Gå til innhold

Dårlig samvittighet for den eldste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble mamma for første gang da jeg var 16. Livet var hardt for å si det mildt. Dårlig råd. Dårlige betalte jobber for å få endene til såvidt møtes. Vi fikk ikke vært med på så mye. Vi arvet leker og klær. Var ikke mye nytt som vi fikk skaffet oss eller opplevelser vi fikk være med på. Nå litt eldre og med en tenåring og en 3 åring så er utdannelsen ferdig. Jeg har en god jobb, mannen og jeg tjener bra.

Eldste nyter godt av det nå, men jeg går med konstant dårlig samvittighet over alt vi kan kjøpe til den minste som eldste aldri fikk. Turer som Sabeltann i sommer, jeg stortutet under forestillingen fordi jeg skulle ønske eldste hadde fått slike opplevelser som 3 åring.

Anonymous poster hash: 989a2...07d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva? Jeg fikk kjempemasse da jeg var liten, og da jeg var tenåring syntes jeg det var dritkjipt å tenke på alle de pengene som hadde blitt kastet bort fordi jeg ikke husket noe særlig av det, og fordi jeg kunne hatt mye bedre nytte av det da jeg ble større. Ta det igjen litt nå som du kan i stedet, eldste kommer til å være kjempefornøyd med det. ;)

Anonymous poster hash: 34256...c73
Skrevet

En treåring er like fornøyd med lekeplassen som med kaptein sabeltann. Og med å bake boller som å lage sushi.

Og stranda hjemme er like spennende (om ikke mer pga alt dyrelivet) som syden.

Du hadde dårlig økonomi. Men jeg antar du var tilstede for barnet. Det er alt barnet kommer til å huske.

Om barnet arvet alt, kommer det til å huske de gangene det fikk noe nytt. Eller når det arvet etter kule Per.

Jeg er født sist, og mine foreldre hadde god råd, mens mine søsken vokste opp under trangere kår. Jeg fikk sydenturer og nye klær, noe mine søsken aldri fikk. Men jeg skulle svært gjerne heller dratt på teltur i skogen, og lyst etter krabbe på den lokale stranda, som de gjorde da mine søsken var små.

Anonymous poster hash: 2a948...412

Skrevet

Takker for svar. Jo jeg var der. Selv om det ble en del barnepass pga jobbet i bar og restaurant (levde på tips).

Vi har snakket sammen om det og tenåringen har sagt at oppveksten har vært super. Men allikevel er det noe som gnager i samvittigheten.

Skrevet

Skjønner hvordan du har det. For mange år siden var jeg alenemor og hadde ekstremt dårlig råd. Det var vanskelig å få seg en jobb og barnehageplass, men det ordnet seg etter noen år. Jobbet meg oppover og fikk til slutt en super jobb. Fikk mye bedre økonomi og traff også drømmemannen midt oppi det hele. Til min første kjøpte jeg ny vogn, barnesete og stellebord, litt tøy og ny madrass- resten var gaver og arvede ting. Jeg hadde ikke råd til å ta min første på ferie før jeg traff mannen min. Barnet ble da helt bortskjemt av både meg og mannen da økonomien bedret seg (ungen var da 4). Vi har begge hatt gode jobber og ungen har nytt godt av bedringen i økonomien. Nå venter vi et felles barn og jeg har slitt litt med tankene på å kjøpe så mye nytt. Hadde så mye arvet og billig til førstemann så er en ekkel følelse å bruke så mye penger på barn nr 2 (selv om det er vårt første felles barn). Vi har inngått et kompromiss om at sengene (ikke madrass) skal brukes om igjen, det gamle stellebordet skal brukes i en annen etasje og den gamle vogna til førstemann skal brukes som barnehagevogn. Det nye tøyet som førstemann fikk skal vi bruke som ekstratøy+ at mange av lekene skal gjenbrukes. Det løsner på samvittigheten min og resten kjøpes inn nytt slik at den neste babyen får det meste nytt. Tror at det viktigste er at man inkluderer barna i nye opplevelser. Kaptein Sabeltann fungerte fint på både DVD og TV her :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f7482...a01

Skrevet

Takker for svar. Jo jeg var der. Selv om det ble en del barnepass pga jobbet i bar og restaurant (levde på tips).

Vi har snakket sammen om det og tenåringen har sagt at oppveksten har vært super. Men allikevel er det noe som gnager i samvittigheten.

Ikke hør på den dårlige samvittigheten! Du ble mamma som 16-åring, fødte barnet og jobbet som en gal for å brødfø dere! Tenåringen din er fornøyd, vær det du også❤️Stående applaus herfra👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymous poster hash: df33d...9da

Skrevet

Jeg er attpåklatt, og søstrene mine sørget for at jeg fikk slike ting de ønsket seg da de var små. De forstod også utmerket godt at vi hadde bedre råd når jeg var liten, og de unnet meg det.

Anonymous poster hash: c30fd...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...