Gå til innhold

Dere som har tatt flere keisersnitt.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha mitt tredje. Etter det første var jeg raskt på bena. Men det var litt verre etter det andre. Hadde mer vondt. Og har slitt litt med smerter i arrvev i ettertid. Pluss at jeg har mistet litt følelse i huden i området rundt.

 

Arret strammer også og lager litt bollemus og trekker hengemagen mer ned.

 

Jeg er litt redd det skal bli verre denne gangen. Spesielt med tanke på hengemagen som vil henge over Arret. Har vært plaget med sopp. Og nå er jeg redd såret ikke vil gro skikkelig.

 

Hvordan gikk det med dere?

 

 

 

Anonymous poster hash: 2e998...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du spør;

Tredje ks var by far det verste...

Spinalen virket ikke dom den skulle, sammenvoksninger gjorde operasjonen vanskelig og lang, problemer med å få babyen ut. Større blødning enn ønskelig, fikk infeksjon og henget er større enn før.

 

Og ytterligere sammenvoksninger gir meg problemer med avføring pga 'stivhet' i vevet.

 

Keisersnitt er noe dritt!😠

 

Anonymous poster hash: 6cb8a...85c

Skrevet

😱😱😱

Fort,nye erfaringer! Jeg er ikke HI men jeg skal ha mitt tredje ks straks! Håper på bedre erfaringer her! Mitt første ks gikk bra men hadde det skikkelig vondt etterpå. Den andre tok det litt tid pga sammenvoksninger men ble i bedre form etterpå.

 

Anonymous poster hash: 986be...9d2

Skrevet

Det var det jeg fryktet. At det skulle bli verre pga arrvev.

 

Håper jeg ikke får det like ille som deg.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 2e998...ec7

Skrevet

Dårlig erfaring med 3 ks her og dessverre.

 

De to første var uproblematiske selv om det var katastrofekeisersnitt og hastesnitt. Jeg var i god form etterpå, lite smerter. Gikk tur på en mil med vogn 1 uke etter snittene.

 

Men, etter det 3 ks (6 uker siden nå) var det helt håpløst i starten. Nå begynner det å bli bedre. Selve operasjonen tok lang tid pga arrvev. Smertene etterpå var mye verre enn de andre gangene (og de holdt igjen smertestillende 😠). Arret ser stygt ut og det er blitt et lite heng😣 Håper det går seg til etter hvert da.

 

Anonymous poster hash: d96ce...33e

Skrevet

Jeg skal ha mitt tredje. Etter det første var jeg raskt på bena. Men det var litt verre etter det andre. Hadde mer vondt. Og har slitt litt med smerter i arrvev i ettertid. Pluss at jeg har mistet litt følelse i huden i området rundt.

Arret strammer også og lager litt bollemus og trekker hengemagen mer ned.

Jeg er litt redd det skal bli verre denne gangen. Spesielt med tanke på hengemagen som vil henge over Arret. Har vært plaget med sopp. Og nå er jeg redd såret ikke vil gro skikkelig.

Hvordan gikk det med dere?Anonymous poster hash: 2e998...ec7

Mulig det her er et dumt spm, men er det mulig å unngå keisersnitt? Jeg spør fordi jeg selv fikk lov til å føde vaginalt etter to keisersnitt :)

 

Anonymous poster hash: ef6b2...e50

Skrevet

Mulig det her er et dumt spm, men er det mulig å unngå keisersnitt? Jeg spør fordi jeg selv fikk lov til å føde vaginalt etter to keisersnitt :)

 

Anonymous poster hash: ef6b2...e50

Hos meg går det ikke.

 

Jeg har keisersnitt, vaginal fødsel, keisersnitt og nå skal jeg ha mitt 3 keisersnitt.

 

Uten å gå så mye inn på fødsel nr 2 så kan jeg si såpass at jeg må ha keisersnitt. Livmoren min tåler ikke riene.

 

 

Anonymous poster hash: 2e998...ec7

Skrevet

har 4 fantastiske ks  :Nikke: tar gladeligt fleir



Anonymous poster hash: 0b676...a67
Skrevet

Dette var ikke det jeg trengte å høre, et par måneder før mitt tredje keisersnitt. 😬 Har heng og mistet følelsen i huden på magen allerede, men håper det ikke blir trøbbel med spinalbedøvelsen og arrvev...

 

Anonymous poster hash: 280e5...eb0

Skrevet

Mulig det her er et dumt spm, men er det mulig å unngå keisersnitt? Jeg spør fordi jeg selv fikk lov til å føde vaginalt etter to keisersnitt :)

 

Anonymous poster hash: ef6b2...e50

Kan jeg spør om årsaken til de tidligere keisersnittene og hvordan det gikk med vaginal fødsel etter to snitt? Var det lenge mellom siste snitt og fødsel?

 

Har to hastesnitt bak meg, men ønsker å føde vaginalt dersom jeg skal ha flere barn. Har allerede fått "godkjenning" til vaginal fødsel av gynekologen som tok forrige snitt, men er jo selvsagt litt bekymret for den ekstra risikoen for ruptur (til tross for at den ikke er så veldig mye større). Har hatt to fryktelige keisersnitt, så hvis gynekologen hadde sagt nei til vaginal fødsel så hadde det bare blitt to barn.

 

Har prøvd å finne mer informasjon om vaginal fødsel etter to keisersnitt, men virker som det er nylig de har begynt å tillate dette i Norge.

 

Hadde blott veldig glad om du tok deg tid til å svare 😊

 

Anonymous poster hash: 93944...f69

Skrevet

Kan jeg spør om årsaken til de tidligere keisersnittene og hvordan det gikk med vaginal fødsel etter to snitt? Var det lenge mellom siste snitt og fødsel?

Har to hastesnitt bak meg, men ønsker å føde vaginalt dersom jeg skal ha flere barn. Har allerede fått "godkjenning" til vaginal fødsel av gynekologen som tok forrige snitt, men er jo selvsagt litt bekymret for den ekstra risikoen for ruptur (til tross for at den ikke er så veldig mye større). Har hatt to fryktelige keisersnitt, så hvis gynekologen hadde sagt nei til vaginal fødsel så hadde det bare blitt to barn.

Har prøvd å finne mer informasjon om vaginal fødsel etter to keisersnitt, men virker som det er nylig de har begynt å tillate dette i Norge.

Hadde blott veldig glad om du tok deg tid til å svare Anonymous poster hash: 93944...f69

Bare hyggelig :)

 

Det første snittet måtte til pga en skade jeg hadde i ryggen. Dette var i 1993.

 

Hadde totalt foranliggende morkake som årsak til det neste snittet, i 2011.

 

Fikk innvilget vaginal fødsel på ahus 2 år etter snitt nr to.

 

Kriteriene var at alt sto bra til med meg og baby. Jeg måtte inn på sykehuset ved det minste tegn til regelmessige rier. Hadde maserier i nesten en uke før jeg fødte, så ble noen turer frem og tilbake.

 

Jeg fikk kun lystgass som smertelindring pluss pudendalblokade. Man kan ikke få noe mer smertelindring, da det er viktig at smerten som oppstår ved en evt ruptur ikke kamufleres.

 

Jeg følte meg svært godt ivaretatt, og jeg kunne nårsomhelst "bestille" keisersnitt hvis jeg skulle ombestemme meg.

 

Kroppen strevde litt med å få igang regelmessige og ikke minst kraftige nok rier, så da ble det besluttet at vannet skulle tas for å få fortgang på sakene. Det fungerte utmerket, og jeg åpnet meg med ca 1 cm i timen, og brukte ca 20 min på utdrivningen. Altså helt etter boka som førstegangsfødende.

Det som er superviktig, er at fødselen ikke settes kunstig igang, dvs drypp. Av de ekstremt sjeldne tilfellene der ruptur har oppstått, har det nesten alltid vært gitt riestimulerende midler.

Legen min kunne også fortelle at hvis ruptur skulle oppstå, så blødde det ofte svært lite, (kanskje logisk i og med at det er arrvev som revner?) Og livmoren sprakk heller ikke på samme måten som en ballong.

Risikoen for ruptur er veldig lav. Men fordi den ørlille prosenten dobles ved snitt nr to, så høres det veldig skummelt ut, men sjansen for at noe går galt er veldig liten.

 

Som en motvekt tenkte jeg at et keisersnitt også er en stor operasjon der mye kan gå galt.

 

Og jeg må også få si, at det å få gå svangerskapet fullt ut og at baby fikk modnes helt ferdig i magen var helt fantastisk å få oppleve! Det var noe annet enn de to andre som var slappe, slitne, kalde og måtte tilbringe tiden på overvåkningen i flere dager... Jeg gikk max på overtid, så sistemann fikk nesten en mnd lenger rugetid i magen :)

 

Ammingen gikk også strålende, hun var den eneste som ble fullammet. Hun har også vært mye tidligere ute med det meste i forhold til de to andre. Det er jo selvfølgelig mye som kan spille inn her, men man gjør seg jo noen tanker...

 

Jeg fant mye info ved å google vbac2. Lykke til :)

 

 

 

 

Anonymous poster hash: ef6b2...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...