Gå til innhold

Dilemma, mannen vil at jeg skal kutte ut amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 5 mnd. Ammer og fåe fast føde. Mannen vil at jeg skal kutte ut amming, og få ham over på eget rom.

Broren på 4 år fikk kun flaske, flyttet ham på eget rom da han var 2 mnd.

Hva gjør jeg? Uaktuelt og stå opp og amme på natt. Så det blir enten å forsette som nå, eller kutte ut amming

Anonymous poster hash: 3ede5...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det uaktuelt å stå opp å amme en baby på natta? Er ikke det ganske vanlig? 😊 hvertfall når den er så liten.

Anonymous poster hash: 4d1f5...56b

Skrevet

Mannen kan få seg eget rom. Fortsette å amme så lenge du kan og orker. Du er heldig.

Anonymous poster hash: 85343...072

Skrevet

Hvorfor vil han absolutt ha baby over på eget rom da?

Anonymous poster hash: 59aa3...e11

Skrevet

Barnets behov skal selvfølgelig komme først!

Tror faktisk jeg hadde lagt mannen på eget rom hvis han hadde kommet med et så utrolig teit krav!! WTF!

Skrevet

Her i huset hadde det vært helt uaktuelt at mannen skulle bestemme at jeg skulle kutte ut å amme en fem-måneders gammel baby. Da hadde det vært større sjans for at jeg hadde kuttet ut ham, om jeg måtte velge.

Skrevet

Ehh.. Selvfølgelig fortsetter du å amme hvis det ikke er noen fornuftig grunn til å slutte. Hva mannen har lyst til har vel ingen betydning når du vet hva som er best for barnet!

Anonymous poster hash: d472a...70c

Skrevet

Hvorfor vil han det? Er det fordi han vil ha sengen for seg selv og/eller mener han blir forstyrret av at du ammer en gang eller to i løpet av natten, så hadde jeg glatt ignorert hans mening. Hadde evt sagt han kunne legge seg på sofaen.

Er det derimot fordi babyen bruker deg som smokk hele natten og han ser at du er så utslitt at du knapt henger sammen selv om han gjør alt han kan for å avlaste deg, så kan det hende han har et poeng...

Anonymous poster hash: 7ae3a...000
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall ikke kuttet ut amminga fordi mannen sa det når barnet kun er 5 mnd. Det er noe du må kjenne på og finne ut hva som er best for deg. Hvis du trives med sånn det er nå, ville jeg fortsatt med det.

Anonymous poster hash: 82c54...db9

Skrevet

Hvorfor er det uaktuelt å stå opp å amme en baby på natta? Er ikke det ganske vanlig? 😊 hvertfall når den er så liten.

Han krever mat hver 2-3 time. Går greit i sengen, sovner som regel jeg også. Orker ikke å stå opp og våkne ordentlig så ofte på natt. Det kan da ikke være normalr

Skrevet

Hadde vært uaktuelt for meg å slutte og amme en fem mnd gammel baby fordi mannen min ønsket det! Barnet er lite nå og trenger deg, han kommer tidsnok på eget rom! Sier som de andre, mannen kan flytte på eget rom!

Anonymous poster hash: e2510...947

Skrevet

Mannen får sove på sofaen så lenge. Men det er kanskje bare nattamming han sikter til? Vi klarte ikke å ha babyen på rommet vårt, for da sov ingen av oss. Men det er da ikke værre enn at han ligger på madrass inne hos 4-åringen et par mnd?

Anonymous poster hash: c65c4...310

Skrevet

Han krever mat hver 2-3 time. Går greit i sengen, sovner som regel jeg også. Orker ikke å stå opp og våkne ordentlig så ofte på natt. Det kan da ikke være normalr

Ok. Skjønner at det er slitsomt men dette er bare for er kort periode uansett. Om du vil ha babyen i senga er jo uansett opp til deg. Det hadde jeg faktisk ikke giddet å diskutert.

Skrevet

Så babyen skal bare være sulten på natta da?

Er dere helt blåst begge to?!

Anonymous poster hash: 85343...072

Skrevet

Helt normalt.

Og tro ikke at flaske = sove gjennom natta på eget rom!!!

Anonymous poster hash: fa112...494

Skrevet

Dette er ikke noe dilemma, Hi.

Du ammer. Da ammer du så lenge det er best for babyen din.

Har mannen problemer med det, da får han kjøpe ørepropper, legge seg på et eget rom eller finne en annen løsning.

At han ber deg slutte å amme gjør at han virker litt.... egoistisk og kort? Eller kanskje bare kunnskapsløs.

Anonymous poster hash: aeb1d...c12
Skrevet

Kan det være en løsning for deg å gi flaske på kvelden med nan? Da sover gjerne babyen litt lenger økt siden nan metter bedre en morsmelk. Uansett ville jeg ikke sluttet å amme barnet, det er et behov barnet har. Amming gir både mye nærhet, omsorg og antistoffer som er i melken. Her i huset flyttet mannen på eget rom mens jeg ammet (ammet til barnet var 1,5 år). Frem til barnet er et år gir morsmelken i seg selv masse positive virkninger for barnet. Gjør det du føler er best for barnet, og gi heller mannen mulighet til å sove et sted som er litt mer rolig der han slipper avbrekk fra søvnen. Skjønner jo det blir slitsomt for han om han skal på jobb dagen etter, men det finnes andre løsninger enn ammestopp. Ville lagt det frem på en måte som at du har kommet frem til en løsning som kan passe for dere alle. 

Anonymous poster hash: 37303...eb4

Skrevet

Om mannen hadde kommet med krav ifht amming hadde jeg hånledd han oppi fjeset. Amming er min sak, på samme måte som barbere skjegget eller ei er hans sak.

Og jeg hadde ammet en 3 åring kunne han sagt noe, men ikke en baby på 5 mnd

Anonymous poster hash: 42078...910

Skrevet

Det er da ikke noe dilemma her? Du ammer - det skal du fortsette med. Baby spiser på natta - det gjør babyer.

Skrevet

Det er ikke ofte jeg reagerer med et "herregud, er du sprø som i det hele tatt vurderer dette?"

Jeg er ikke det såkalte ammepolitiet, men her må du ta deg sammen som i det hele tatt vurderer dette!

Babyen bør få så mye nærhet, mat og kos som han behøver.

OM det går på bekostning av samlivet til deg og mannen, så er det snakk om, hva? 4-6 mnd til?

Nyt at ammingen fungerer, og gi barnet ditt det mest naturlige i hele verden!

Anonymous poster hash: 912f1...929

Skrevet

Hadde min samboer sagt noe sånt hadde det først blitt svart med et klart nei. Hadde det blitt tatt opp igjen hadde han flyttet på eget rom (samboeren altså). Babyens behov kommer fremfor noe annet og du er heldig som får til ammingen og bør fortsette med det så lenge du og babyen ønsker. Pga av stramt tungebånd har ikke mitt barn klart å die siden hun var 7 uker, til tross for at det ble klipt på fødestua. Jeg tok da valget om å fullpumpe fremfor å gi mme. Så langt har jeg pumpet opp mot 900 timer og jeg tenker ikke gi meg enda, til tross for mange protester fra både mann og familie forøvrig fordi det har krevd ekstremt mye tid og krefter. Jeg velger det jeg mener er rett for vårt barn og heldigvis har samboeren også forstått dette etterhvert. Hadde han motsagt seg det og krevd at jeg skulle slutte pga sine egoistiske behov hadde ikke vi kunne levd sammen mer. Babyene er bare små en gang og spedbarnstiden er en konstant unntakstilstand for mange. En baby på 5 mnd er utrolig liten og har behov for både mat om natten og ikke minst nærhet. Risikoen for krybbedød er mindre når man sover på samme rom og det at de våkner for mat er bare bra. Ja, det er tungt og slitsomt, men sånn er det i en periode. Kan man amme\gi morsmelk så er jo det supert og har mange fordeler fremfor mme (selv om mme er et godt alternativ dersom man ikke kan\ønsker å amme). Det er bare å få det inn i hodet med en gang, når man har fått barn så må egne ønsker og behov settes til side. 

Skrevet

Babyer spiser på natta ,sånn er det bare!

Han har ikke noe med å si at du skal slutte.

Mine tre har vært veldig forskjellige.

Første lå på nyfødtavd i 9 dager og vi kom liksom aldri igang amming, hadde sonde .

Hun sov rundt fra første stund.

Nr.2 spiste døgnet rundt og sov sjelden mer enn en time .

Nr 3 er nå 9 mnd og sover stort sett natt, men går ikke av veien for en skvett i 2-3 tida.

Skrevet

Signerer de andre - og selvsagt våkner babyer hver 2.-3. time om natta for å amme! Det er helt normalt. Ikke dermed sagt at alle gjør det, men mange, og det må man faktisk innfinne seg med.

Skrevet

Hadde min samboer sagt noe sånt hadde det først blitt svart med et klart nei. Hadde det blitt tatt opp igjen hadde han flyttet på eget rom (samboeren altså). Babyens behov kommer fremfor noe annet og du er heldig som får til ammingen og bør fortsette med det så lenge du og babyen ønsker. Pga av stramt tungebånd har ikke mitt barn klart å die siden hun var 7 uker, til tross for at det ble klipt på fødestua. Jeg tok da valget om å fullpumpe fremfor å gi mme. Så langt har jeg pumpet opp mot 900 timer og jeg tenker ikke gi meg enda, til tross for mange protester fra både mann og familie forøvrig fordi det har krevd ekstremt mye tid og krefter. Jeg velger det jeg mener er rett for vårt barn og heldigvis har samboeren også forstått dette etterhvert. Hadde han motsagt seg det og krevd at jeg skulle slutte pga sine egoistiske behov hadde ikke vi kunne levd sammen mer. Babyene er bare små en gang og spedbarnstiden er en konstant unntakstilstand for mange. En baby på 5 mnd er utrolig liten og har behov for både mat om natten og ikke minst nærhet. Risikoen for krybbedød er mindre når man sover på samme rom og det at de våkner for mat er bare bra. Ja, det er tungt og slitsomt, men sånn er det i en periode. Kan man amme\gi morsmelk så er jo det supert og har mange fordeler fremfor mme (selv om mme er et godt alternativ dersom man ikke kan\ønsker å amme). Det er bare å få det inn i hodet med en gang, når man har fått barn så må egne ønsker og behov settes til side.

Applaus til deg for pumpeinnsatsen!! 👏🏼

Hvor ganmel er jenta di nå?

Min fikk ikke heller tak pga stramt tungebånd, men med ammeskjold gikk det veldig greit.

(Sikkert for sent å tipse om det nå.)

Lykke til videre med pumping ☺️

Anonymous poster hash: 912f1...929

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er HELT normalt. Tenk på hvor mye de vokser, da! De tredobler jo sin egen vekt på et år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...