Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #1 Skrevet 22. august 2016 Har en datter på 12 år som ikke går på noen aktiviteter. Nå her hun kommet i en alder der hun er mer stillesittende. Hun har normal vekt i forhold til høyde, litt dårlig kondisjon og ikke tydelige muskler. Vi skal, sammen, trene 5 dager i uka. Hun vil være med på mitt treningsopplegg. Jeg løper 3 ganger i uka og svømmer 2 dager i uka. Så spørsmålet mitt er hvor hardt og lenge bør jeg presse henne? Vi har trenet sammen 6 ganger til nå. Jeg ser jo at vi har ett totalt forskjellig nivå på intensitet og utholdenhet. Hun vil gi seg før hun er tegn til svett, det skal være lett, hun vil skravle hele turen og med dén kondisjonen betyr det "søndagstur". I dag svartnet det litt for meg. Jeg gikk rett og slett lei. Det ble kjefting. Ser jo at det er veldig lite lurt siden hun var motivert for å bli med på dette. Samtidig må trening være trening ellers er det jo liten vits... Da kan ho heller være med å lufte bikkja... Det endte med at jeg pressa ho til 20 minutter løping, ungen høyrød i ansiktet, pesa som en blåhval, grinte og jeg var verdens værste og skjønte ingenting og kom til å ødelegge ho... Så tok vi 10 minutter rolig gange på vei hjem. Vi fikk snakket sammen og ting virket greit altså. Ho fikk dusje først og var like blid som før og ho vil fortsatt være med. Jeg har jo lyst til å LØPE etter ho herfra til helvete, sånn at ho kommer i form. Skjønner jeg må hente alt av tålmodighet som jeg kan klare å hente fram. Men hvor går grensa på hva som er trening og hva som ender i "ødelagt unge"? 😜😄😄 Anonymous poster hash: dd296...3c3
amandine Skrevet 22. august 2016 #2 Skrevet 22. august 2016 En unge, som du sier, kan trene mye. Men hvorvidt du får en 12 år gammel jente til å bli med på trening når du ikke er særlig trivelig for henne å trene med er en annen sak.. Her trener alle mye, selv min 8 år gamle datter trener over 10 timer i uka, storebrødrene nærmere 20, de er 14. Men det er fordi de driver aktivt i idretter de elsker ikke fordi vi tvinger dem. Kanskje du skal finne noe som er moro? Og kanskje ikke sammen med deg?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #3 Skrevet 22. august 2016 Hvorfor skal du presse henne til å løpe? Det må da være mer lystbetonte måter å være aktiv på. Hva er galt med å gå tur med hunden? Anonymous poster hash: 692e9...c2a
Lille krøll Skrevet 22. august 2016 #4 Skrevet 22. august 2016 Det merker du jo på om hun stiller imorgen igjen. Er nok ikke lurt som en daglig motivasjon men som en realitetssjekk på at det faktisk gikk fint. Nå har du noe å forholde deg til. Imorgen setter dere ned og snakker om hva forventninger og mål skal være. Feks løpe et min lengre for hver tur? Klare en type runde innen en mnd? Jeg hatet å løpe som ungdom men måtte pga idretten min. Og mer gretten og sta fikk du lete etter. Men jeg fikk det til fordi jeg satte meg mål og visste på forhånd hva ukesplanen var. Feks man løping 4*4 min med 2 min pause. På bane, da løper dere sammen men kan holde ulik tempo. Tir 60 min svømming. ons 10*100 m bakkedrag. Pausen er nedjoggen. Når du løpt 10 ganger kan hun slutte. Klarer hun fler drag neste uke? Tor 20*25 m sprint svømming. Fre 25 min løping sammen. Når hun er ferdig kan hun gå hjem og du fortsetter. Hun vet hva hun skal gjøre, hun kan på søndagen fortelle hvor mye hun vil gjøre og du får trent "skikkelig".
tante grusom master of law Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 Finnes det ikke noen aktiviteter hun har lyst til å begynne med? Noe som gjør det gøy å trene? Dans, hiphop, judo etc.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #6 Skrevet 22. august 2016 😄 Jeg tvinger overhodet ikke ungen med! 😄 Det er jo, som jeg skrev, hun som vil være med på treninga mi. 👍 Jeg har vært hyggelig med henne de første 5 gangene altså, men til slutt må det være en grense på hvor hyggelig det skal være, for jeg har kun de minuttene til rådighet for min egen trenings skyld. Men for all del, gir ho en innsats skal jeg tilpasse meg, uten problem. Jeg leter bare etter en pekepinn på hvor mye jeg kan presse ungen til. Finne en balanse for en liten kropp som vil komme i bedre form. Jeg er jo glad ho vil. Vi har vært igjennom karate, judo, håndball, fotball, basketball, hiphop, barne-dans og ridning. Men alt med ball er helt håpløst, hun eier ikke ballfølelse, ligger vel i genene, vi er dårlige med ball hele gjengen. Judo Og karate ble for voldsomt. Dans ble for "jentete", ho ér ei typisk "guttejente". Hiphop er ho knallflink til!!! Men hun synes det er sååå kjedelig. Aner ikke hvorfor, hun har virkelig god rytme, tar trinn fort, tør å gi alt hun har og er kjempegod! Men jeg kan jo ikke tvinge ungen heller... Så vi har prøvd mye, men nå vil hun altså være med meg. Har nok litt å si at ho har 2 søsken og alenetid med mamma er nok ett trekkplaster. Derfor spør jeg. For å ikke ødelegge det. Jeg har null peiling på barn og trening. Anonymous poster hash: dd296...3c3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #7 Skrevet 22. august 2016 Det merker du jo på om hun stiller imorgen igjen. Er nok ikke lurt som en daglig motivasjon men som en realitetssjekk på at det faktisk gikk fint. Nå har du noe å forholde deg til. Imorgen setter dere ned og snakker om hva forventninger og mål skal være. Feks løpe et min lengre for hver tur? Klare en type runde innen en mnd? Jeg hatet å løpe som ungdom men måtte pga idretten min. Og mer gretten og sta fikk du lete etter. Men jeg fikk det til fordi jeg satte meg mål og visste på forhånd hva ukesplanen var. Feks man løping 4*4 min med 2 min pause. På bane, da løper dere sammen men kan holde ulik tempo. Tir 60 min svømming. ons 10*100 m bakkedrag. Pausen er nedjoggen. Når du løpt 10 ganger kan hun slutte. Klarer hun fler drag neste uke? Tor 20*25 m sprint svømming. Fre 25 min løping sammen. Når hun er ferdig kan hun gå hjem og du fortsetter. Hun vet hva hun skal gjøre, hun kan på søndagen fortelle hvor mye hun vil gjøre og du får trent "skikkelig". Tusen takk for ett flott svar! ☺ Dette skal jeg ta med til hun. 👍👍 Jenta er superklar for å trene videre, sier hun, så det var nok værre for meg enn henne tror jeg. 🙈😄 Vi satt oss ned før hun la seg og la en plan for treningen, men ser denne er mer detaljert, det er nok veldig lurt ja, så hun har litt innsikt selv. 👍 Tusen takk! ☺☺ Anonymous poster hash: dd296...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå