Gå til innhold

Mistanke om migrene, 12-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med migrene? Hvordan gå frem ? 

Fastlege tenker jeg er første stopp, men opplever at allmennleger gjerne ikke er så oppdatert på dette. 

Jeg har selv hatt dette, sannsynligvis siden jeg var barn. Men husker det tok av på ungdomsskolen (kanskje ifm menstruasjonsstart?) Måtte ofte låse meg inne på do, slå av lyset og ligge med noe kaldt over øynene til flimringen skulle gå over. Men da startet hodepinen og jeg kastet ofte opp av den. 

Fikk ikke medisiner før jeg tok tak i det som 18-åring.  Nå har jeg det helt under kontroll, men vet hva jeg skal unngå og hvordan jeg skal "dempe" følelsene mine for å unngå anfall.  

Gutten på 12 har ofte hatt vondt i hodet, men vanlig paracet har tatt det. Jeg har derfor tenkt at det er helt greit. Men nå ligger han inne på et kaldt soverom med blendingsgardinen nede og sier at det har flimret i øynene i dag på skolen og at han ikke klarer se ut på lyset uten å få kjempevondt.  

Antar at han har arvet dette fra meg. Jeg har selv en mor og bror med migrene, så det er ikke tvil om at det er arvelig. 

Noen med råd? 

Anonymous poster hash: 08b4f...b2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår snart 13 åring har migrene, han har heldigvis færre anfall nå en tidligere. Men det første vi måte gjøre var å føre hodepine dagbok. Finnes på nett, eller så kan du skrive ned i en bok dato for hodepine og hvordan anfallene var osv. Vi ble henvist til barnelege på sykehuset med han, han sjekket han fra topp til tå og ga ut råd om hva vi skulle gjøre osv. Har vært lite oppfølging utenom det, ingen annen medisin en paracet enda pga alder.

God bedring til gutten ☺

Skrevet

Ok, takk for svar. 

Så det er paracet som gis når de er så små.  Skal få bestilt time hos fastlege, og begynner å fylle ut hodepinedagbok. 

Utrolig kjipt å vite at han må slite med dette på grunn av meg. 

Skrevet

Ok, takk for svar.

Så det er paracet som gis når de er så små. Skal få bestilt time hos fastlege, og begynner å fylle ut hodepinedagbok.

Utrolig kjipt å vite at han må slite med dette på grunn av meg.

Noe så dumt. Uten deg hadde han ikke eksistert. Tror de aller fleste tar migrene any day over å ikke finnes. Og han kunne godt arvet migrene av noen andre og, om han ikke var din sønn.

Anonymous poster hash: a6473...dcf

Skrevet

Vil tro at om du forteller legen det samme som du har skrevet her, så forstår legen at det er migrene. 

Anonymous poster hash: eeec3...406
Skrevet

Signerer det med hodepinedagbok, veldig greit å ha med til lege. Jeg fikk migrene i voksen alder og fikk medisiner fra første legetime fordi jeg hadde kartlagt godt mens jeg ventet på timen(min gamle lege hadde lang ventetid).

Vil også anbefale å ta han med til optiker for synstest hvis han ikke allerede har vært der. For min del fant jeg ut at jeg hadde litt dårlig syn uten å være klar over det. Denne anstrengelsen ga meg lettere hodepiner som trigget min migrene, så antallet migrene-anfall har gått ned siden jeg begynte å bruke kontaktlinser.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 19aa1...7a2
Skrevet

Blir alltid litt overasket å høre hvor vanskelig det er for noen å få legen til å skrive ut medisiner. Jeg har aldri opplevd at legen har holdt igjen noen medisiner jeg har følt behov for. 

Anonymous poster hash: eeec3...406
Skrevet

Sønnen min på 12 har det de kaller barnemigrene, har aldri blitt utredet for symptomene er klassisk så legen skjønner med en gang hva det er

Han har hatt anfall fra han var 7-8 år tror jeg. Det begynnte med at han sa han hadde vondt i magen (kvalm) og vondt i øyet.

Etterhvert som han ble eldre ble det mer presist at han var kvalm og hadde veldig vondt i hodet bak øyet/øyebrynet

Han var veldig smertepreget, ville ligge helt alene med øynene igjen, fikk ikke røre han. Noen ganger spydde han, andre ganger ikke. Så sovnet han gjerne, sov et par timer, og når han våknet var anfallet over

Han ble veldig trigget av lite søvn, ham fikk alltid anfall i ferier, helger med lite søvn o.l

Legen sa at barnemigrene enten forsvant med puberteten eller ble verre og gikk over til voksenmigrene med lenger anfall når de kom i puberteten. Nå har ikke min sønn hatt anfall i det hele tatt i sommer så jeg håper virkelig han er på vei til å vokse det av seg

Jeg har migrene selv og hos meg kom det med puberteten

Anonymous poster hash: 50f42...79e

Skrevet

Datteren min på 10 år har barnemigrene. Hun får paracet og ibux når hun får anfall.

Hun har hatt oppfølging hos barnelege, og vi har liggende inne beskjed til fastlege, at om parcet ikke fungerer lenger, så skal hun få en nesespray i steden.

Det er ikke testet ut migrenemedisin til barn, men barnelegen mente det var bedre og ta medisinen beregnet på voksne, enn å tåle smerten ved kraftige migreneanfall.

Lykke til.

Anonymous poster hash: cee8f...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...