Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #1 Skrevet 24. august 2016 Hva om dette gjaldt deres barn ? http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Han-sluttet-a-puste-og-ble-bla-i-huden-3650481.html Anonymous poster hash: 237cf...a86
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #3 Skrevet 24. august 2016 Er det noen som sier det da? I andre tråden som var her forleden ja. Og i kommentarfeltet til avisen som skrev den saken om skolen i Bergen som hadde totalforbud mot fisk og varer som inneholder fisk på skolen. Anonymous poster hash: 237cf...a86
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #4 Skrevet 24. august 2016 Er det noen som sier det da? Dessverre altfor mange. Og HI, det nytter ikke. Så lenge det ikke ER deres barn, så anser de det ikke som deres problem. Anonymous poster hash: a0816...162
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #5 Skrevet 24. august 2016 Fy fader så skremmende... Jeg synes ikke det er så veldig vanskelig og bruke tenkeknotten før jeg gjør noe. Da slipper jeg å sende med barna nøtter f.eks. Er ganske enkelt😊 Anonymous poster hash: 0e644...539
Marriet Skrevet 24. august 2016 #6 Skrevet 24. august 2016 Det er det verste jeg har hørt! Selvsagt tar man hensyn til sånt og vel så det. Jeg vil si det er grunnleggende folkeskikk å gjøre sitt ytterste for at folk ikke skal få allergisjokk, falle om og dø. Det er enkle grep å unngå noen matvarer altså...
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #7 Skrevet 24. august 2016 Er det noen som sier det da? Ja. flere Anonymous poster hash: 6f273...6eb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #8 Skrevet 24. august 2016 Jeg er tante til ei med sterk fiske allergi og er også kokk og lager mye allergivennlig mat og kan ikke forstå de som heller vil ta livet av andre mennesker enn å ta noen hensyn når de er steder de får opplyst om sterk allergi. Anonymous poster hash: 70355...c85
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #9 Skrevet 24. august 2016 Ikke kapp av meg hodet, men han spiste fisken. Hvor farlig er det egentlig å bare være i samme rom som fisk/nøtter/osv? Og som det står i artikkelen, ingen barn har dødd av allergi. Men uansett, hadde vi på vår skole fått forbud mot enkelte ting skulle jeg ha tatt hensyn til det. Problemet er at jeg bor sammen med en som aldri hadde evnet å lære seg hva ungene kan ta med og ikke. Han vet rett og slett ikke hva ting inneholder, og gidder heller ikke sette seg inn i det. Og jeg regner sterkt med at han ikke er den eneste som er sånn. Jeg har flere ganger spist kun potet til middag, for han evner ikke å lære seg hva jeg kan spise engang... Så det å belage seg på at andre foreldre skal klare å skape et risikofritt miljø, anser jeg som temmelig vanskelig. Så derfor lurer jeg på hvor skadelig det er å kun befinne seg i samme rom? Skjønner at det avhenger av type allergi.. Anonymous poster hash: bde41...aa9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #10 Skrevet 24. august 2016 Ikke kapp av meg hodet, men han spiste fisken. Hvor farlig er det egentlig å bare være i samme rom som fisk/nøtter/osv? Og som det står i artikkelen, ingen barn har dødd av allergi. Men uansett, hadde vi på vår skole fått forbud mot enkelte ting skulle jeg ha tatt hensyn til det. Problemet er at jeg bor sammen med en som aldri hadde evnet å lære seg hva ungene kan ta med og ikke. Han vet rett og slett ikke hva ting inneholder, og gidder heller ikke sette seg inn i det. Og jeg regner sterkt med at han ikke er den eneste som er sånn. Jeg har flere ganger spist kun potet til middag, for han evner ikke å lære seg hva jeg kan spise engang... Så det å belage seg på at andre foreldre skal klare å skape et risikofritt miljø, anser jeg som temmelig vanskelig. Så derfor lurer jeg på hvor skadelig det er å kun befinne seg i samme rom? Skjønner at det avhenger av type allergi.. Anonymous poster hash: bde41...aa9 "Og som det står i artikkelen, ingen barn har dødd av allergi." Foreslår at du leser artikkelen en gang til Anonymous poster hash: 6f273...6eb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #11 Skrevet 24. august 2016 "Og som det står i artikkelen, ingen barn har dødd av allergi." Foreslår at du leser artikkelen en gang til Anonymous poster hash: 6f273...6eb Ok. I løpet av de siste 20 år. Forandrer det noe av det jeg skrev? Anonymous poster hash: bde41...aa9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #12 Skrevet 24. august 2016 Ikke kapp av meg hodet, men han spiste fisken. Hvor farlig er det egentlig å bare være i samme rom som fisk/nøtter/osv? Og som det står i artikkelen, ingen barn har dødd av allergi. Men uansett, hadde vi på vår skole fått forbud mot enkelte ting skulle jeg ha tatt hensyn til det. Problemet er at jeg bor sammen med en som aldri hadde evnet å lære seg hva ungene kan ta med og ikke. Han vet rett og slett ikke hva ting inneholder, og gidder heller ikke sette seg inn i det. Og jeg regner sterkt med at han ikke er den eneste som er sånn. Jeg har flere ganger spist kun potet til middag, for han evner ikke å lære seg hva jeg kan spise engang... Så det å belage seg på at andre foreldre skal klare å skape et risikofritt miljø, anser jeg som temmelig vanskelig. Så derfor lurer jeg på hvor skadelig det er å kun befinne seg i samme rom? Skjønner at det avhenger av type allergi.. Anonymous poster hash: bde41...aa9 Hun jeg er tante på kan ikke oppholde seg i rom der det blir tilberedet fisk. ikke om døren er åpen til andre rom heller. Anonymous poster hash: 70355...c85
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #13 Skrevet 24. august 2016 Hun jeg er tante på kan ikke oppholde seg i rom der det blir tilberedet fisk. ikke om døren er åpen til andre rom heller. Anonymous poster hash: 70355...c85 Takk for svar😊 Håper ikke det kommer noen slike tilfeller på skolen til ungene. For mannen er faktisk ikke i stand til å ta hensyn til andre... Anonymous poster hash: bde41...aa9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #14 Skrevet 24. august 2016 Altså, jeg vil ta hensyn så langt det går, men jeg kan ikke komme med garantier. Nøtte-fri skole? Å ikke ha med noe som kan ha spor av nøtter i seg er nesten helt umulig, siden det inkluderer mye av brødmat og middagsrester. Fiskerett er enklere, men samtidig legger det store begrensninger både på skolemat og på frokoster. Hvis det var et barn i klassen eller i samme del av skolen, måtte man jo bare gjort så godt man kunne, og etterspurt klare lister over trygge matvarer. Hvis det var et barn på et helt annet trinn og en helt annen del av skolen hadde jeg nok tenkt at det var overdrevet Men, før eller siden skal disse barna ut i den store verden. Og som legene sier, det er ikke registrert dødsfall de siste 20 årene (og det i tider hvor fokuset var mye mindre!), og det viktigste er nok å finne en ordning som den allergiske tåler, og som ikke legger enorme begrensninger på omverdenen Anonymous poster hash: 602cd...09c
Gjest Antarctica Skrevet 24. august 2016 #15 Skrevet 24. august 2016 Ok. I løpet av de siste 20 år. Forandrer det noe av det jeg skrev? Anonymous poster hash: bde41...aa9 Eeeeeh... Ja? Det gjør det da! Ingen barn har dødd av polio heller de siste 20 år, da er det vel tid for å slutte å vaksinere?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2016 #16 Skrevet 24. august 2016 Det virker som om mange tror at hvis man ikke dør av noe (selv om det er en reell risiko for at det kan skje med alvorlige allergiske reaksjoner), så er det ikke alvorlig. Slike allergiske reaksjoner er en stor belastning på immunforsvaret og stadige trigginger kan gjøre personen mer mottakelig for f.eks. infeksjoner som personen ikke vil ha samme motstandskraft mot pga. redusert immunforsvar. Får man lang pustestans, men likevel blir reddet, kan man ha pådratt seg skader på indre organer og/eller hjerne, som igjen kan gi få eller alvorlige senskader. Infeksjoner med et redusert immunforsvar kan også bli alvorlig, gi senskader, eller i verste fall kan man dø av det også. Men det er kanskje ikke så alvorlig noe av dette, bare de ikke døde i samme øyeblikk de fikk i seg allergenene? Det er skremmende mye uvitenhet her.... Anonymous poster hash: 18952...5a0
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #17 Skrevet 25. august 2016 Tja, nå sa allergiforbundet selv at allergifrie barnehager og skoler ikke ville være noe fordel. Barn, foreldre og voksne på skolen vill føle seg "for trygg" og færre forhåndsregler tatt mtp allergier. At rom den allergiske skal bruke er holdt allergifri, avt aktuell avdeling i barnehage var greit,- og oppnåelig,- også skulle det bli krav til at barnet til enhver tid har to stk sprøyter tilgjengelig. Så om noen i klassen til mine barn hadde slik type allergi, hadde jeg overholdt det, men at HELE skolen skal følge det samme? Oddsen er stor for at det da ble FLERE allergier å ta hensyn til.... Hva skal man kunne lage av mat og servere til slutt? Ikke fisk, ikke nøtter, ikke sitrus, ikke egg, ikke melk, ikke kaviar,- også tar vi med at brunost, yoghurt, juice er "for fullt av karbohydrater";- leverpostei for mye tilsatt salt,- ja, da sitter man snart igjen med agurk og tomat.... En allergi fordi det er i klassen,- helt ok,- ta hensyn til alle allergier fordi de finnes på skolen (i mer eller mindre alvorlig grad, eller forelder kanskje mener deres barn har allergi mot noe......Dette er også et økende problem, foreldre både diagnostiserer og behandler barna selv fordi de mener de er allergiske) eller det potensielt begynner noen som kan ha en av disse allergiene... Det blir litt drøyt.... Og når allergikere selv, altså folk som er det eller har barn som er det,- sier at et slik totalforbud ikke vil være det beste for hverken allergikerne selv elle andre,- så velger jeg å tro på disse... Anonymous poster hash: cb65f...259
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #18 Skrevet 25. august 2016 "- Det er mye redsel i befolkningen i forhold til matallergi, men det er svært sjelden å dø av matallergi, sier Trønnes. Han viser til en ny artikkel der det vises at det er sjeldnere å dø av matallergi enn å dø i brann. - Ut ifra statistikk fra Dødsårsaksregisteret er det ingen barn i Norge som har dødd av matallergi de siste 20 årene. Dette betyr ikke at man skal være uforsiktig, men det er et viktig perspektiv å ha med seg når man snakker om matallergier og reaksjoner på dette, sier han" Ingen fare. Ingen har dødd av matallergi de siste 20 årene. Folk er helt hysteriske over allergiene sine! Anonymous poster hash: 739b5...36e
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #19 Skrevet 25. august 2016 Hvis allergien er så farlig at hele skolen må passe på helt ned til "spor av.... ", da er det ikke gjennomførbart. Da må det enten foreligge helt krystallklare lister over hva som er ok mat, eller så må skolen begynne med matservering. Og da lurer jeg på hvordan skolen løser det med skoleturer, besøk på skolen osv. Og hvordan barnet etterhvert skal kunne leve i et større samfunn. Hvis allergien er så farlig, kan det jo aldri være med på ting, gå på fritidsaktiviteter, være med til byen, reise med kollektivtrafikk? Og selv sykehusinnleggelser må jo bli et problem. Mange i helsevesenet som bruker nøtter som et raskt mellommåltid. Anonymous poster hash: 602cd...09c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #20 Skrevet 25. august 2016 Det de burde spurt denne familien (inklusiv besteforeldre, tanter, onkler og omgangsvenner) om var om de aldri har fisk, egg, leverpostei osv i huset. Gutten kan aldri være med i butikken, på bussen, på fly eller andre steder der man ikke kan sikre mot allergener regner jeg med. Å utsette ham for det vil jo være livsfarlig. Etter min mening er det en ekstrem overreaksjon å pålegge kanskje 400 tilfeldige familier store restriksjoner i hverdagen. Som det sto i artiklen har ingen barn dødd av metallurgi på over 20 år i Norge. Anonymous poster hash: 0ff96...6d7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #21 Skrevet 25. august 2016 Tja, nå sa allergiforbundet selv at allergifrie barnehager og skoler ikke ville være noe fordel. Barn, foreldre og voksne på skolen vill føle seg "for trygg" og færre forhåndsregler tatt mtp allergier. At rom den allergiske skal bruke er holdt allergifri, avt aktuell avdeling i barnehage var greit,- og oppnåelig,- også skulle det bli krav til at barnet til enhver tid har to stk sprøyter tilgjengelig. Så om noen i klassen til mine barn hadde slik type allergi, hadde jeg overholdt det, men at HELE skolen skal følge det samme? Oddsen er stor for at det da ble FLERE allergier å ta hensyn til.... Hva skal man kunne lage av mat og servere til slutt? Ikke fisk, ikke nøtter, ikke sitrus, ikke egg, ikke melk, ikke kaviar,- også tar vi med at brunost, yoghurt, juice er "for fullt av karbohydrater";- leverpostei for mye tilsatt salt,- ja, da sitter man snart igjen med agurk og tomat.... En allergi fordi det er i klassen,- helt ok,- ta hensyn til alle allergier fordi de finnes på skolen (i mer eller mindre alvorlig grad, eller forelder kanskje mener deres barn har allergi mot noe......Dette er også et økende problem, foreldre både diagnostiserer og behandler barna selv fordi de mener de er allergiske) eller det potensielt begynner noen som kan ha en av disse allergiene... Det blir litt drøyt.... Og når allergikere selv, altså folk som er det eller har barn som er det,- sier at et slik totalforbud ikke vil være det beste for hverken allergikerne selv elle andre,- så velger jeg å tro på disse... Anonymous poster hash: cb65f...259 Nå er det veldig sjeldent med så alvorlig allergi at slike ekstreme tiltak må iverksettes. Sjangsen for at du får mange barn på samme skole er derfor ikke så stor. Feks kan de fleste med nøtteallergi være i samme rom som nøtter, men for noen få er det krise. Det er bare i de tilfeller hvor det er ekstrem allergi at man trenger slike forbud. Anonymous poster hash: 7c6a7...355
Luksusdyret Skrevet 25. august 2016 #22 Skrevet 25. august 2016 Hvis allergien er så farlig at hele skolen må passe på helt ned til "spor av.... ", da er det ikke gjennomførbart. Da må det enten foreligge helt krystallklare lister over hva som er ok mat, eller så må skolen begynne med matservering. Og da lurer jeg på hvordan skolen løser det med skoleturer, besøk på skolen osv. Og hvordan barnet etterhvert skal kunne leve i et større samfunn. Hvis allergien er så farlig, kan det jo aldri være med på ting, gå på fritidsaktiviteter, være med til byen, reise med kollektivtrafikk? Og selv sykehusinnleggelser må jo bli et problem. Mange i helsevesenet som bruker nøtter som et raskt mellommåltid. Anonymous poster hash: 602cd...09c Signerer. Det er nok tidsklemme til at man i tillegg blir nødt til å lese hver eneste bokstav i innholdsfortegnelsen til hver enkel vare på matbutikken. I tillegg må man kanskje passe på at man ikke spiser det rett før skolen, foreldre og søsken heller ikke spiser noe med spor av det rett før barnet går på skolen. Et annet problem kan oppstå på skoler der det går barn med forskjellige allergier - nøtter, parfyme, pels, egg, sitrusfrukter osv. Da kan man jo ende med at man verken kan vaske klær, dusje eller spise noen ting. Støtter for øvrig forslag om at skolen da må stå for serveringen.
Luksusdyret Skrevet 25. august 2016 #23 Skrevet 25. august 2016 Tja, nå sa allergiforbundet selv at allergifrie barnehager og skoler ikke ville være noe fordel. Barn, foreldre og voksne på skolen vill føle seg "for trygg" og færre forhåndsregler tatt mtp allergier. At rom den allergiske skal bruke er holdt allergifri, avt aktuell avdeling i barnehage var greit,- og oppnåelig,- også skulle det bli krav til at barnet til enhver tid har to stk sprøyter tilgjengelig. Så om noen i klassen til mine barn hadde slik type allergi, hadde jeg overholdt det, men at HELE skolen skal følge det samme? Oddsen er stor for at det da ble FLERE allergier å ta hensyn til.... Hva skal man kunne lage av mat og servere til slutt? Ikke fisk, ikke nøtter, ikke sitrus, ikke egg, ikke melk, ikke kaviar,- også tar vi med at brunost, yoghurt, juice er "for fullt av karbohydrater";- leverpostei for mye tilsatt salt,- ja, da sitter man snart igjen med agurk og tomat.... En allergi fordi det er i klassen,- helt ok,- ta hensyn til alle allergier fordi de finnes på skolen (i mer eller mindre alvorlig grad, eller forelder kanskje mener deres barn har allergi mot noe......Dette er også et økende problem, foreldre både diagnostiserer og behandler barna selv fordi de mener de er allergiske) eller det potensielt begynner noen som kan ha en av disse allergiene... Det blir litt drøyt.... Og når allergikere selv, altså folk som er det eller har barn som er det,- sier at et slik totalforbud ikke vil være det beste for hverken allergikerne selv elle andre,- så velger jeg å tro på disse... Anonymous poster hash: cb65f...259 Ja, vi må jo for all del ikke glemme alle "forbud" som FAU kommer med a la ikke søtt pålegg på skiva, ikke brunost, ikke juice osv. I tillegg til allergiene.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2016 #24 Skrevet 25. august 2016 Det er forskjell på allergi og hysteri... Anonymous poster hash: 78fa6...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå