Gå til innhold

Endring i husleie, er dette lov?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet i bokollektiv, skrev et kontrakt på at skulle betale så mye i mnd i husleie, ga beskjed om at sambo skulle flytte inn med meg,

 

når han flytter inn så vil huseieren endre på kontrakten og ta dobbelt betalt per person for et rom, så han laget ny kontrakt til begge to og vi skrev på det.. Nå synes vi det er ganske mye for to personen i et lite rom. 

Og han vil ha ettterbetalt for dag 1 fra jeg flyttet inn etter han endret husleien to måneder senere..

Kan han virkelig gjøre dette?



Anonymous poster hash: 24b87...a61
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg kontaktet jurist, men nei, dette høres ulovlig ut. Ifølge loven kan du oppta samboer i ditt hushold uten at det skal ha noe å si. Det skal være tatt høyde for mtp leie. Problemet er at dere allerede har skrevet under på kontrakten. Få hjelp av jurist eller advokat, og begyn å lete etter noe annet, for med slike utleiere dukker det ofte opp flere problemer.

 

Anonymous poster hash: 50242...8cd

Skrevet

Nå er det vel andre regler for å leie et rom uten egen inngang kontra en separat leilighet, men huseier kan uansett ikke ha dårligere vilkår i kontrakten enn hva dere har etter loven, så da er det bare å sjekke opp hva husleieloven sier; er det ikke lov i følge den spiller det ingen rolle hva dere har signert på heldigvis.

Skrevet

Hvis alle som bor i kollektiv plutselig skulle ha med seg en til, så ville det jo blitt vanskelig å håndtere.. Aner ikke om det huseier har gjort er lov, men jeg må si at det dere har gjort ikke heller er helt innafor..



Anonymous poster hash: aae4d...1b2
Skrevet

Reglene er vel helt annerledes når man leier ut rom i et kollektiv enn når man leier ut leilighet?

 

I et kollektiv skal det vel stå i kontrakten hvor mange mennesker man deler bad og kjøkken med, og om du tar inn en kjæreste brytes jo kontrakten til de andre i kollektivet fordi det blir plutselig bor en person mer der.

 

Tror det er du som bryter reglene for kollektiv her, de andre som bor der må godkjenne flere leietagere og da bør de betale mindre siden de må dele med en mer

 

Anonymous poster hash: 98686...678

Skrevet

I et bokollektiv tror jeg det er ok å ta betalt per person. Dere har jo også skrevet under kontrakten på det. Da har dere en mye dårligere sak.

 

Anonymous poster hash: f61e1...235

Skrevet

 

Har nylig flyttet i bokollektiv, skrev et kontrakt på at skulle betale så mye i mnd i husleie, ga beskjed om at sambo skulle flytte inn med meg,

 

når han flytter inn så vil huseieren endre på kontrakten og ta dobbelt betalt per person for et rom, så han laget ny kontrakt til begge to og vi skrev på det.. Nå synes vi det er ganske mye for to personen i et lite rom. 

Og han vil ha ettterbetalt for dag 1 fra jeg flyttet inn etter han endret husleien to måneder senere..

Kan han virkelig gjøre dette?

 

Anonymous poster hash: 24b87...a61

 

Selvfølgelig må dere betale for begge to Tviler på at de andre som bor der er interessert i at han skal være gratispassasjer. Jeg synes det er ganske frekt av dere å forvente det

 

Anonymous poster hash: d81e3...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...