Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #1 Skrevet 26. august 2016 Har fått et skjema som skal fylles ut og leveres skolen. Her bes det om mitt og fars personnummer. Kjenner jeg ikke synes det er helt ok. Dette skjemaet skal returneres til skolen igjennom eleven. Kan selvfølgelig levere dette selv på skolen. Men derifra ser jeg for meg at det fort kan havne et annet sted en det som er ment. Har inntrykk av at mye forsvinner på skolen. Står ingenting om hvordan de håndterer dette skjemaet etter innlevering. De trenger personnummer fordi de skal linke det opp mot folkeregisteret for å sikre at barnets opplysninger er korrekte. Flere som har fått ett sånt skjema? Hva tenker dere om det? Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #2 Skrevet 26. august 2016 Fødselsnummer regnes ikke som sensitiv opplysning, så jeg ser ikke problemet. Anonymous poster hash: bf1c4...3a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #3 Skrevet 26. august 2016 Fødselsnummer regnes ikke som sensitiv opplysning, så jeg ser ikke problemet. Anonymous poster hash: bf1c4...3a5 Personnummer ber de om. Ikke bare fødselsnummer. Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #4 Skrevet 26. august 2016 Personnummer ber de om. Ikke bare fødselsnummer. Anonymous poster hash: ab5f4...c33 Du vet at fødselsnummer er fødselsdato OG persnr?? Anonymous poster hash: bf1c4...3a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #5 Skrevet 26. august 2016 Så du mener at fødsels,-og personnummer ikke er sensitiv informasjon? Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #6 Skrevet 26. august 2016 Så du mener at fødsels,-og personnummer ikke er sensitiv informasjon? Anonymous poster hash: ab5f4...c33 Det er ikke noe jeg mener, det er bare slik det er😉 Anonymous poster hash: bf1c4...3a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #7 Skrevet 26. august 2016 Det er ikke noe jeg mener, det er bare slik det er😉 Anonymous poster hash: bf1c4...3a5 Forklar er du snill. Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #8 Skrevet 26. august 2016 Forklar er du snill. Anonymous poster hash: ab5f4...c33 Trengs ingen forklaring... https://www.datatilsynet.no/personvern/Personopplysninger/Fodselsnummer/ Anonymous poster hash: bf1c4...3a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #9 Skrevet 26. august 2016 Jøss. Anonymous poster hash: c49fc...2d3
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #10 Skrevet 26. august 2016 Sending av fødselsnummer Når fødselsnummer inngår i en forsendelse, skal det ikke være tilgjengelig for andre enn deg som mottaker. Nummeret må derfor sikres når det sendes per brev, i e-post eller sms. Når fødselsnummer sendes som post skal det sendes i lukket konvolutt. Fødselsnummeret skal ikke være synlig i konvolutt-vinduet eller være skrevet på utsiden av konvolutten. Når fødselsnummer sendes i e-post eller ved hjelp av annen telekommunikasjon, skal det krypteres. Fødselsnummer kan i enkelte tilfeller kommuniseres over sms, fordi denne kommunikasjonsformen har en viss informasjonsikke Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #11 Skrevet 26. august 2016 Trengs ingen forklaring... https://www.datatilsynet.no/personvern/Personopplysninger/Fodselsnummer/ Anonymous poster hash: bf1c4...3a5 Så om jeg forstår deg rett, har du ingen betenkeligheter med å skrive ned ditt fødselsnummer (11 siffer) hvor som helst? På tross at man kan bli svindlet på så lite som fødselsdatoen din. Fordi det står at det ikke anses å være sensetivt? Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #12 Skrevet 26. august 2016 Så om jeg forstår deg rett, har du ingen betenkeligheter med å skrive ned ditt fødselsnummer (11 siffer) hvor som helst? På tross at man kan bli svindlet på så lite som fødselsdatoen din. Fordi det står at det ikke anses å være sensetivt? Anonymous poster hash: ab5f4...c33 Hvor har jeg påstått det? Saken her var å skrive nummeret på et skjema og la ungen levere det til læreren. Var ikke snakk om å skrive fødselsnummeret på dassen på kjøpesenteret liksom😉 Anonymous poster hash: bf1c4...3a5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #13 Skrevet 26. august 2016 For alt jeg vet kan skjemaet havne på dassen på kjøpesenteret fordi læreren glemte å ta det ut av veska før han dro for dagen, og måtte på dass når han handlet på kjøpesenteret på vei hjem. Og når han skulle ta opp mobiltelefon mens han dreit ramlet skjemaet ut uten at han la merke til det. Fra spøk til alvor, det er mistilliten på at skolen klarer å håndtere mine personopplysninger på en korrekt måte. Skjemaet inneholder navn, adresse, fødselsnummer og telefonnummer. På omtrent hele husstanden. Og disse opplysningene vil skolen ha for å sikre at de har registrert riktig adresse på barnet. Litt overkill synes nå jeg. Om skolen ikke klarer å skrive inn den adressen jeg oppgir på barnet korrekt, hvordan skal de klare å håndtere skjemaet med personopplysningene korrekt? Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #14 Skrevet 26. august 2016 Jeg hadde ikke oppgitt personnummer til skolen. Hadde bare latt være å fylle inn den ruta. Dersom skolen etterlyser det hadde jeg spurt om hvorfor de mener de har brukt for dette, hvordan informasjonen oppbevares og hvem som har tilgang til det. Jeg forstår ikke hvorfor skolen skal sitte på slik informasjon. Verken om foreldre eller barnet. Anonymous poster hash: 9f7bf...c5a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #15 Skrevet 26. august 2016 Jeg hadde ikke oppgitt personnummer til skolen. Hadde bare latt være å fylle inn den ruta. Dersom skolen etterlyser det hadde jeg spurt om hvorfor de mener de har brukt for dette, hvordan informasjonen oppbevares og hvem som har tilgang til det. Jeg forstår ikke hvorfor skolen skal sitte på slik informasjon. Verken om foreldre eller barnet. Anonymous poster hash: 9f7bf...c5a Hadde du visst hvor mange steder du har lagt igjen personnummeret ditt, så vil jeg tro du hadde svimet av. Hva i all verden skyldes denne angsten? Skolen er en offentlig institusjon som behandler dine personlige opplysninger på en korrekt og trygg måte. Veldig kjekt for skolen å vite at du virkelig er den du utgir deg for, f.eks. dersom noe skulle skje med barnet ditt. Skulle det, Gud forby, oppstå en stor ulykke eller noe, så må du nok finne deg i å legitimere deg for å f.eks. få barnet ditt ut av sykehuset. Anonymous poster hash: c49fc...2d3
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #16 Skrevet 26. august 2016 Hadde du visst hvor mange steder du har lagt igjen personnummeret ditt, så vil jeg tro du hadde svimet av. Hva i all verden skyldes denne angsten? Skolen er en offentlig institusjon som behandler dine personlige opplysninger på en korrekt og trygg måte. Veldig kjekt for skolen å vite at du virkelig er den du utgir deg for, f.eks. dersom noe skulle skje med barnet ditt. Skulle det, Gud forby, oppstå en stor ulykke eller noe, så må du nok finne deg i å legitimere deg for å f.eks. få barnet ditt ut av sykehuset. Anonymous poster hash: c49fc...2d3 Jeg har legitimasjon, så det går vel bra. Anonymous poster hash: 9f7bf...c5a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #17 Skrevet 26. august 2016 Hadde du visst hvor mange steder du har lagt igjen personnummeret ditt, så vil jeg tro du hadde svimet av. Hva i all verden skyldes denne angsten? Skolen er en offentlig institusjon som behandler dine personlige opplysninger på en korrekt og trygg måte. Veldig kjekt for skolen å vite at du virkelig er den du utgir deg for, f.eks. dersom noe skulle skje med barnet ditt. Skulle det, Gud forby, oppstå en stor ulykke eller noe, så må du nok finne deg i å legitimere deg for å f.eks. få barnet ditt ut av sykehuset. Anonymous poster hash: c49fc...2d3 Man legitimerer seg ikke med fødselsnummer. Jeg har aldri måtte vise fødselsnummer når jeg har hatt barna på sykehuset eller hos legen, ei heller når jeg har hentet ut medisiner i deres navn. Og vi har ikke samme etternavn engang. Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #18 Skrevet 26. august 2016 Noen andre med tanker rundt dette? Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #19 Skrevet 26. august 2016 Skoler skal ha tilgang til folkeregisteret, kanskje gjennom kommunen, men allikevel. De skal ha tilgang til elevens bostedsinformasjon. Skjønner ikke hvorfor dere ble bedt om fødselsnummer og hva skolen skal bruke den til - sjekke det mot Folkeregisteret, dette gir ingen mening. Anonymous poster hash: 793cf...bbe
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #20 Skrevet 26. august 2016 Helt konkret - hvilke opplysninger om barnet mener skolen de skal sjekke som riktige eller uriktige... Anonymous poster hash: 793cf...bbe
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #21 Skrevet 26. august 2016 Man legitimerer seg ikke med fødselsnummer. Jeg har aldri måtte vise fødselsnummer når jeg har hatt barna på sykehuset eller hos legen, ei heller når jeg har hentet ut medisiner i deres navn. Og vi har ikke samme etternavn engang. Anonymous poster hash: ab5f4...c33 Det er i så fall utrolig sløvt av de som jobber der. Her må jeg vise legitimasjon når jeg henter ut egen medisin også. Anonymous poster hash: bbf6e...f03
Anonym bruker Skrevet 26. august 2016 #22 Skrevet 26. august 2016 Helt konkret - hvilke opplysninger om barnet mener skolen de skal sjekke som riktige eller uriktige... Anonymous poster hash: 793cf...bbe Adressen. De har byttet system tydeligvis, for det gamle hadde ikke korrekt postnummer på alle. Så hvordan de registrerer opplysninger aner jeg ikke. Vi skal fylle ut alt på eleven og foreldrene, samtidig som de skal ta det igjennom folkeregisteret. Har alltid bare fylt ut navn og adresse, samt fødselsdag. Ja, og telefonnummer. Anonymous poster hash: ab5f4...c33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå