Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Sønnen min har begynt i en ny barnehage, for vi har flyttet, og der har han blitt bestevenn med en norsk-afrikansk unge. Jeg synes det er topp! Han er ikke rasist! Yay. Sunt! Eller er jeg teit som tenker sånn? Det har vært mange hvite barn og hvite mennesker der vi bodde så jeg tror det er sunt å vokse opp og være venn med folk med andre farger. Anonymous poster hash: a4332...54d
Mamma til 2 søte Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 Du er faktisk ganske så teit ja 😂 unger er ikke rasister og ser ikke hudfarge så det skulle faktisk bare mangle.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 Barn ser ikke farger. Det er ting som blir lært. Men veldig bra med mangfold. 😊 Anonymous poster hash: 99b43...278
ma(G)ma med to små :) Skrevet 25. august 2016 #4 Skrevet 25. august 2016 Jeg vet ikke. Keg er kanskje litt overrasket over at dette er noe du tenker på/har vært bekymret for? For meg er folk folk, uansett hudfarge. Og det tar jeg som en selvfølge at barna mine mener også. Hvis man aldri har gitt barna inntrykk av at det er "spesielt" å være mørkhudet, hvorfor skal de da se ned på mørkhudede folk? Men fint at du synes det er bra. Det er bare at for meg er dette et ikke-tema, hvis du forstår? Og jeg blir overrasket over at det i det hele tatt er et tema.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #5 Skrevet 25. august 2016 Du er faktisk ganske så teit ja unger er ikke rasister og ser ikke hudfarge så det skulle faktisk bare mangle. Jo, det er baaaare tull! Han er veldig opptatt av at vi er hvite, spør om fargen på ting. Er midt i en periode der farger er et tema, både hjemme og i barnehagen. Lærer navn på alle fargene etc. Så den der tror jeg ikke på et kvart sekund engang Anonymous poster hash: a4332...54d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #6 Skrevet 25. august 2016 Barn ser ikke farger. Det er ting som blir lært. Men veldig bra med mangfold. Anonymous poster hash: 99b43...278 De ser forskjell på farger, jo. De er ikke fargeblinde til de blir 12 år. Anonymous poster hash: a4332...54d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #7 Skrevet 25. august 2016 Jeg vet ikke. Keg er kanskje litt overrasket over at dette er noe du tenker på/har vært bekymret for? For meg er folk folk, uansett hudfarge. Og det tar jeg som en selvfølge at barna mine mener også. Hvis man aldri har gitt barna inntrykk av at det er "spesielt" å være mørkhudet, hvorfor skal de da se ned på mørkhudede folk? Men fint at du synes det er bra. Det er bare at for meg er dette et ikke-tema, hvis du forstår? Og jeg blir overrasket over at det i det hele tatt er et tema. Jeg har ikke vært bekymret for det, siter meg der jeg skriver det, ellers er en unnskyldning for feilaktig påstand på sin plass! Hvor skriver jeg at barnet kunne vært rasist!? DET ENESTE JEG SKRIVER ER AT JEG SYNES DET ER BRA AT BARNET LÆRER SEG AT FOLK MED ANNEN HUDFARGE OGSÅ KAN VÆRE LEKEKAMERATER!! Er det så inni helv. vanskelig å forstå? (Retorisk spm) Anonymous poster hash: a4332...54d
the amazing spidermamma Skrevet 25. august 2016 #8 Skrevet 25. august 2016 Min erfaring er at de barna som bryr seg om hudfarge har lært det av foreldrene sine. Så med mindre han har blitt pumpet full av rasistisk propaganda fra alle rundt seg, synes jeg ikke det er rart at ikke tenker på farge.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #9 Skrevet 25. august 2016 Jeg har ikke vært bekymret for det, siter meg der jeg skriver det, ellers er en unnskyldning for feilaktig påstand på sin plass! Hvor skriver jeg at barnet kunne vært rasist!? DET ENESTE JEG SKRIVER ER AT JEG SYNES DET ER BRA AT BARNET LÆRER SEG AT FOLK MED ANNEN HUDFARGE OGSÅ KAN VÆRE LEKEKAMERATER!! Er det så inni helv. vanskelig å forstå? (Retorisk spm) Anonymous poster hash: a4332...54d Shit, du er iallefall ekstremt aggressiv! Anonymous poster hash: c52a3...578
Mamma til 2 søte Skrevet 25. august 2016 #10 Skrevet 25. august 2016 Jo, det er baaaare tull! Han er veldig opptatt av at vi er hvite, spør om fargen på ting. Er midt i en periode der farger er et tema, både hjemme og i barnehagen. Lærer navn på alle fargene etc. Så den der tror jeg ikke på et kvart sekund engang Anonymous poster hash: a4332...54d Største datteren min begynte nettopp på skolen, gått i bhg i 5,5 år. Hun har ALDRI nevnt hudfargen på noen av de hun har gått i bhg med. Og hun kunne fargene (t.o.m brun!) da hun ble 2 år. Det kvart-sekundet ditt gikk overden for lenge siden. Unger forbinder ikke brun og hvit med hudfarge. Det er noe som voksne lærer dem. Men tro det du vil. Synes det i det hele tatt er litt merkelig å lage en tråd om det. For det er TYDELIG at det er ett tema oppi hode ditt...
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. august 2016 #11 Skrevet 25. august 2016 "Han er ikke rasist, yey!" ???? Du vet at genetikk ikke generer dårlig holdninger? Du blir ikke født rasist! Er en selvfølge at sønnen din leker med barn uavhengig av hud/hårfarge/etnisitet. Unnskyld, men at mennesker omgås er en selvfølge!!!!
Mamma til 2 søte Skrevet 25. august 2016 #12 Skrevet 25. august 2016 Jeg har ikke vært bekymret for det, siter meg der jeg skriver det, ellers er en unnskyldning for feilaktig påstand på sin plass! Hvor skriver jeg at barnet kunne vært rasist!? DET ENESTE JEG SKRIVER ER AT JEG SYNES DET ER BRA AT BARNET LÆRER SEG AT FOLK MED ANNEN HUDFARGE OGSÅ KAN VÆRE LEKEKAMERATER!! Er det så inni helv. vanskelig å forstå? (Retorisk spm) Anonymous poster hash: a4332...54d Så lenge sønnen din ikke har LÆRT SEG AT KOMPISEN HAR ANNEN HUDFARGE, SÅ ER DET IKKE NOE HAN TENKER PÅ!! Det er jo du som tenker på det 😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #13 Skrevet 25. august 2016 Klart barnet ditt ser at dette barnet er brunt. Men at du er stolt av at han leker med dette barnet pga hudfarge forstår jeg ikke. Om det hadde vært et blått eller rosa barn i bhg til mitt barn, tror jeg barnet hadde spurt "hvorfor er du blå?". Men det hadde vært det. Barnet ditt (som forhåpentligvis barn til alle oppegående mennesker) vet ikke at det er noe "galt" med brune barn, for det er det jo ikke! Husker barnet mitt (som nå er stort) skulle forklare om det ene barnet på skolen (1.klasse) han husket ikke alle navnene i begynnelsen, men ville fortelle at han hadde blitt godt kjent med "eh... Mmmm... husker ikke hva han heter, men du vet mamma, han som har sånt hår som ikke blåser i vinden" haha... Barn er fantastiske og fordomsfri til de blir matet med noe annet. Du kan være stolt av at han har fått en god venn, ikke alle barn som får det, men stolt for at barnet ditt ikke er rasistisk er merkelig. Anonymous poster hash: 72341...0bd
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #14 Skrevet 25. august 2016 Jo, det er baaaare tull! Han er veldig opptatt av at vi er hvite, spør om fargen på ting. Er midt i en periode der farger er et tema, både hjemme og i barnehagen. Lærer navn på alle fargene etc. Så den der tror jeg ikke på et kvart sekund engang Anonymous poster hash: a4332...54d Hahaha.. HÆ??? Tror du misforsto veldig mye her... Tror ikke hun mente at barn bokstavlig talt ikke ser farger😂 Er ganske teit å tenke sånn egentlig.. Unger bryr seg ikke om at mennesker har forskjellig farge (om de ikke er pepret av rasistisk tull fra feks foreldre. Er btw dette hun over mente😂), så dette er litt rart å gå rundt å tenke på. Anonymous poster hash: 47a34...f5a
ma(G)ma med to små :) Skrevet 25. august 2016 #16 Skrevet 25. august 2016 Jeg har ikke vært bekymret for det, siter meg der jeg skriver det, ellers er en unnskyldning for feilaktig påstand på sin plass! Hvor skriver jeg at barnet kunne vært rasist!? DET ENESTE JEG SKRIVER ER AT JEG SYNES DET ER BRA AT BARNET LÆRER SEG AT FOLK MED ANNEN HUDFARGE OGSÅ KAN VÆRE LEKEKAMERATER!! Er det så inni helv. vanskelig å forstå? (Retorisk spm) Anonymous poster hash: a4332...54d Kjære vene, du er hissig! 😳 Du skriver jo selv at du er glad for at barnet ikke er rasistisk. Da må du jo på et eller annet vis ha vært usikker på om barnet ditt kom til å se ned på barn med andre hudfarger enn hvit? Hvorfor skulle du ellers bli glad? Poenget mitt var bare at jeg ikke forstår hva det er å bli glad for, iom at jeg tar det som en selvfølge at barna mine ikke tenker på sånnt. Jeg blir like lite "glad" om de får seg en venn med grønne øyne eller rødt hår, eller hva som helst. Jeg er rett og slett overrasket over at du synes fargen på vennens hud har noe som helst å si.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #17 Skrevet 25. august 2016 En overfladisk ting å bli glad for i min verden. For meg er dette en selvfølge jeg egentlig aldri har tenkt over en gang. Anonymous poster hash: ad93e...8ea
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #18 Skrevet 25. august 2016 En overfladisk ting å bli glad for i min verden. For meg er dette en selvfølge jeg egentlig aldri har tenkt over en gang. Anonymous poster hash: ad93e...8ea Jeg tenker det er det motsatte av overflatisk. Én ting er å si at alle kulturer er likestilte og at det er fint å ikke ha fordommer ol. Men det er noe annet å navigere i et sosialt miljø som er ulikt det du pleier å navigere i. Jeg blir veldig glad når mine barn får venner fra ulike kulturer og klasser, være seg pakistansk, nederlandsk, somalisk, rik, fattig, fra offentlig skole, fransk privat eller Montessori, osv, osv... Det er erfaringer som gir barna mine kulturell og sosial kompetanse, og den vil de dra nytte av hele livet. Ingenting overflatisk med å tenke på det. Tvert i mot ganske dypt og gjennomtenkt spør du meg. Anonymous poster hash: a9088...cb3
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #19 Skrevet 25. august 2016 Jeg tenker det er det motsatte av overflatisk. Én ting er å si at alle kulturer er likestilte og at det er fint å ikke ha fordommer ol. Men det er noe annet å navigere i et sosialt miljø som er ulikt det du pleier å navigere i. Jeg blir veldig glad når mine barn får venner fra ulike kulturer og klasser, være seg pakistansk, nederlandsk, somalisk, rik, fattig, fra offentlig skole, fransk privat eller Montessori, osv, osv... Det er erfaringer som gir barna mine kulturell og sosial kompetanse, og den vil de dra nytte av hele livet. Ingenting overflatisk med å tenke på det. Tvert i mot ganske dypt og gjennomtenkt spør du meg. Anonymous poster hash: a9088...cb3 Ja da får vi være uenig om dét. For meg er det en selvfølge å ta i mot alle barn og at barna leker med alle. Har reist mye med barna og opplevd fattig og rik, barn er uansett barn og de leker selvsagt med hverandre. Jeg er enig i at dette gir barnet nyttig perspektiv på deres vei til voksenlivet. Men det går mer på å møte forskjellige kulturer og oppleve at man kan ha det gøy med en konkosnøtt på stranda. For meg er det bare en selvfølge at de finner et fellesskap med alle barn. Lysten til å bli kjent og leke. Anonymous poster hash: ad93e...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå