Gå til innhold

Hva som er mest rimelig her? (husarbeid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har full stilling, mannen har vært arbeidsledig en stund. Vi har tre barn, to på skolen og ett i barnehagen. Alle tre barna har fritidsaktiviteter i tillegg til skole og barnehage. Jeg har reisevei til jobb, slik at jeg må opp kl 6 for å rekke å levere i barnehage/lage matpakker/kjøre til jobb. Min mann gjør svært lite husarbeid. Eller, før gjorde han jo absolutt ingenting. Nå gjør han følgende:

*lager middag ca 4 dager i uka

*vasker gulvene 1 gang annenhver måned

*eventuelt noe annet småtteri

*småreparasjoner av ting og tang ca 1 gang i måneden

Jeg:

*står for all kjøring og bringing, foreldremøter, baking til arrangementer, kafevakter ++

*skifter på sengene

*støvsuger og vasker gulvene, overflater på kjøkken, stue, tørker støv

*vasker do og bad

*tar alt av klesvask, fra den blir slengt på gulvet en plass til den ligger brettet i riktig skap

*alt ansvar for påfyll av klær i barnehagen, ta bind på bøkene, pakke med barna ekstra ting til skole, trening, kamper

*betaler regninger

*leser av strøm, passer på datoer for feiing, septiktømming og lignende

*handler mat og holder oversikt over hva som må fylles på

Enkelte oppgaver delegeres til barna.

Synes dere det er rettferdig fordeling? Jeg er aldri i seng før kl 23, og da som regel helt utslitt.

Anonymous poster hash: 5fa72...c44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet du jo svaret på selv... Den som er hjemme hele dagen bør selvsagt gjøre det aller meste. Dere bør ha like mye fritid igjen når alle plikter er gjort.

Skrevet

Du ser nok selv at det ikke er rett fordeling...

Anonymous poster hash: 545e1...b90

Skrevet

Du vet vel selv svaret på dette?

Her er jeg for tiden hjemmeværende (sykmeldt). Jeg gjør 90% av husarbeid og bringing/henting på skole og bhg. Når jeg er i jobb er det ca 50% fordeling på alt. Slik det skal være 😊

Hva gjør mannen om dagene om jeg tør spørre?

Spør han hver dag du kommer hjem hva han har gjort. Kanskje det blir flaut (hvis han har litt sosiale antenner) for han.

Og seriøst? Dra på jobb uten å lever ungene. Ikke si noe heller. Bare rop idet du går om at idag må du levere for du har ikke tid/ skal på møte o.l.

Anonymous poster hash: 15100...d89

Skrevet

Nei. Dette er ikke rimelig. Hos oss er arbfordelingenoe sånn:

*Jeg tar morgenstellet på våre 2 barn, 6 og 10 (hun på 10 klarer seg som regel selv, kun hjelp til å ordne håret).

*Far: ordner med frokost og matpakker til alle

*Vi kjører sammen til SFO og etterpå til hver vår jobb

*Ved skole og jobb slutt: jeg hjelper ungene med lekser. Far lager mat. Vi bytter på å ta oppvasken.

*Jeg tar alle klesvask, henger opp og bretter sammen.

Det er som regel jeg som støvsuger, tørker støv, vasker do og skifter på sengene. Mannen tar av seg alt utenfor: beiser, gressklippere, snømåking, bilen osv.

*Mannen tar av seg alle regninger.

*Jeg ukeshandler

Aktiviteter bytter vi på å kjøre til, men for det meste er det mannen som Gjør det.

Vi har en grei hverdag. Jeg og mannen er ikke utslitte, men det kan jo også ha noe med at vårt arbeid ikke er så altfor stressende....

Synes du må snakke med mannen din om arbeidsfordelingen. Det er sikkert en god grunn til at han er hjemmeværende, men det er jo heller ikke bra at du blir helt utslitt...

Anonymous poster hash: 841a8...a44

Skrevet

Så lenge mannen din ikke er sykmeldt og kun arbeidsledig, burde faktisk han ta seg av alt av husarbeid og matlaging.

Skjønner ikke at du gidder en gang! Jeg hadde satt ned foten for lenge siden!

Hva gjør mannen din hele dagen lang da?

Anonymous poster hash: 55db2...1f3

Skrevet

Hadde ikke skjedd her, og kan ikke se det for meg heller. Mannen står på fra morgen til kveld, akkurat som meg. For tiden holder vi på med et oppussingsprosjekt, så nå er det lite tid til avslapning samt at vi kun gjør det nødvendigste av husarbeid.

En dag kan se sånn ut for oss:

Står opp omtrent samtidig.

Jeg, får opp ungene på 7 og 10, hjelper med stell og klær

Han, lager frokost og matpakker, tar ut av oppvaskmaskinen

Bytter på å følge til skolen (minste)

Jeg, henter stort sett hvis ikke det er sene møter, har kort vei fra jobb. Lager middag og hjelper med lekser.

Han, kommer noe senere, hjelper med lekser til middag er klar

Han, klesvask

Begge, rydder etter middag

Begge, ut å snekre

jeg, Legge barna

Når det blir mørkt tar vi en runde og rydder, støvsuger etc.

Når husarbeidet hoper seg opp kan jeg gjerne ta i et større tak der mens han holder på ute. De dagene det er aktiviteter er det stort sett jeg som tar det, men han tar det innimellom hvis jeg ber om det.

Vi har ca like mye tid til avslapning. Jeg er dog oftere ute med venninner enn han er med kompiser.

Anonymous poster hash: 191ea...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...