Gå til innhold

Så... Hva gjør jeg nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk positiv test(er) igår og idag.. Jeg er gravid..

Eeehm, når ordner jeg første legesjekk? Er tidlig ul normalt og evt når er det? Jeg ønsker tidlig ul sjøl... Hva bør jeg huske på nå i starten..? Hjeeeeelp!

Anonymous poster hash: 06d17...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For bekreftelse kansje? Legen min har et lit ul apparat på kontoret sitt så det hadde gått fort for henne å gjøre det:) veldig snill lege jeg har... Vi har mista to ganger i pp nå, så jeg er litt frynsete kan man si..

HI

Skrevet

Ta en telefon til jm du. Da jeg fikk mine eldste var jeg ganske tidlig til legen, nå sist var jeg vel ikke til jm før i uke 16-17. Tidlig ul er det vel bare å ringe å bestille. Gratulerer!

Anonymous poster hash: 8c0a2...e21
Skrevet

Fikk positiv test(er) igår og idag.. Jeg er gravid..

Eeehm, når ordner jeg første legesjekk? Er tidlig ul normalt og evt når er det? Jeg ønsker tidlig ul sjøl... Hva bør jeg huske på nå i starten..? Hjeeeeelp!

Først - puuust :P:D.

Grattis med positiv test.

Ring legen å si du er gravid, da får du vite når legen mener du skal inn på første sjekk, men vanlige er rundt uke 9-10.

Tidlig ul kan du på enkelte steder ordne selv, andre ikke. Så forsøk å finne ut hva som gjelder for din by.

Husk å stare med folat allerede i morgen, og evt omega 3 og kalsumium dersom du ikke få i deg dette fra andre kilder.

Lev som vanlig, men ta hensyn til graviditet en med tanke på alkohol, evt tobakk, snus etc. Og les deg litt opp på info. Men ikke ta helt av på google.

Last ned en gravidapp som heter gravid og baby, den er veldig bra.

Ellers, ta det med ro og puuuust som jeg sa tidligere.

Gratulerer igjen :)

Anonymous poster hash: 44705...e71

Gjest Antarctica
Skrevet

For bekreftelse kansje? Legen min har et lit ul apparat på kontoret sitt så det hadde gått fort for henne å gjøre det:) veldig snill lege jeg har... Vi har mista to ganger i pp nå, så jeg er litt frynsete kan man si..

HI

Tidlig ul er med en slags stav opp i skjeden... Litt invaderende på en vanlig undersøkelse kanskje. Men ring henne og få time, så du kan føle deg trygg.

Gratulerer! 🎉🎈🎶💐

Skrevet

Whaat? Jeg trenger ikke stav oppe i skjeden altså, så for meg vanlig UL.. Jeg har begynt på folat for to måneder siden..

Tusen takk for svar og gratulasjoner, jeg har så lyst å rope ut til alt og alle!!

Prøver å puste med magen og komme ned på jorda litt..😊

HI

Skrevet

Whaat? Jeg trenger ikke stav oppe i skjeden altså, så for meg vanlig UL.. Jeg har begynt på folat for to måneder siden..

Tusen takk for svar og gratulasjoner, jeg har så lyst å rope ut til alt og alle!!

HI

De ser ikke noe på "vanlig" ultralyd så tidlig. Tidlig ultralyd er innvendig.

Skrevet

Måtte ha innvendig ul i uke 9.

Ser ikke noe utvendig så da blir det stav oppi....

Anonymous poster hash: 2f7cf...eed

Skrevet

HI

Ultralyd før uke 10-12 er innvendig . Ser ingenting utvendig så tidlig .

Anonymous poster hash: bd644...36d

Skrevet

Det er vanlig med første legetime rundt uke 10.

Tidlig ul er som andre her har sagt innvendig, og selv da er det lite å se. Fra uke 6-7 kan du se en liten reke med et bankende hjerte.

Jeg har betalt for privat ul rundt uke 13-14, da for å sjekke hjerte og indre organer. Har hatt både utvendig og innvendig ul i uke 14, det kommer litt an på hva de ser etter. Jeg personlig hadde helt hetta for at det skulle være hjertefeil e.l. som er uforenelig med liv også ikke få vite om det før på ordinær ul i uke 18-19. Så da valgte jeg en grundig sjekk i uke 13-14 for da er alle organer dannet og de kan se om alt ser ok ut.

Tidlig ul er ikke vanlig, så om du ønsker det uten at det er noen medisinsk grunn til å henvise til det så må du betale for det selv på privatklinikk. Veldig mange gjør det fordi de synes det er for lenge å vente til uke 18 og ordinær ul.

Gratulerer og lykke til :)

Anonymous poster hash: ff0ef...e0f
Skrevet

Tusen takk:) nei, jeg tror nok ikke jeg tar en sånn tidlig ul, selv om det hadde frista ja, men men, jeg venter noen uker og ringer fastlege

Tusen takk for svar!!:-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...