Gå til innhold

Holde KS hemmelig


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha KS grunnet 2 totalrupturer. Har ikke tenkt å fortelle om KS da jeg ikke har lyst å oppgi grunn. Folk vil jo spørre.

 

Dette høres gjerne utrolig dumt ut, men hadde det veldig tøft etter rupturen og vil ikke ha noe mer fokus på det.

 

Kva gjør jeg ift arbeidsgiver? Leverer jeg kun termindato, vel vitende om at jeg har en annen dato? Denne er 10 dager før. Er det løgn, er det trygdesvindel?

 

Og om noen har råd eller innspill ift hvordan forholde seg til KS ift resten av omgivelsene tar jeg i mot det også. Men vær så snill og ikke gjør narr av meg, dette er veldig sensitivt for meg.

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha KS grunnet 2 totalrupturer. Har ikke tenkt å fortelle om KS da jeg ikke har lyst å oppgi grunn. Folk vil jo spørre.

 

Dette høres gjerne utrolig dumt ut, men hadde det veldig tøft etter rupturen og vil ikke ha noe mer fokus på det.

 

Kva gjør jeg ift arbeidsgiver? Leverer jeg kun termindato, vel vitende om at jeg har en annen dato? Denne er 10 dager før. Er det løgn, er det trygdesvindel?

 

Og om noen har råd eller innspill ift hvordan forholde seg til KS ift resten av omgivelsene tar jeg i mot det også. Men vær så snill og ikke gjør narr av meg, dette er veldig sensitivt for meg.

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Trenger ikke si noen ting til noen. Du har ikke noe forklaringsproblem overfor arbeidsgiveren din. Hvis KS-datoen er ti dager før termin er du vel allerede i permisjon? Den begynner jo tre uker før...?

 

Anonymous poster hash: f9a4f...bbc

Skrevet

Kan du ikke bare si du skal ta keisersnitt pga komplikasjoner under forrige fødsel. Du trenger ikke utdype hva det var.

 

Og hvis de spør kan du dra en liten løgn og si det er pga noe annet enn ruptur.

 

 

 

Anonymous poster hash: 8fdad...04c

Gjest Antarctica
Skrevet

Alle vet at en fødsel kan komme før eller etter termin. Du trenger ikke si noe til noen.

Skrevet

Det letteste er jo å si at du skal ha keisersnitt.

 

Du kan jo bare lyve på deg fekw seteleie eller tverrleie.

 

Komplikasjoner under forrige fødsel er også noe du kan si. Jeg ble selv tatt med keisersnitt fordi min mor hadde komplikasjoner under fødselen før. Det er aldri noen som ber om detaljer mår hun sier at det måtte bli keisersnitt pga fødselen før. (Jeg aner ikke hvilke komplikasjoner hun hadde).

 

Anonymous poster hash: fd9d2...8ce

Skrevet

Nav godtar vel ks-dato som termin så du kan søke foreldrepenger utfra den datoen. Det samme kan du vel gjøre hos arbeidsgiver? Oppgi ks-dato når du søker permisjon?

 

Jeg hadde snitt da jeg fikk sistemann, men vanner gikk 5 dager før den planlagte datoen så det ble hastesnitt istedenfor det planlagte snittet. Ingen som sa noe om det, sykehuset sender jo fødselsopplysningene til nav og de setter datoene for permisjon utfra det også opplyser du arbeidsgiver om hva datoen for oppstart på jobb igjen blir.

 

Men har du ikke tenkt å fortelle noen om at du har tatt snitt? Det må jo tas litt hensyn til etterpå og det tar litt lenger tid før du blir restituert. Du trenger jo ikke utstedere hele historien, bare si at det endte med snitt denne gangen siden den forrige fødselen ble ganske tøff....

 

Anonymous poster hash: 4ba2a...424

Skrevet

Det letteste er jo å si at du skal ha keisersnitt.

 

Du kan jo bare lyve på deg fekw seteleie eller tverrleie.

 

Komplikasjoner under forrige fødsel er også noe du kan si. Jeg ble selv tatt med keisersnitt fordi min mor hadde komplikasjoner under fødselen før. Det er aldri noen som ber om detaljer mår hun sier at det måtte bli keisersnitt pga fødselen før. (Jeg aner ikke hvilke komplikasjoner hun hadde).

 

Anonymous poster hash: fd9d2...8ce

Grunnen til at jeg tenkte det ble lettest å si planlagt keisersnitt er at da slipper du å evt fortsette med løgnen etter fødselen, med enten vanlig fødsel eller hastesnitt.

 

Det er lettere å lyve på grunnen.

 

Anonymous poster hash: fd9d2...8ce

Skrevet

Grunnen til at jeg tenkte det ble lettest å si planlagt keisersnitt er at da slipper du å evt fortsette med løgnen etter fødselen, med enten vanlig fødsel eller hastesnitt.

 

Det er lettere å lyve på grunnen.

 

Anonymous poster hash: fd9d2...8ce

Det trenger da igjen å vite. Lyve? Om hva da? Det er ikke alle som vil prate om fødselen sin uansett hvordan den skjedde. Jeg har skjeldent diskutert den med noen.

 

Anonymous poster hash: f9a4f...bbc

Skrevet

Det trenger da igjen å vite. Lyve? Om hva da? Det er ikke alle som vil prate om fødselen sin uansett hvordan den skjedde. Jeg har skjeldent diskutert den med noen.

 

Anonymous poster hash: f9a4f...bbc

Tenkte på de som kommer på barselbesøk osv.

Jeg for min del var krøpling i noen uker etter keisersnittet.

Og slet med å løfte vogna osv en stund.

 

Er jo greit at besøket vet det.

 

Anonymous poster hash: fd9d2...8ce

Skrevet

Tror det enkleste er å si at du skal ha planlagt keisersnitt. Hvis noen spør om grunnen, kan du bare si tidligere fødsler. Det er uansett ingen andres business, og hvis folk begynner å mase, kan du bare si at du helst ikke vil snakke om tidligere traumatiske fødsler eller noe slikt.

 

Men bare så det er sagt, du har ikke noe å skamme deg over! Men hva du veker å dele, er opp til deg selv.

 

Anonymous poster hash: 27f66...270

Skrevet

Kan du ikke bare si det du skriver her da, at du skal ha planlagt snitt denne gangen. Om folk spør hvorfor sier du bare at det er pga tidligere tøffe fødselsopplevelser. De fleste vil jo stoppe å spørre der, men noen vil kanskje enda en gang spørre hva som skjedde og da kan du si akkurat det du skriver her... "Uff nei, det orker jeg ikke rippe opp i, jeg har fortrengt det etter beste evne, det blir forhåpentlig en mye bedre opplevelse nå" 

 

Det må jo være verre for deg å gå rundt å lyve, være redd for å avsløre deg eller at folk skal finne det ut? Særlig etter fødsel når du har et operasjonssår å ta hensyn til må det da være bedre at folk vet?

 

At du ikke har lyst til å utbrodere om den gangen du revnet fra A til Å skjønner de fleste, det holder lenge å si at det var tøffe tak sist.

 

Jeg har også hatt veldig tøffe vaginale fødsler og snitt med yngste, folk spør ikke mer om du svarer på riktig måte.

 

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 4ba2a...424
Skrevet

Det er ikke så lett å holde hemmelig, alle spør hvordan fødselen gikk osv. Jeg ville bare sagt at det ble planlagt snitt pga komplikasjoner tidligere så det ble anbefalt denne gangen. Spør de mer så bare si at du hadde for smalt bekken f eks, eller at barnet er estimert til å bli litt større. En liten hvit løgn gjør ingen ting. 



Anonymous poster hash: 3a5a4...59e
Skrevet

Meg rett over her, hat hatt to ks, et hastesnitt og et planlagt, og kan love deg at det ikke er lett å skjule. Planlagt er en flott opplevelse, bare å glede seg!



Anonymous poster hash: 3a5a4...59e
Skrevet

jeg holdt det hemmelig, kun mannen min, moen og faren min + ei venninne som viste.

 

ikke hatt noe "problem" med det ..



Anonymous poster hash: 445c6...97e
Skrevet

Tusen takk for så mange svar, og at alle var fine. Jeg var tenkt å si det etter snittet- at det ble det. Men orker ikke fokus rundt det i forkant.

 

Etter sist opplevelse fortalte jeg svigerforeldrene mine at det var skjedd (jeg ble tatt litt på sengen og tenkte også at de kunne vite pga restriksjoner på løft osv osv. Jeg gråt da jeg fortalte det på sykehuset og ba de holde det hemmelig. Svigermor fortalte selv noen dager etterpå at hun hadde fortalt det videre. Det ble veldig vanskelig for meg som hadde det vanskelig med dette allerede. Det er nå lagt bak meg og jeg fokuserer på hennes positive sider. Hun har mange mange positive sider, men hun klarer dessverre ikke holde på noen sine hemmeligheter. Hun røper mye om mange til meg også. Orker ikke forholde meg til at hun vet om KS på forhånd, da kan hun si til folk at jeg revnet så mye at de må ikke vil la meg føde. Orker ikke påkjenningen og relasjonsstress nå mens jeg er hormonell og ekstra sårbar. Tror ikke det er lurt. Og når jeg ikke sier det til nærmestefamilie føler jeg ikke jeg kan si det til andre...

 

Kom gjerne med innspill

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Skrevet

Dytter

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Skrevet

En fødsel er noe privat som oppleves forskjellig for alle og er ikke noe underholdningsshow for de rundt oss.

Så om du ikke vil fortelle det til noen så er det helt opp til deg. Og barn kommer sjeldent på termindatoen sin, så om det er planlagt ti dager før har heller ikke noe å si. Babyen kunne like greit ha valgt å komme naturlig til den datoen også, uten at folk skal ha noe å si på det.

 

Så gjør det du syntes er rett for deg, hva du er tilpass med. Det er DIN fødsel. Du skylder ingen noen som helst forklaring på hvordan du vil ha det under din fødsel eller hvorfor du har de følelsene du har.

 

Lykke til og gratulerer med baby.

Skrevet

Tusen takk 💚

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Skrevet

Signerer Tipptopp! ❤️

Masse lykke til- gjør det DU føler er riktig. Din kropp - ditt liv 💜

Skrevet

Takk!!😙😙

 

Anonymous poster hash: ab4dd...68c

Skrevet

Har ikke svart deg før, men ser etter at du forklarer litt mer, så tror jeg at jeg forstår deg bedre.

 

Nei, du trenger ikke fortelle noen andre at du vet datoen babyen kommer.

Andre har kommentert det med arbeidsgiver. Så lenge ks ikke skal tas veldig mye for tidlig (før permisjonen begynner) så trenger du ikke informere arbeidsgiver mer enn om termin. Så informerer du heller etterpå at babyen kom noen dager før og at datoene for at du kommer tilbake til jobb blir sånn og sånn.

 

Dere har barn fra før, da tenker jeg dere bør avtale med noen dere stoler på til å være barnevakt da, om nødvendig. Det er kanskje ikke nødvendig om du har ks på dagtid?

 

Med tanke på at erfaringen din er at hemmeligheter ikke holdes, så støtter jeg deg i å ta hensyn til deg selv først og fremst nå. Ingen som tar skade av å ikke bli informert om ditt ks før tiden.

Informer alle i etterkant når du har kommet deg igjen.

 

Vær litt forberedt på at du kan få spørsmål etter ks om det var planlagt eller ikke. Der går det ev. an å komme med en liten, hvit løgn... at ks ble bestemt sent da legene revurderte risikoen mtp. komplikasjoner fra tidligere svangerskap, og så fokusere på at alt gikk bra etter ks, og at både du og babyen har det bra. Om du vrir det slik er det mindre sjanse for at de "graver" i årsak. Og får du likevel spørsmål så sier du bare at nå er fødsel/ks over og du har ikke lyst å snakke mer om det, du har det fint og det er vel det viktigste, kan du si/spørre dem på en blid måte.

 

Lykke til med innspurten og keisersnittet :)



Anonymous poster hash: b18cc...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...