Gå til innhold

Lege regningene hoper seg opp..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del ubetalte regninger for både fastlegen, psykolog og turer til legevakten.

Nå sitter jeg igen med en stor regning som jeg ikke klarer å betale ned ganske kjappt,

hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp / råd hvordan betale ned regningene fortest mulig.

 

Har nylig blitt diagnosert med en sykdom og har ikke fått til å bestille helse fri kort... :/



Anonymous poster hash: f6217...9af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frikort skal du jo få automatisk



Anonymous poster hash: b3324...2f3
Skrevet

Var litt snar, og penger du har betalt inn for mye får du tilbakebetalt.



Anonymous poster hash: b3324...2f3
Skrevet

får jeg betalt tilbake ganske kjapt da? regner med jeg har 3000 kr over egenandel..



Anonymous poster hash: f6217...9af
Skrevet

 

Har en del ubetalte regninger for både fastlegen, psykolog og turer til legevakten.

Nå sitter jeg igen med en stor regning som jeg ikke klarer å betale ned ganske kjappt,

hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp / råd hvordan betale ned regningene fortest mulig.

 

Har nylig blitt diagnosert med en sykdom og har ikke fått til å bestille helse fri kort... :/

 

Anonymous poster hash: f6217...9af

 

Frikort får du automatisk når du har nådd frikortsummen.

 

Anonymous poster hash: 7844f...44b

Skrevet

Det spørs jo litt på hvilke behandlinger du har hatt. Ikke alt som som går under frikort ordningen. Men de fleste vanlige legebesøk blir dekket.



Anonymous poster hash: b3324...2f3
Skrevet

Søk hjelp på sosialkontoret. Der kan du få støtte opp til egenandelen. Men, du må uansett legge ut sjøl, før du får tilbake. 

 

 



Anonymous poster hash: def68...dc6
Skrevet

Du må betale alle regningene du har fått, så vil du få overskytende beløp refundert når frikortet er innvilget. Har du allerede fått en faktura, så forsvinner ikke denne etter at frikortet kommer



Anonymous poster hash: 46806...0cd
Skrevet

Følg linken som er lagt inn over her og logg inn på mine egenandeler så ser du hvordan det ligger an i forhold til frikort, det kommer som sagt automatisk

 

Anonymous poster hash: 719ce...da8

Skrevet

Hun må jo betale regningene før hun kan få frikort.

ikke alt går unnder frikortet.



Anonymous poster hash: c30a5...f46
Skrevet

 

Hun må jo betale regningene før hun kan få frikort.

ikke alt går unnder frikortet.

 

Anonymous poster hash: c30a5...f46

 

 

Nei, hun må faktisk ikke det. Sykehus, for eksempel, rapporterer ikke inn betalte egenandeler, men KREVDE egenandeler. Frikort blir dermed sendt ut på bakgrunn av krevde egenandeler, ikke nødvendigvis innbetalte egenandeler. En ev gjeld/ubetalt regning er en sak mellom sykehus/fastlege og pasient, og ikke noe staten involveres i.

 

Hvorfor vet jeg dette? Fordi jeg har jobbet på en ruspoliklinikk i mange år, og våre pasienter fikk tilsendt frikort når de hadde vært til nok timer tilsvarende egenandelsgrensen uten at de nødvendigvis hadde gjort opp for seg.

 

Anonymous poster hash: bfaeb...ac5

Skrevet

Jeg leste nettopp inne på helsenorge at fakturerte egenandeler ikke kvalifiserer til å nå grensen på frikort før de er betalt.

Skrevet

Jeg leste nettopp inne på helsenorge at fakturerte egenandeler ikke kvalifiserer til å nå grensen på frikort før de er betalt.

Da må i så fall det være en forandring som er skjedd det siste halvannet året.

 

Anonymous poster hash: bfaeb...ac5

Skrevet

Da må i så fall det være en forandring som er skjedd det siste halvannet året.

 

Anonymous poster hash: bfaeb...ac5

Jeg klarer ikke å finne det mår jeg går inn via mobilen, men satt og leste om dette på jobb en dag fordi jeg skulle hjelpe en som har mye legeutgifter. Men kan ikke garantere 100 % at jeg forsto det riktig , men det var det jeg leste.

Skrevet

 

får jeg betalt tilbake ganske kjapt da? regner med jeg har 3000 kr over egenandel..

 

Anonymous poster hash: f6217...9af

 

Husk at det er ikke sikkert at alt teller på frikort grunnlaget. 

 

Anonymous poster hash: 7844f...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...