Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Hvorfor bruke dette plagget? Hvorfor ønsker kvinnene selv dette? Hjelp meg til å forstå. Som kvinne kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skal måtte dekke meg til, men ikke mannen. Det er jo bare urettferdig og feil, helt feil. Hijab ble innført for at kvinner ikke skulle vekke erotisk begjær hos menn. På denne måten ble kvinnene gjort ansvarlige for mennenes handlinger, noe som er typisk kvinneundertrykkende. Anonymous poster hash: f46ec...985
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 Hvorfor bruke dette plagget? Hvorfor ønsker kvinnene selv dette? Hjelp meg til å forstå. Som kvinne kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skal måtte dekke meg til, men ikke mannen. Det er jo bare urettferdig og feil, helt feil. Hijab ble innført for at kvinner ikke skulle vekke erotisk begjær hos menn. På denne måten ble kvinnene gjort ansvarlige for mennenes handlinger, noe som er typisk kvinneundertrykkende. Anonymous poster hash: f46ec...985 "Hjelp meg å forstå", eller "bekreft mine fordommer" - altså, hvilken av disse ønsker du egentlig? Innlegget ditt dobbeltkommuniserer en liten smule... Anonymous poster hash: b0d48...90c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 Tror du må være forberedt på litt krasse svar her nå. Men hvorfor vil jødiske menn ha på den velkjente lua deres? (husker ikke hva den heter), eller hvorfor vil kristne gå med kors? Og disse inderne med prikk i panna? Det er vel noe med tilhørighet, og et symbol for egen tro og religion. Når det er sagt mener jeg også at hijab og denslags plagg (burka og niqab?) skiller seg ut, nettopp fordi det kan ha sin bakgrunn med at man skal spare mennene for div. fristelser. Jeg tror likevel de fleste norske damer med hijab bærer den av førstnevnte grunn her. Anonymous poster hash: 13a20...a52
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #4 Skrevet 25. august 2016 Jeg ønsker å forstå. Får jeg gode svar, så vil jeg forstå. Personen over nevner tilhørighet og tro, og at ortodokse jødiske menn bruker lue. Har bodd i NY og vet at ortodokse jødiske kvinner bruker parykk for å skjule håret sitt av samme grunn som de muslimske... Ja, det er helt sant. Men i islam så er det slik et skeivt forhold. Det er bare kvinnene som skal ta på seg en haug, mens mennene kan se ut som de vil og kle seg som de vil og ofte gjøre som de vil. Hvorfor skjønner ikke kvinnene at dette er skjevt? Forstår de ikke når de ser den vestlige verden og menn og kvinner her at vi har det helt fint uten tildekking og mennene våre voldtar oss (som regel) ikke... Anonymous poster hash: f46ec...985
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #5 Skrevet 25. august 2016 Det finnes ingen enkle svar på det. Noen gjør det fordi det er tradisjon og alle gjør det uten å ha noen spesiell holdning til det. Noen gjør det fordi mannen eller svigermor sier at respektable kvinner gjør det. Noen gjør det for å få være i fred for "bygdedyret". Noen gjør det av religiøs overbevisning og føler at det er noe de vil for å praktisere si religion helt uavhengig av hva andre menet, noen gjør det for å markere sin identitet til forskjell fra eller i likhet med andre. Hijab er et symbol med mange lag av mening. Den signaliserer forskjellige ting i ulike miljøer og for ulike mennesker. Og ikke minst oppfattes den på forskjellige måter alt etter hvem man er. Anonymous poster hash: f42d1...844
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #6 Skrevet 25. august 2016 Også menn skal ifølge Koranen kle seg anstendig. Og ifølge Taliban skal de ha knyttnevelangt skjegg, så det gjelder ikke bare kvinner. Anonymous poster hash: f42d1...844
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #7 Skrevet 25. august 2016 Jeg ønsker å forstå. Får jeg gode svar, så vil jeg forstå. Personen over nevner tilhørighet og tro, og at ortodokse jødiske menn bruker lue. Har bodd i NY og vet at ortodokse jødiske kvinner bruker parykk for å skjule håret sitt av samme grunn som de muslimske... Ja, det er helt sant. Men i islam så er det slik et skeivt forhold. Det er bare kvinnene som skal ta på seg en haug, mens mennene kan se ut som de vil og kle seg som de vil og ofte gjøre som de vil. Hvorfor skjønner ikke kvinnene at dette er skjevt? Forstår de ikke når de ser den vestlige verden og menn og kvinner her at vi har det helt fint uten tildekking og mennene våre voldtar oss (som regel) ikke... Anonymous poster hash: f46ec...985 "Våre" menn er jo nettopp IKKE noe bedre! Du kan jo snu spørsmålet: hvorfor bruker ikke jødiske menn parykk, bare kvinner? Hvorfor kan norske menn kaste t-skjorta og gå med bar brystkasse, men ikke norske kvinner? Det er jo i essens det samme: vi har valgt/bestemt oss for at puppene er et seksuelt sted, MEN ikke på menn. Andre har definert håret som det unevnelige. Begge deler er kun kulturbetinget, for de første mennesker var nakne. Begge kjønn. Det et vår naturtilstand. Anonymous poster hash: b0d48...90c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #8 Skrevet 25. august 2016 "Våre" menn er jo nettopp IKKE noe bedre! Du kan jo snu spørsmålet: hvorfor bruker ikke jødiske menn parykk, bare kvinner? Hvorfor kan norske menn kaste t-skjorta og gå med bar brystkasse, men ikke norske kvinner? Det er jo i essens det samme: vi har valgt/bestemt oss for at puppene er et seksuelt sted, MEN ikke på menn. Andre har definert håret som det unevnelige. Begge deler er kun kulturbetinget, for de første mennesker var nakne. Begge kjønn. Det et vår naturtilstand. Anonymous poster hash: b0d48...90c Jødiske menn har sine spesielle krøller, sin kalott og er like tildekte som kvinnene. Så synes jeg der er en stor forskjell på å dekke bryster og dekke håret. Men så rar er jeg... Og jo, våre menn er da bedre? Hvorfor mener du de ikke er det? Anonymous poster hash: f46ec...985
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #9 Skrevet 25. august 2016 Jødiske menn har sine spesielle krøller, sin kalott og er like tildekte som kvinnene. Så synes jeg der er en stor forskjell på å dekke bryster og dekke håret. Men så rar er jeg... Og jo, våre menn er da bedre? Hvorfor mener du de ikke er det? Anonymous poster hash: f46ec...985 Kvinner voldtas her i landet også. Hvis du skummer gjennom trådene de siste tre uker vil du bli skremt over alle trådene der folk forteller sine overgrepshistorier. At klær eller ikke skal spille noen rolle er selvsagt bare en forstokka myte (av mange) som prøver å bortforklare årsakene til voldtekt. Og du tar feil mht jødiske menn. De dekker ikke håret, de har en liten kippah helt øverst på hodet. Håret syns. Anonymous poster hash: b0d48...90c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #10 Skrevet 25. august 2016 Kvinner voldtas her i landet også. Hvis du skummer gjennom trådene de siste tre uker vil du bli skremt over alle trådene der folk forteller sine overgrepshistorier. At klær eller ikke skal spille noen rolle er selvsagt bare en forstokka myte (av mange) som prøver å bortforklare årsakene til voldtekt. Og du tar feil mht jødiske menn. De dekker ikke håret, de har en liten kippah helt øverst på hodet. Håret syns. Anonymous poster hash: b0d48...90c Jødiske menn går ikke "lettkledde" og ortodokse jødiske menn har mange regler for hvordan de skal se ut og voksne menn går med store hatter. Det er muligens dette jeg reagerer mest på i islam. Det virker som om alt/veldig mye er lov for mennene, men ikke for kvinnene. De kan gjøre hva de ønsker uten at det får konsekvenser.... Man har jo også hørt historiene om kvinnene som er blitt voldtatt og blir straffet hardt i ettertid for dette. Islam virker jo bare som en fryktelig religion - ødelagt av sterke menn som har "forandret" den opp i gjennom siden den ble stiftet på 600 tallet e.kr. Anonymous poster hash: f46ec...985
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #11 Skrevet 25. august 2016 Jødiske menn går ikke "lettkledde" og ortodokse jødiske menn har mange regler for hvordan de skal se ut og voksne menn går med store hatter. Det er muligens dette jeg reagerer mest på i islam. Det virker som om alt/veldig mye er lov for mennene, men ikke for kvinnene. De kan gjøre hva de ønsker uten at det får konsekvenser.... Man har jo også hørt historiene om kvinnene som er blitt voldtatt og blir straffet hardt i ettertid for dette. Islam virker jo bare som en fryktelig religion - ødelagt av sterke menn som har "forandret" den opp i gjennom siden den ble stiftet på 600 tallet e.kr. Anonymous poster hash: f46ec...985 Det spørs på landet. Er også kvinner som frivillig går med hijab, selv når mannen sier nei. Anonymous poster hash: f89a8...2be
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #12 Skrevet 25. august 2016 Jødiske menn går ikke "lettkledde" og ortodokse jødiske menn har mange regler for hvordan de skal se ut og voksne menn går med store hatter. Det er muligens dette jeg reagerer mest på i islam. Det virker som om alt/veldig mye er lov for mennene, men ikke for kvinnene. De kan gjøre hva de ønsker uten at det får konsekvenser.... Man har jo også hørt historiene om kvinnene som er blitt voldtatt og blir straffet hardt i ettertid for dette. Islam virker jo bare som en fryktelig religion - ødelagt av sterke menn som har "forandret" den opp i gjennom siden den ble stiftet på 600 tallet e.kr. Anonymous poster hash: f46ec...985 Klarer du å forestille deg at hvis "kristen" betyr katolikk, Jehovas vitne, baptist, ny-apostolisk, ortodoks og vanlig norsk liksomkristen? At ikke alle "kristne" er som Ludvig Nessa? Klarer du deretter å se for deg at det såkalt religiøse regelverket i Iran og Saudi-Arabia ikke ligner samfunnene i Tunisia, Bangladesh, Tyrkia, Indonesia, Albania, Egypt eller Malaysia? For om du "har hørt historier" som du skisserer, så garanterer jeg deg at de er fra Saudi-Arabia. Et gjennomkorrupt føydalsamfunn med undertrykking, slavearbeid og fastlåst sosialt hierarki. Men bevares, nordmenn drar gjerne på ferie og shopper, bare de får bo på hotell i Abu Dhabi og fortelle naboene om all luksusen. Man går inn og gir økonomisk støtte til elendigheten... Anonymous poster hash: b0d48...90c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå