Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 Jeg er mor til et såkalt evnerikt barn og lurer litt på dette. Føler at læreren legger litt mye over på oss og at barnet er umotivert. Når jeg spør om vanskeligere matte, så sier hun bare at det kan vi finne på it's learning. Må da selv lete etter vanskelige matteoppgaver, men sønnen min må fremdeles gjøre oppgavene som klassen har i lekse. Slik er det i alle fag. Jeg ville helst at han kunne få egne mål og helt egne lekser, men det er kanskje for mye forlangt? Denne uka repeterer de alfabetet, noe han har kunnet siden han var 18 mnd. Og hvorfor gjennomgår de leseleksa tre ganger på skolen først? Blir jo veldig kjedelig å lese den hjemme i tillegg? Anonymous poster hash: e16cf...045
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #2 Skrevet 23. august 2016 Du må gi litt mer faen. Om leksen er gjennomgått på skolen kan du be barnet om å lese noe annet i stedet, hvem skal merke det? Er leksene latterligere finner du noe annet, og gir beskjed til læreren at du desverre måtte gjøre lærerens jobb og finne passende oppgaver. Du kan klage oppover om manglende tilrettelegging, men sjansene er store for at alt av ressurser er beslaglagt av apekatter, slik at både evnerike og evneveike rolige elever blir sviktet. Anonymous poster hash: bab52...c6d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #3 Skrevet 23. august 2016 Du må gi litt mer faen. Om leksen er gjennomgått på skolen kan du be barnet om å lese noe annet i stedet, hvem skal merke det? Er leksene latterligere finner du noe annet, og gir beskjed til læreren at du desverre måtte gjøre lærerens jobb og finne passende oppgaver. Du kan klage oppover om manglende tilrettelegging, men sjansene er store for at alt av ressurser er beslaglagt av apekatter, slik at både evnerike og evneveike rolige elever blir sviktet. Anonymous poster hash: bab52...c6d Ja, må kanskje det.. Men sliter jo litt når det kommer til innleveringslekser... Er det OK å be om å få mattebøker for høyere trinn for å sjekke hvilket nivå han ligger på? Anonymous poster hash: e16cf...045
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #4 Skrevet 23. august 2016 Ja, må kanskje det.. Men sliter jo litt når det kommer til innleveringslekser... Er det OK å be om å få mattebøker for høyere trinn for å sjekke hvilket nivå han ligger på? Anonymous poster hash: e16cf...045 Barnet levere da inn det som ble gjort i stedet for leksene. Anonymous poster hash: bab52...c6d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 Alle barn har krav på tilrettelagt undervisning, det er kun spesialundervisning som kun skal gies til de barna som har enkeltvedtak. Tilrettelagt undervisning gies til ALLE elevene i klassen uansett hvilket nivå de er på. Dette kan du lese mer om på udir.no. Du som forelder bør sette deg godt inn i dette for å få det ditt barn har krav på. Anonymous poster hash: 09533...8d2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #6 Skrevet 23. august 2016 Støtter svaret over her, alle barn har krav på tilrettelagt undervisning. Dersom du likevel føler at skolen ikke tilrettelegger godt nok kan du kontakte ppt for en vurdering av de, evt en evnetest. Dersom det er nødvendig vil ppt komme med en tilrådning, og skolen må lage en individuell opplæringsplan. Anonymous poster hash: 92579...0b5
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #7 Skrevet 23. august 2016 Du må faktisk skjære gjennom og sende beskjed til læreren om at du ga eleven alternative oppgaver (som eleven har med for å vise fram). Vi gjorde dette, og læreren var nok bare glad (evt. likegyldig) for det, da hun var overarbeidet og utslitt av krevende urolige og svake elever. Du må bare kreve, og ta saken i egne hender. Aldri vær redd for represalier, fordi de aller fleste lærere VET at de burde gjort mer for de sterke elevene, men lærerne er overarbeidet og desillusjonert av 'likhets'-prinsippet. Norsk skole er IKKE laget for sterke elever! Anonymous poster hash: d06d9...3c3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 Bare et praktisk spørsmål... Nå har vi lest i avisene at mange klasser har 20-30 elever. Hvis alle elever i en klasse har krav på tilrettelagt undervisning, hvordan i alle dager løses dette sånn rent praktisk? Lager læreren et eget opplegg for hver enkeltelev? For alle elever har jo sine faglige styrker og svakheter... Sønnen min er svak i matte, kan jeg da forlange at han får egen undervisning, tilrettelagt kun for seg? For det er vel dette "tilrettelagt undervisning" betyr? Anonymous poster hash: 70d91...008
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 Bare et praktisk spørsmål... Nå har vi lest i avisene at mange klasser har 20-30 elever. Hvis alle elever i en klasse har krav på tilrettelagt undervisning, hvordan i alle dager løses dette sånn rent praktisk? Lager læreren et eget opplegg for hver enkeltelev? For alle elever har jo sine faglige styrker og svakheter... Sønnen min er svak i matte, kan jeg da forlange at han får egen undervisning, tilrettelagt kun for seg? For det er vel dette "tilrettelagt undervisning" betyr? Anonymous poster hash: 70d91...008 Bare hvis han er så svak eller sterk at han ikke kan nyttiggjøre seg den ordinære undervisningen. En får ikke ekstraressurser for å heve en treer til en firer akkurat, begge disse karakterene er innenfor normalen. Anonymous poster hash: bab52...c6d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #10 Skrevet 23. august 2016 Dersom han er såkalt evnerik, bør du spørre om de kan teste han på skolen for å se hvilket nivå han ligger på i de ulike fagene. skolen har tester som kan utføres på både sterke og svake elever, og som benyttes videre til å vurdere om eleven har nytte av endret undervisningsopplegg, henvisning til PPT, om elevene har spesielle utfordringer eller spesielle evner osv. Dersom han f.eks leser godt, bør dere kunne avtale med læreren at han kan lese andre bøker Dersom han er god i matte, kan han få prøve seg på vanskeligere stykker Dersom han er god i engelsk kan han få pugge flere gloser eller få vanskeligere lesestykker osv. Men akkurat som foreldre til svake elever må jobbe ekstra med disse må også foreldre til sterke elever bidra til at eleven får ekstra utfordringer. Dere kan f.eks la han lese leseleksen en gang for så å finne fram en annen bok som han leser x antall minutter i. Dere kan finne ekstra mattestykker på gruble.net (ikke it's Learning; det er ikke en nettside med oppgaver:) ) Det er viktig at også evnerike barn følger undervisningsopplegget og ikke "hopper over" enkelte deler av pensum. F.eks er det viktig at de skjønner systemet bak ganging og deling, og ikke bare at de er raske i hode og intuitivt vet at 12:4 er 3. Hvis de ikke skjønner systemet bak, vil de på et eller annet tidspunkt streve når det kommer høye tall og de skal sette opp kompliserte stykker. Men de kan gjerne ha høyere progresjon:) Selv har jeg et barn som er svak på skolen (har dysleksi) og ett barn som er lynende raskt. Det er faktisk like vanskelig å tilrettelegge for de begge. Begge to kjeder seg; den ene fordi han ikke skjønner eller får til ting, og den andre fordi ting er for lett og hun "drifter" da ut og kjeder seg Anonymous poster hash: ddc00...611
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #11 Skrevet 23. august 2016 Barnet ditt har krav på tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring er en kollektiv rett, noe alle elever har rett på. Tilpasset opplæring er opplæring som er tilpasset barnets forutsetninger og behov, og innebærer blant annet differensiering og variasjon i lærestoffet. Spesialundervisning er en individuell rettighet for de elevene som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring. Spesialundervisning skal også være tilpasset opplæring. Jeg hadde etterlyst en bedre tilpasset oppleving og eventuelt involvert rektor i en samtale dersom du ikke syns at læreren gjør en tilstrekkelig jobb. Blir det ikke bedre da hadde jeg sendt en henvisning til ppt (så sant du ikke bor i Oslo for der mener jeg de praktiserer at foreldrene ikke kan henvise, selv om det ikke er overens med lovverket). Ppt kan blant annet teste barnet med WISC for å avdekke barnets sterke og svake sider. De kan også veilede skolen til en bedre tilpasset opplæring for ditt barn, da basert på evnetest. Anonymous poster hash: 89994...f53
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #12 Skrevet 23. august 2016 Støtter svaret over her, alle barn har krav på tilrettelagt undervisning. Dersom du likevel føler at skolen ikke tilrettelegger godt nok kan du kontakte ppt for en vurdering av de, evt en evnetest. Dersom det er nødvendig vil ppt komme med en tilrådning, og skolen må lage en individuell opplæringsplan. Anonymous poster hash: 92579...0b5 IOP er kun for de elevene som mottar spesialundervisning. Man må da ha et enkeltvedtak. Anonymous poster hash: 89994...f53
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #13 Skrevet 23. august 2016 Bare et praktisk spørsmål... Nå har vi lest i avisene at mange klasser har 20-30 elever. Hvis alle elever i en klasse har krav på tilrettelagt undervisning, hvordan i alle dager løses dette sånn rent praktisk? Lager læreren et eget opplegg for hver enkeltelev? For alle elever har jo sine faglige styrker og svakheter... Sønnen min er svak i matte, kan jeg da forlange at han får egen undervisning, tilrettelagt kun for seg? For det er vel dette "tilrettelagt undervisning" betyr? Anonymous poster hash: 70d91...008 Til klassen gir vi på vår skole lekser på tre forskjellige nivå i matte, norsk og engelsk. De som har krav på spesialundervisning har egen ukeplan der alt er tilpasset. Til HI: Barnet ditt har krav på tilrettelegging. Ta det opp med rektor. Anonymous poster hash: b24c1...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå