Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 En jente jeg kjenner har blitt utsatt for grove seksuelle overgrep av to eldre gutter over flere år. Her snakker vi penetrering, bli bundet fast og tatt grove bilder av med mobiltelefon. ( ble oppdaget slik ) Når dette ble oppdaget kom selvfølgelig barnevernet inn i bildet. Den barnevernsansatte sitter da å sier at " dette trenger vi ikke å snakke så mer om", siden jenta er for ung til å skjønne hva som har skjedd. Ikke fikk noen av de involverte tilbud om noe form for krisebehandling eller BUP. Alt skulle dysses ned. Ingen ble gransket. Og alle de involverte går nå på skolen, som om ingenting har skjedd. Tenker både på jenta og på guttene som nå vokser opp med at dette er "normalt" og ikke trenger å snakkes om. Jenta er nå 11 år og guttene i ungdomsskolealder. Etter min mening gamle nok til å skjønne hva de har vært med på, og til å preges. Kan noen forklare denne logikken? Anonymous poster hash: cbd02...38e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #2 Skrevet 23. august 2016 Barnevernet er da ikke ansvarlig for helsehjelpen til unger som er under foreldrenes omsorg. Foreldrene plikter å skaffe barnet hjelpen det trenger. Barnevernet bestemmer overhodet ikke noe om somatisk eller psykologisk hjelp til unger foreldrene har omsorgen for. Anonymous poster hash: 1b95a...a2a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #3 Skrevet 23. august 2016 Foreldrene til jenta må snakke med legen hennes og få info om hvordan ting skal gripes an om hun får problemer Søsteren min ble misbrukt da hun var 9 år, men reaksjonen hennes kom ikke før hun fikk sin første kjæreste på ungdomsskolen. Da fikk hun en voldsom reaksjon, fikk "anfall" hvor hun skrek og gråt uten å huske noe etterpå. Ble kvalm og kastet opp om kjæresten hennes prøvde være litt intim. Hun var psykisk helt ute å kjøre og hun gikk til psykolog i nesten to år. Selv nå som voksen sliter hun med selvtillit, spiseproblemer og slikt som er vanlig å slite med etter misbruk I følge psykologen den gang er det helt vanlig at reaksjonen kommer med puberteten. Så foreldrene til jenta må være oppmerksomme Anonymous poster hash: 04a33...569
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #4 Skrevet 23. august 2016 Selvfølgelig har foreldrene skaffet hjelp selv. Det jeg reagerer på her er at BV sier det IKKE skal snakkes om, og at ungene IKKE trenger hjelp. De blir sett på som personer med autoritet innenfor barnevelferd, og etter min mening er det elendig å ikke komme med noen som helst form for nyttig veiledning annet enn at det skal glemmes... HI Anonymous poster hash: cbd02...38e
Luksusdyret Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 Barnevernet er da ikke ansvarlig for helsehjelpen til unger som er under foreldrenes omsorg. Foreldrene plikter å skaffe barnet hjelpen det trenger. Barnevernet bestemmer overhodet ikke noe om somatisk eller psykologisk hjelp til unger foreldrene har omsorgen for. Anonymous poster hash: 1b95a...a2a Tull. Barnevernet burde ha plassert guttene som har gjort dette på ungdomsinstitusjon. Ikke noe rart voldtekter av voksne damer blir henlagt og man driver med "victim blaming" når barnevernet som skal beskytte barn fra overgrep, vil dysse ned voldtekter.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #6 Skrevet 23. august 2016 Slike saker skal ikke meldes til barnevernet de skal meldes til politiet som er pliktig til å åpne sak også overgriper er under straffbar alder. Deretter går saken til barnevernet. Barnevernet har jo ingen makt til å straffe barna for det gale de har gjort, er ikke slik det fungerer. Men i denne saken hvor overgripere er små vil jeg tørre å si at det faktisk skulle kreve å sjekke ut leveforholdene til disse barna som utførte disse handlingene/overgrepene. Hvor kommer oppførselen fra det er tross alt ikke normal oppførsel av barn, hvordan har disse barna i hele tatt kommet på å gjøre noe slikt. Og hvorfor har de ingen sperrer ovenfor å gjøre et annet barn vondt.Hvorfor har de på toppen tatt bilder av dette? Er det noe barna selv har opplevd hjemme, er noe de gjør på instrukser fra en større, en voksen............ Leke doktor gjør alle barn til en viss grad, men dette er noe langt verre og kan ikke stamme fra ren nysgjerrighet hos barn. Og selvsagt må foreldrene til jenta se til at noe skjer. Man kan fint anmelde unge barn spesielt når det finnes slike bevis. De må også være var på ettervirkninger hos deres eget barn. Ting som skjer i barndommen kan gi utspill i pubertet eller i voksen alder. Jeg hadde heller ikke latt mitt barn være i nærheten av disse barna noe mer. Om så hadde jeg selv flyttet. Om noen hadde gjort noe slikt mot mitt barn en gang, eller som her mange ganger over flere år hadde jeg rett og slett ikke gjort det som trengtes for å forsikre at hun ikke trengte å se eller møte på disse igjen. Anonymous poster hash: fe786...287
Luksusdyret Skrevet 23. august 2016 #7 Skrevet 23. august 2016 Slike saker skal ikke meldes til barnevernet de skal meldes til politiet som er pliktig til å åpne sak også overgriper er under straffbar alder. Deretter går saken til barnevernet. Barnevernet har jo ingen makt til å straffe barna for det gale de har gjort, er ikke slik det fungerer. Men i denne saken hvor overgripere er små vil jeg tørre å si at det faktisk skulle kreve å sjekke ut leveforholdene til disse barna som utførte disse handlingene/overgrepene. Hvor kommer oppførselen fra det er tross alt ikke normal oppførsel av barn, hvordan har disse barna i hele tatt kommet på å gjøre noe slikt. Og hvorfor har de ingen sperrer ovenfor å gjøre et annet barn vondt.Hvorfor har de på toppen tatt bilder av dette? Er det noe barna selv har opplevd hjemme, er noe de gjør på instrukser fra en større, en voksen............ Leke doktor gjør alle barn til en viss grad, men dette er noe langt verre og kan ikke stamme fra ren nysgjerrighet hos barn. Og selvsagt må foreldrene til jenta se til at noe skjer. Man kan fint anmelde unge barn spesielt når det finnes slike bevis. De må også være var på ettervirkninger hos deres eget barn. Ting som skjer i barndommen kan gi utspill i pubertet eller i voksen alder. Jeg hadde heller ikke latt mitt barn være i nærheten av disse barna noe mer. Om så hadde jeg selv flyttet. Om noen hadde gjort noe slikt mot mitt barn en gang, eller som her mange ganger over flere år hadde jeg rett og slett ikke gjort det som trengtes for å forsikre at hun ikke trengte å se eller møte på disse igjen. Anonymous poster hash: fe786...287 Reagerte også at alle barna fortsatt gikk på samme skole. Hvordan kan de hindre videre overgrep hvis barna omgås hverandre hver dag? Det er jo som å gi grønt lys for overgrep det...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 Tull. Barnevernet burde ha plassert guttene som har gjort dette på ungdomsinstitusjon. Ikke noe rart voldtekter av voksne damer blir henlagt og man driver med "victim blaming" når barnevernet som skal beskytte barn fra overgrep, vil dysse ned voldtekter. Barnevernet kan altså ikke endre norske lover som de vil. Det har ingenting med victim blaming å gjøre. Anonymous poster hash: 1b95a...a2a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 Selvfølgelig har foreldrene skaffet hjelp selv. Det jeg reagerer på her er at BV sier det IKKE skal snakkes om, og at ungene IKKE trenger hjelp. De blir sett på som personer med autoritet innenfor barnevelferd, og etter min mening er det elendig å ikke komme med noen som helst form for nyttig veiledning annet enn at det skal glemmes... HI Anonymous poster hash: cbd02...38e Hvorfor har ikke foreldrene fulgt rådene fra politiet? Eller har politiet også anbefalt fortielse? Anonymous poster hash: 1b95a...a2a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #10 Skrevet 23. august 2016 barnevernet henviser ikke til BUP eller krisebehandling. det er det sykehus eller fastlege som gjør. Dersom barnet har vært utsatt for seksuelle overgrep regner jeg med at hun har vært til undersøkelse og at hun har fått adekvat helsebehandling. Dersom ikke dette er tilfelle, så må man nesten klage på lege/sykehus - ikke på barnevernet. Ettersom dette er en jente du "kjenner" så regner jeg met at du ikke har vært del av samtalene med BUP. Hva BUP har sagt eller hvordan det BUP har sagt er blitt tolket er helt umulig for oss som ikke har vært en del av samtalen å kommentere. det kan ha vært en uheldig uttalelse, det kan ha vært en uttalelse som er misforstått, det kan være tatt helt ut av sin sammenheng osv. Enkelte ganger kan det være greit å skåne barn for detaljer, man trenger ikke diskutere andre barn for å diskutere egne opplevelser, det kan ha vært foreldrene som har blitt stoppet dersom de kom med uheldige ytringer om eget barn eller andre barn osv. Dersom ingen ble gransket, så må man nesten klage til politiet. For det ble vel levert inn en politisak? Dersom ikke dette er gjort, kan heller ikke foreldrene klage på at ting ikke er gransket. At barna går på skolen er BRA!! Selv barn som har gjort noe utagerende, noe kriminelt osv fortjener skolegang!! Hvordan vet du egentlig at det er "som om ingenting har skjedd"? Kanskje guttene har fått eller får terapi som du ikke vet om? Kanskje jente kunne fått behandling dersom hun har behov? har foreldrene etterlyst oppfølging? Anonymous poster hash: a1a4b...b54
Blondzilla Skrevet 23. august 2016 #11 Skrevet 23. august 2016 Dette er ikke barnevernet sin oppgave. Saken burde vært anmeldt, og eventuell straff/behandling er det politiet som ordner med. Mulig barnevernsinstitusjon hadde vært aktuelt, men altså politi først. Fastlege henviser eventuelt jenta til BUP.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #12 Skrevet 23. august 2016 Slike saker skal ikke meldes til barnevernet de skal meldes til politiet som er pliktig til å åpne sak også overgriper er under straffbar alder. Deretter går saken til barnevernet. Barnevernet har jo ingen makt til å straffe barna for det gale de har gjort, er ikke slik det fungerer. Men i denne saken hvor overgripere er små vil jeg tørre å si at det faktisk skulle kreve å sjekke ut leveforholdene til disse barna som utførte disse handlingene/overgrepene. Hvor kommer oppførselen fra det er tross alt ikke normal oppførsel av barn, hvordan har disse barna i hele tatt kommet på å gjøre noe slikt. Og hvorfor har de ingen sperrer ovenfor å gjøre et annet barn vondt.Hvorfor har de på toppen tatt bilder av dette? Er det noe barna selv har opplevd hjemme, er noe de gjør på instrukser fra en større, en voksen............ Leke doktor gjør alle barn til en viss grad, men dette er noe langt verre og kan ikke stamme fra ren nysgjerrighet hos barn. Og selvsagt må foreldrene til jenta se til at noe skjer. Man kan fint anmelde unge barn spesielt når det finnes slike bevis. De må også være var på ettervirkninger hos deres eget barn. Ting som skjer i barndommen kan gi utspill i pubertet eller i voksen alder. Jeg hadde heller ikke latt mitt barn være i nærheten av disse barna noe mer. Om så hadde jeg selv flyttet. Om noen hadde gjort noe slikt mot mitt barn en gang, eller som her mange ganger over flere år hadde jeg rett og slett ikke gjort det som trengtes for å forsikre at hun ikke trengte å se eller møte på disse igjen. Anonymous poster hash: fe786...287 Dette! Anonymous poster hash: 768af...19f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #13 Skrevet 23. august 2016 Slike saker skal ikke meldes til barnevernet de skal meldes til politiet som er pliktig til å åpne sak også overgriper er under straffbar alder. Deretter går saken til barnevernet. Barnevernet har jo ingen makt til å straffe barna for det gale de har gjort, er ikke slik det fungerer. Men i denne saken hvor overgripere er små vil jeg tørre å si at det faktisk skulle kreve å sjekke ut leveforholdene til disse barna som utførte disse handlingene/overgrepene. Hvor kommer oppførselen fra det er tross alt ikke normal oppførsel av barn, hvordan har disse barna i hele tatt kommet på å gjøre noe slikt. Og hvorfor har de ingen sperrer ovenfor å gjøre et annet barn vondt.Hvorfor har de på toppen tatt bilder av dette? Er det noe barna selv har opplevd hjemme, er noe de gjør på instrukser fra en større, en voksen............ Leke doktor gjør alle barn til en viss grad, men dette er noe langt verre og kan ikke stamme fra ren nysgjerrighet hos barn. Og selvsagt må foreldrene til jenta se til at noe skjer. Man kan fint anmelde unge barn spesielt når det finnes slike bevis. De må også være var på ettervirkninger hos deres eget barn. Ting som skjer i barndommen kan gi utspill i pubertet eller i voksen alder. Jeg hadde heller ikke latt mitt barn være i nærheten av disse barna noe mer. Om så hadde jeg selv flyttet. Om noen hadde gjort noe slikt mot mitt barn en gang, eller som her mange ganger over flere år hadde jeg rett og slett ikke gjort det som trengtes for å forsikre at hun ikke trengte å se eller møte på disse igjen. Anonymous poster hash: fe786...287 Enig i dette! Her burde barnevernet fulgt opp familiene til guttene som har gjort dette, for dette er virkelig ikke normaladferd av så små barn. Disse guttene må jo følges opp. Hi - godt at foreldrene har sørget for å skaffe hjelp til jenta selv. Jo eldre hun blir jo mer vil hun jo forstå av hva hun ble utsatt for, så reaksjonene hennes kan bli store senere om hun ikke får hjelp. Hadde jeg vært denne jentas foreldre ville jeg gjort to ting i tillegg til å skaffe jenta hjelp. 1. Anmelde saken til politiet og laget mye styr ut av det om ikke systemet fulgte opp guttene også med barnevern og behandling. 2. Jeg ville klaget det lokale barnevernet inn for Fylkesmannen pga. uttalelsene om at "det ikke er noen vits å snakke mer om dette nå". Jeg ville klaget den spesifikke barnevernansatte inn med tanke på den kommentaren, og jeg ville klaget på det at barnevernet har unnlatt å gå mer inn i saken, undersøkt forhold hos guttene, gitt oppfølging til alle barna som var involvert - og jeg ville stilt spørsmål om det lokale barnevern kan ha vært inhabil siden de legger bort en så alvorlig sak. Håper jenta det gjelder greier seg bra tross det hun har vært gjennom <3 Anonymous poster hash: f05f3...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå