Gå til innhold

Oppfølging etter SA/MA

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva slags oppfølging får man etter en SA/MA? Jeg føler meg dårlig ivaretatt av helsevesenet, mine bekymringer og spørsmål føler jeg bare blir avfeid og ikke tatt på alvor.

Hadde en MA, og fikk piller fredag for å rense kroppen. Sendt hjem uten beskjed om hvordan dette ville bli. Har ringt og snakket med sykehuset idag, da jeg ikke aner om kroppen min har gjort jobben sin, eller om jeg skal sjekkes noe mer. Får beskjed om å vente en mnd og evt ta en test da.. dette er noe som nevnes i en bisetning, og som ikke ville ha blitt informert om om jeg ikke hadde ringt inn selv idag.

Jeg har fortsatt kraftige smerter og blør masse. Hormoner som svinger og masse kaos. Sykemelding eller reaksjoner etter dette var helle rikke et tema da jeg var inne fredag.

Hva slags oppfølging har dere hatt? Er jeg bare urimelig fordi jeg har forventet litt mer oppfølging enn en liten konvelutt med piller i og et skrevet A4 ark i hånden på vei ut fra sykehuset?

Endret av Ásfríðr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syv år siden min ma. Fikk ingen oppfølging da. Ble bare sendt hjem med nødvendige medisiner. Da jeg ble gravid igjen spurte fastlegen hvordan det hadde gått med aborten, men det var alt.

Anonymous poster hash: 14a06...4dd

Skrevet

Hvor langt var du på vei?

Jeg hadde MA i uke 14, ble oppdaget på oul i uke 18. Fikk da pillene på sykehuset (endte med styrtblødning og utskrapning så det var bra!). Fikk tilbud om tre dagers sykemelding. Men jeg tror det er vanlig å ta spørsmålet om sykemelding med fastlegen. Jeg ringte legekontoret etter de tre dagene og fikk noen uker til.

Hvis du har et godt forhold til lege eller jordmor (fra tidligere) ville jeg ringt og bedt om en samtale, ganske akutt. Det er mange spørsmål og mye som skal fordøyes i en sånn situasjon.

Sender deg en god klem, og lover deg at det blir bedre!

Anonymous poster hash: 315b4...06a

Skrevet

Var 9+6 for 6 år siden. Fikk velge om jeg ville hjem eller ta de på sykehuset etter 10 fullgådde anbefaler de å gjøre det på sykehuset.

Fikk tilbud om så mye smertestillende jeg ville ha på sykehuset og 3 dager sykemelding. Ellers lire oppfølging hadde en grei fastlege som gav meg henvisning til tidlig ul svangerskapet etter.

Anonymous poster hash: 55dc1...537

Skrevet

Fikk heller ingen oppfølging. Måtte selv be om hcg måling og måtte selv ringe inn og spør om resultatet. Da jeg ringte leste hun opp målingene og det var det. Jeg visste ikke hva de tallene betød så måtte spør om det betyr at jeg mister? Ja. Ja hva kan jeg gjøre da? Ingenting. Ring igjen hvis du får feber.

Thats it!!

Måtte gå på jobb med smerter (brukte en egenmelding og helg først) og blødning i seks uker.

Skrevet

Kirurgisk utskrapning etter påvist MA for 7 år siden. Ingen oppfølging, følte ikke at jeg trengte det heller. Jeg blødde lite og ble gravid igjen rett etterpå.

Anonymous poster hash: 3f6bd...ddb

Skrevet

Lurt å ta det med fastlegen. De bryr seg mer. Sykehusfolk bryr seg mest om sånne som holder på å krepere

Skrevet

Jeg var i uke 12, fosteret hadde nok vært dødt en uke elr to, pga at veksten ikke tilsvarte ukene. Førstegangs gravid og opplevde det hele veldig skremmende, mye tanker og kaos.

Selv om jeg vet at det var noe feil med fosteret og at kroppen ordnet opp selv, er det som om den logiske og følelsesmessige delen av meg ikke snakker sammen. I tillegg har jeg masse vondt, og opplever at jeg har lite info om hva som skjer nå etterpå. Hva er normalt. Når er det ikke normalt. Når er smertene såpass store at det ikke er normalt lengre. Hvorfor får man ikke tilbud om en g.u sjekk etterpå bare for å vite at alt er som det skal være (om ikke annet for å roe ned den som har vært igjennom det). Hvor mye blødninger er innenfor. Eller hvor mye blødninger er for lite. Hvordan vet legene at det jeg anser som mye/lite er det som stemmer med det som skal være? Jeg syns også det lukter ille, og hvor ille lukt skal det være før man reagerer på lukten?

Jeg opplevde hele seansen som meget slitsom, og utrolig ansvarsløst. I allefall å sende meg hjem igjen med de smertene jeg hadde. Og i tillegg ikke sjekke med meg om jeg hadde noen hjemme til å ivareta meg. Og i ettertid opplever jeg, også etter samtale med legen idag at jeg fortsatt ikke er noe mer klok, ikke opplever jeg å få tilbud om noe samtale eller noen sjekk som kan "berolige" meg.

Skrevet

Jeg hadde MA i uke 9. Fikk gu kontroll 1 uke etter jeg hadde fått kovolutten med pillene og a4 arket. Ellers ingen oppfølgning. Fikk sykemelding i noen dager fra sykehuset, og beskjed om å kontakte fastlege for forlenget sykemelding.

Anonymous poster hash: c23a5...cf2
Skrevet

MA i uke 10 som endte med utskrapning og 5 SA. Ikke fått noen form for oppfølging etter noen av dem. Fikk bare beskjed om at hvis jeg hadde 3 SA/MA etter hverandre uten fullgåtte svangerskap mellom kom de til å følge opp. Etter den ene SA snakket jeg med sykehuset. De sa bare at jeg skulle ta kontakt om ikke smertene avtok. De andre gangene har jeg ikke kontaktet noen da de ikke gjør noe å det ikke er noe de kan gjøre for å stoppe en SA/MA. Har ikke fått sykemelding noen av gangene, men har tatt egenmelding.

Anonymous poster hash: 686a6...91e

Skrevet

Uff, dette høres jo tragisk ut! Jeg trodde man måtte/burde bli på sykehuset hvis det var etter uke 9/10?

Ang nengde så fikk jeg beskjed om at det var normalt med mye, men ikke sånn at det rant nedover bena gjennom bindet når jeg reiste meg (det skjedde med meg). Vær obs på sånne "fosser" med blod, feber eller om du blir svimmel/svimer av. Du bør selvsagt ikke være alene i dag, det håper jeg du fikk beskjed om? Og terskelen bør være lav for å ringe legevakten, ikke føl deg masete for det.

Og så ville jeg bestilt en time hos fastlegen i morgen tidlig, si at det haster og du må ha time samme dag. Så får du en sykemelding og får snakket litt om det. Be evt om blodprøver /ul om et par uker for å se at alt er ute av systemet

Anonymous poster hash: 315b4...06a

Skrevet

Jeg hadde MA i uke 9. Fikk gu kontroll 1 uke etter jeg hadde fått kovolutten med pillene og a4 arket. Ellers ingen oppfølgning. Fikk sykemelding i noen dager fra sykehuset, og beskjed om å kontakte fastlege for forlenget sykemelding.

Ba du om g.u eller fikk du det uten å be om det? Hva skal man si om man ønsker en g.u+ Var det fastlegen din som gjorde undersøkelsen?

Skrevet

Ba du om g.u eller fikk du det uten å be om det? Hva skal man si om man ønsker en g.u+ Var det fastlegen din som gjorde undersøkelsen?

Det var fast oppfølgning på sykehuset her hvor jeg bor, og ble derfor gjort på poliklinikken uten at jeg spurte om det. Det var for å sjekke om alt kommet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...