme til dere da? Vi feirer alltid hjemme, det har vi gjort siden vi fikk barn nr to, det er så greit at de kan legge seg når de vil, pakke ut gaver og ta de i bruk uten å tenke på at det skal pakkes ned igjen og fraktes hjem osv. Det er jo mye enklere for to godt voksne å pakke ned sine klær og de få gavene de får enn at dere skal pakke en hel familie og haugen med pakker barn får i bilen og reise til dem... Her kommer svigermor og svigerfar hit hvert år, og min mamma annenhvert år. I år får vi både svigers, mamma og en singel søster av meg på besøk på julaften, veldig koselig. Anonymous poster hash: 8a9b0...3fb
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #4 Skrevet 26. august 2016 Kan dere ikke reise dit hvert andre år? Da får du et friår i mellom. Eller - Kanskje dere kunne invitere dem på besøk til dere på julaften i stedet ? Anonymous poster hash: eb529...d35
Marriet Skrevet 26. august 2016 #5 Skrevet 26. august 2016 Jeg satt selv ned foten etter tidenes mest stressende julefeiring i fjor. Jeg og samboeren min endte opp med å dele oss på selve julaften til og med. I år feirer vi hjemme 🙈 så har vi heller åpent hus altså.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #6 Skrevet 26. august 2016 Start egne tradisjoner, hjemme hos dere selv! Anonymous poster hash: d4761...745
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #7 Skrevet 26. august 2016 Annet hvert år, hvis det er veldig viktig for samboeren din. Anonymous poster hash: a6595...9c5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #8 Skrevet 26. august 2016 Vi begynnte å feire hjemme hos oss selv da jeg var gravid med nr.2. Så glad for det. Nå gleder jeg meg alltid til jul igjen. Dere må ikke fortsette å feire med foreldre. De kuttet vel ut sine foreldre en gang de også. Anonymous poster hash: 59e1b...7a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #9 Skrevet 26. august 2016 Det er jo ikke nødvendig å kutte ut foreldrene, barna synes gjerne det er koselig å feire med besteforeldre. Men det er helt vanlig å slutte med å reise hjem til foreldrene på julaften, de aller fleste starter etterhvert sin egen juletradisjon hjemme og begynner invitere besteforeldre til seg. Det er en helt naturlig utvikling at de unge og spreke, og ikke minst de med barn som skal legges osv tar over arrangeringen av jul, neste generasjon tar over. Anonymous poster hash: 8a9b0...3fb
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #10 Skrevet 28. august 2016 Takk for svar alle sammen! Vi kunne selvfølgelig invitert svigers hit, men da inkluderer det også mannens to single søsken. Vi har bare tre soverom, så det kan bli veldig intenst. Svigers er nok i utgangspunktet skeptisk til å ikke feire hos seg selv (de er ganske hjemmekjære) og de vil heller ikke overnatte hos oss. De hadde et stort fint hus før, der vi kunne vært alle sammen. Der var det plass til å trekke seg tilbake, men så flyttet de til leilighet. Nå har vi liksom ingen steder å være sammen uten at vi blir gående oppå hverandre 😕 Anonymous poster hash: 4e86a...92a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #11 Skrevet 28. august 2016 Digresjon, trenger dere virkelig avlastning? Anonymous poster hash: 914d0...20a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #12 Skrevet 28. august 2016 Digresjon, trenger dere virkelig avlastning? Anonymous poster hash: 914d0...20a Nei, men det hadde vært hyggelig 😜 Poenget i hovedinnlegget var at de ikke f.eks. tar noe ansvar for barna i løpet av en dag, så vi kan sove ut eller hvile eller gå ut og spise mannen og jeg, eller noen sånne ting når vi er der, slik at det å sove på samme rom rett bak TVen blir litt mer overkommelig. At de ikke er behjelpelig med å hjelpe oss å hente oss inn igjen. Anonymous poster hash: 4e86a...92a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #13 Skrevet 28. august 2016 Er helt for å feire hjemme, men ser ikke problemet med lytt leilighet, trangboddhet og "mangel på avlastning". Har dere ikke fri i julen når dere reiser bort? Anonymous poster hash: d351c...184
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #14 Skrevet 28. august 2016 Er helt for å feire hjemme, men ser ikke problemet med lytt leilighet, trangboddhet og "mangel på avlastning". Har dere ikke fri i julen når dere reiser bort? Anonymous poster hash: d351c...184 Jeg vet ikke om jeg skjønner helt? Om vi ikke jobber i jula? Vi har fri....? Anonymous poster hash: 4e86a...92a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #15 Skrevet 28. august 2016 Er helt for å feire hjemme, men ser ikke problemet med lytt leilighet, trangboddhet og "mangel på avlastning". Har dere ikke fri i julen når dere reiser bort? Anonymous poster hash: d351c...184 Poenget med lytt leilighet er at hvis vi legger barna kl. 7 så sovner de likevel ikke før 10, fordi TVen står på så høyt. Svigers demper seg ikke selv om barna skal sove, og vi foreldre blir løpende skytteltrafikk mellom "julekos" og legging. Og så er barna oppe igjen kl. 5 om morgenen og er overtrøtte, og så blir de grinete. Og vi voksne, som har sovet med en fot i ryggen hele natta, blir utslitte av lite søvn. Da hadde det selvfølgelig vært deilig med litt avlastning på dagtid, slik at vi kunne hvilt litt på dagen eller fått en pust i bakken, og fått tilbake litt energi. Da hadde i hvertfall jeg fått mer lyst til å være der da... Men sånn som det er når vi er der nå, er vi så slitne etter et par dager at det nesten er trafikkfarlig å kjøre hjem igjen. Anonymous poster hash: 4e86a...92a
Love my kidz Skrevet 28. august 2016 #16 Skrevet 28. august 2016 (endret) Siden de nå bor i leilighet ville jeg absolutt vurdert å bo på hotell og trukket oss tilbake dit når barna må sove. Man trenger ikke å være sammen med svigers hele døgnet. Men hadde nok satt ned foten og sagt annethvert år der altså. Dere trenger ikke å invitere dem og søsken til dere heller. Man MÅ ikke feire sammen. Hva med din egen familie forresten? Endret 28. august 2016 av Love my kidz
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #17 Skrevet 28. august 2016 Må barna legge seg kl 7 i jula? Anonymous poster hash: 02b94...5f1
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2016 #18 Skrevet 28. august 2016 Jeg satt selv ned foten etter tidenes mest stressende julefeiring i fjor. Jeg og samboeren min endte opp med å dele oss på selve julaften til og med. I år feirer vi hjemme 🙈 så har vi heller åpent hus altså. Jøss, hva skjedde i fjor?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #19 Skrevet 29. august 2016 Vi har alle her, på ørtende året. DET begynner jeg å bli sliten av... Anonymous poster hash: 9652b...5f7
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #20 Skrevet 29. august 2016 Hvorfor må besteforeldrene avlaste dere, viss dere skal på besøk å feire jul sammen med de???? Det er jo deres barn, og dere er på besøk der. Ikke at dere kommer for å få barnevakt for å gå ut! Forstår ikke helt... Når vi reiser på besøk for å feire jul med besteforeldre, er det vi som har barna, og vi koser oss sammen alle mann! Anonymous poster hash: 64415...499
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #21 Skrevet 29. august 2016 Nei, men det hadde vært hyggelig 😜 Poenget i hovedinnlegget var at de ikke f.eks. tar noe ansvar for barna i løpet av en dag, så vi kan sove ut eller hvile eller gå ut og spise mannen og jeg, eller noen sånne ting når vi er der, slik at det å sove på samme rom rett bak TVen blir litt mer overkommelig. At de ikke er behjelpelig med å hjelpe oss å hente oss inn igjen. Anonymous poster hash: 4e86a...92a Ok. Jeg skjønner det ikke helt men 😂 Jeg har selv 2 barn og forventer virkelig ikke at de vi er på besøk hos skal avlaste oss på noen måte, besteforeldre eller ei. Ikke når jeg reiser alene med de engang! Jeg er der at om man har barn er det virkelig på tide å starte sin egen tradisjon, hjemme! Så det der hadde jeg ikke giddet uansett 😊 Anonymous poster hash: 914d0...20a
sug lut Skrevet 29. august 2016 #22 Skrevet 29. august 2016 Nei, men det hadde vært hyggelig Poenget i hovedinnlegget var at de ikke f.eks. tar noe ansvar for barna i løpet av en dag, så vi kan sove ut eller hvile eller gå ut og spise mannen og jeg, eller noen sånne ting når vi er der, slik at det å sove på samme rom rett bak TVen blir litt mer overkommelig. At de ikke er behjelpelig med å hjelpe oss å hente oss inn igjen. Anonymous poster hash: 4e86a...92a Jula er da ikke en kjæresteferie?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #23 Skrevet 29. august 2016 Jeg hadde nektet plent å feire jul på den måten der. Julen skal være hyggelig for alle, ikke kun for svigers, som er "hjemmekjær" og ikke gidder å skru ned lyden på tv`en etter ungene har lagt seg. Hadde vært et minstekrav for at jeg hadde orket å dra et sted å feire jul, at de hadde vett til å skru ned lyden på tv`en! Vi feiret annet hvert år hos mine og hans foreldre frem til vi hadde bygget hus. Nå har vi feiret to juler hjemme, annet hvert år med svigers eller mine foreldre på besøk. Kunne aldri tenke meg å gjort det på annen måte. Heldigvis er ikke våre foreldre så sære at de "må" feire hjemme hos seg selv, selv om de har gjort det fra vi ungene var små. De klarer heldigvis å se forbi egne behov og tenke at det er enklere for de som er to voksne menneske å reise til oss på besøk, enn for oss å dra med to unger og alt som hører det til + at de forstår at vi ønsker å skape egne tradisjoner, på samme måte som de gjorde for oss da vi var små. Anonymous poster hash: f0ad4...2a4
annesmil Skrevet 29. august 2016 #24 Skrevet 29. august 2016 Vi reiser hvert år til mine foreldre og feirer jul, 6 timers reise, pakker med alle pakkenelikker (ikke alltid alle gaver fra venner o.l.) klær og dresser til 5 personer. Ja, det er litt stress men, pga foreldrene mine jobber i kirka kan de ikke ta fri i jula og da må vi reise til dem om vi vil feire sammen. Men, jeg forstår abselutt at du ønsker litt avlastning. Det får vi masse av, ikke at jeg foreventer det eller at foreldrene mine må det. Men, de elsker og kose seg sammen med barnebarna på morgenene i jula, de synes det er flott med litt alene tid med barnebarna (og når det da innebærer at vi får sove litt lenger er jo det bare en bonus ) De sier; Gå ut og spis med barndomsvenninne dine, gå en tur dere to (meg og mannen), gå på kino ++ Igjen de syens det er herlig å ha mulighenten til å være sammen med barnebarna. Vi er der jo gjerne en uke, så vi gjør masse sammen alle sammen, vi tar barna med ut og leker slik at de får en pause på ettermiddagen om de trenger det, om ikke blir de med ut og leker... Vi hjelper til med matlaging, støvsuging og servering når vi har gjester i julen. Alt er jo ett samarbeid der man gir og tar, om alle gjør det vil jo julen bli bra for alle GOD JUL!
Mostly Harmless Skrevet 29. august 2016 #25 Skrevet 29. august 2016 Jeg hadde strukket meg langt for å reise, men jeg hadde krevd at de dempet den TV-en, altså. Klarer de ikke ta såpass hensyn, hadde jeg blitt hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå