Gå til innhold

Glutenintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen har tatt blodprøve og funnet at jeg ikke tåler hvete. Jeg trodde først ikke helt på ham. Når jeg nå ikke spiser hvete, men glutenfritt brød, fungerer magen fint. Har ikke vondt i mangen. Spiste så et lite stykke pizza i stad og har nå kjempevondt. Andre som har hvete/glultenintoleranse og som får slike smerter om de spiser hvete? Kan du beskrive dem?

Noen som kan tipse om et enkelt og godt brød jeg kan bruke? Kan jeg ha spelt? Havre?

Så slitsomt... 

Anonymous poster hash: 4516a...eb3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter på svar på prøve ennå.. men har det likt som deg.

Ligger i fosterstilling etter en liten stund når jeg har spist brød, eller andre bakevarer.

Spiste nettopp to skiver speltbrød, litt vondt men ikke så vondt som når jeg spiser halvgrove og hvetebakst.

Kan gå på do 3-4 g daglig..

Anonymous poster hash: e080a...d38

Skrevet

Det er virkelig rart å ha blitt en av de man leser om i avisene. En av de sære som ikke tåler gluten... Det er jo så mange av oss... 

Skrevet

Jeg reagerer sånn noen ganger. Stort sett blir jeg kvalm og kaster opp, men noen ganger får jeg intense smerter midt i magen. Nå har jeg cøliaki og ikke intoleranse, så jeg reagerer veldig uansett om jeg får i meg én smule eller en hel skive. 

Du vet heldigvis hva du reagerer på, og dermed hva du må holde deg unna for å unngå magevondt. Drit i at du er blitt en av dem som ikke spiser gluten. Du har jo tydelige reaksjoner, så da er vel den saken grei. 

Anonymous poster hash: 5f49a...863
Skrevet

Akkurat nå har jeg en kraftig smerte bak navlen og litt nedenfor denne. Er det der man pleier å få vondt ved glutenintoleranse? 

Skrevet

Akkurat nå har jeg en kraftig smerte bak navlen og litt nedenfor denne. Er det der man pleier å få vondt ved glutenintoleranse? 

Jeg får vondt der, ca. Og utifra gruppene jeg er med i på face, der det også er mennesker med glutenintoleranse, er det helt normalt. Det er generelt mange plager som kan følge med, men smerter i magen er det mest klassiske symptomet. 

Skrevet

Fastlegen har tatt blodprøve og funnet at jeg ikke tåler hvete. Jeg trodde først ikke helt på ham. Når jeg nå ikke spiser hvete, men glutenfritt brød, fungerer magen fint. Har ikke vondt i mangen. Spiste så et lite stykke pizza i stad og har nå kjempevondt. Andre som har hvete/glultenintoleranse og som får slike smerter om de spiser hvete? Kan du beskrive dem? Noen som kan tipse om et enkelt og godt brød jeg kan bruke? Kan jeg ha spelt? Havre? Så slitsomt...  Anonymous poster hash: 4516a...eb3

Havre er glutenfritt, men kjøp den som det står glutenfritt på, for den andre kan være forurenset av hvete. Om du har fått utslag på blodprøve hos en vanlig lege er det snakk om hveteallergi og ikke intoleranse. Da må du holde deg helt unna. Noen med hveteallergi tåler fint rug eller bygg, som inneholder gluten. Spelt er nært beslektet med hvete, så de fleste, men ikke alle tåler det ikke. Prøv deg forsiktig frem.

Enkorn og emmer kan også prøves. Det har gode bakeegenskaper

Anonymous poster hash: 49319...58b

Skrevet

Jeg som venter på prøvesvar..

Får vondt rundt magesekken jeg...

Anonymous poster hash: e080a...d38

Skrevet

Jeg reagerer sånn noen ganger. Stort sett blir jeg kvalm og kaster opp, men noen ganger får jeg intense smerter midt i magen. Nå har jeg cøliaki og ikke intoleranse, så jeg reagerer veldig uansett om jeg får i meg én smule eller en hel skive. Du vet heldigvis hva du reagerer på, og dermed hva du må holde deg unna for å unngå magevondt. Drit i at du er blitt en av dem som ikke spiser gluten. Du har jo tydelige reaksjoner, så da er vel den saken grei.  Anonymous poster hash: 5f49a...863

Cøliaki er en intoleranse

Anonymous poster hash: 49319...58b

Skrevet

Cøliaki er en tarmsykdom! Da ødelegger gluten tarmen, bryter ned tamtottene og det er alvorlig.

Hveteallergi er en allergisk reaksjon, den kan man se på blodprøve.

Gluten/hveteintoleranse vises ikke på blodprøver, da reagerer tarmen negativt på mat den ikke klarer fordøye skikkelig.

Det er altså tre forskjellige "lidelser" det er snakk om her.

Om du har glutenallergi er det gjerne cøliaki det er snakk om og da skal du overhodet ikke ha i deg gluten, du ødelegger tarmen din om du spiser det.

Er det hveteallergi du har så kan det godt hende du tåler bygg, rug og havre. 

Hveteintoleranse vises ikke på blodprøver, så da kan legen bare stille diagnose utfra hva du forteller om reaksjoner fra magen når du spiser det.

Anonymous poster hash: 547b0...982
Skrevet

Du kan forresten søke grunnstønad fra nav om du har hveteallergi eller cøliaki.

Ved intoleranser får du ikke støtte fra nav.

Skrevet

Cøliaki er en tarmsykdom! Da ødelegger gluten tarmen, bryter ned tamtottene og det er alvorlig.

Hveteallergi er en allergisk reaksjon, den kan man se på blodprøve.

Gluten/hveteintoleranse vises ikke på blodprøver, da reagerer tarmen negativt på mat den ikke klarer fordøye skikkelig.

Det er altså tre forskjellige "lidelser" det er snakk om her.

Om du har glutenallergi er det gjerne cøliaki det er snakk om og da skal du overhodet ikke ha i deg gluten, du ødelegger tarmen din om du spiser det.

Er det hveteallergi du har så kan det godt hende du tåler bygg, rug og havre. 

Hveteintoleranse vises ikke på blodprøver, så da kan legen bare stille diagnose utfra hva du forteller om reaksjoner fra magen når du spiser det.

Glutenallergi og cøliaki er heller ikke det samme. 

Cøliaki er en autoimmun sykdom, mens glutenallergi er... ja, en allergi. 

Ellers er det riktig ;) 

Skrevet

Tusen takk for mange svar. Et litt pinlig symptom: Kløe i endetarmsåpningen. Er det vanlig??? 

Skrevet

Tusen takk for mange svar. Et litt pinlig symptom: Kløe i endetarmsåpningen. Er det vanlig??? 

Vil tro det bare er et følgeproblem til avføringsproblemer? Men jeg har ingen erfaring der. Håper kløen gir seg da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...