Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Vi har pratet mye om å kjøpe hus og funnet et ganske billig hus på landet som vi vil kjøpe. Etter en tur i banken får vi vite at vi ikke kommer til å få så "høyt" lån med vår inntekt. Greia er at vi har en helt ok inntekt (ca 800 000kr i året tilsammen) og begge har nå fast stilling, men fjorårets ligning var ikke like bra. Huset koster 900 000kr, selveier. Men selv om vi kan vise til bedre lønnslipper nå, sier de i banken at de må også ta med fjorårets ligning i beregningen, i tillegg har de fastsatte budsjettall som de bruker til å beregne likviditet og nå når vi har fått barn nr 2 ligger vi dårligere an enn før. Det som er deprimerende er at ei venninne av meg og hennes samboer har nettopp kjøpt et hus til 1 300 000kr, og hun er ufør og han er arbeidsledig!!!! Dette er første huset de kjøper og de har også 2 barn. Er selvfølgelig glad på deres vegne, men også veldig trist for at vi ikke kan oppfylle samme drømmen... Og klarer ikke helt å forstå at de kan ha bedre betalingsevne enn oss....! Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Gå til en annen bank! Anonymous poster hash: 36624...865
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Gå til en annen bank! Anonymous poster hash: 36624...865 Ja, vi skal det, men tror nok de også vil bruke SIFO og selvangivelsen fra 2015... Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Ja, vi skal det, men tror nok de også vil bruke SIFO og selvangivelsen fra 2015... Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87 Det er veldig stor forskjell på hvordan bankene gjør dette og hva de vektlegger. Noen har beslutterne langt unna kunden og følger programmet sitt slavisk der det legges inn utgiftsposter alt etter sivilstatus og antall barn. Andre banker kan man snakke med, vise til lønnsslipper, kontoutskrifter og budsjett osv. Anonymous poster hash: 73970...c8f
Havhesten Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Vi har pratet mye om å kjøpe hus og funnet et ganske billig hus på landet som vi vil kjøpe. Etter en tur i banken får vi vite at vi ikke kommer til å få så "høyt" lån med vår inntekt. Greia er at vi har en helt ok inntekt (ca 800 000kr i året tilsammen) og begge har nå fast stilling, men fjorårets ligning var ikke like bra. Huset koster 900 000kr, selveier. Men selv om vi kan vise til bedre lønnslipper nå, sier de i banken at de må også ta med fjorårets ligning i beregningen, i tillegg har de fastsatte budsjettall som de bruker til å beregne likviditet og nå når vi har fått barn nr 2 ligger vi dårligere an enn før. Det som er deprimerende er at ei venninne av meg og hennes samboer har nettopp kjøpt et hus til 1 300 000kr, og hun er ufør og han er arbeidsledig!!!! Dette er første huset de kjøper og de har også 2 barn. Er selvfølgelig glad på deres vegne, men også veldig trist for at vi ikke kan oppfylle samme drømmen... Og klarer ikke helt å forstå at de kan ha bedre betalingsevne enn oss....! Anonymous poster hash: b5c80...b87 Dette hørtes riv ruskende galt ut. Gå til en annen bank. I Oslo hiver de penga etter deg, her får du ikke en sykkelbod til 900000 tusen en gang. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Dette hørtes riv ruskende galt ut. Gå til en annen bank. I Oslo hiver de penga etter deg, her får du ikke en sykkelbod til 900000 tusen en gang. Lykke til! Takk. Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Her var vi i en bank som kanskje ville gi oss et lån på 1 mill hvis vi hadde kausjonist. Så gikk vi i bank nr 2 der vi kunne få 2 mill i lån uten kausjonist. Dette til tross for at kun 1 av oss jobbet og en studerte. Anonymous poster hash: 3292e...01a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 Vet ikke jeg, vi har 800.000 i samlet inntekt og fikk 2.9 i lån uten egenkapital i 2015 vi eide en leilighet fra før da somskulle selges til ca det vi gaffel lån på dem 1.7 + meglerutgifter på 80.000 ble den solgt til 1.850 så vi tjente ca 50.000 på dersom vi hadde i egenkapital Anonymous poster hash: 32db8...4b9
TPK Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Dette høres veldig merkelig ut. "Alle" får da 900 000 i lån? Snakk med en annen bank!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 Samlet hadde vi ca550 000kr i fjor, men siden vi begge nå har fått fast stilling og høyere stillingsprosent vil årslønnen for i år ligge på rundt 800 000kr, (ikke regnet med tillegg). Vi kan vise til lønnslipper som viser dette, men det var visst ikke nok. Vi har ikke kunnet spare opp noen egenkapital enda, har brukt tiden etter endt studie til å betale tilbak på tullegjeld og har akkurat begynt å få ekstra å rutte med. Vi har totalt 120 000kr i gjeld (2biler) + studielån x2. Vi har ingen inkassogjeld. Selv om de faste utgiftene og de variable utgiftene våre avviker veldig fra SIFO sine tall, må banken forholde seg til SIFO og da kommer vi dårlig ut visstnok, spesielt siden vi har 2barn. Jeg var veldig gira da venninnen min kjøpte huset sitt, for da så jeg for meg hvor mye vi evt kunne fått siden vi jobber mer enn dem tilsammen. Jeg ble skikkelig skuffet og lei meg da banken mente at 900 000kr var for mye for vår økonomi, spesielt siden jeg så for meg at vi minst skulle kunne få lån på 2 600 000kr. Vi har råd til å leie bolig til 7000kr/mnd, men å betjene et lån som vil gi en månedlig utgift på 5000kr skal vi visst ikke få til.... Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Vi fikk lån på 2.6 basert på mannen min som tjente 490. og jeg var student med trygge utsikter om tilsvarende inntekt. (Lektorer begge to) Hadde kun 200. i egenkapital. Tok ei uke å få innvilget lånet, men det gikk igjennom. Alt er avhengig av saksbehandler og hvordan vedkommende legger ting frem for de høyere oppe i systemet. Anonymous poster hash: fc84c...c07
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 Enten er det noe du ikke forteller oss, eller så kommer dette til å ordne seg. Hør hvilken bank venninnen din har, Kanskje det er på tide å bytte bank nå. Anonymous poster hash: 61dcf...eff
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 Samlet hadde vi ca550 000kr i fjor, men siden vi begge nå har fått fast stilling og høyere stillingsprosent vil årslønnen for i år ligge på rundt 800 000kr, (ikke regnet med tillegg). Vi kan vise til lønnslipper som viser dette, men det var visst ikke nok. Vi har ikke kunnet spare opp noen egenkapital enda, har brukt tiden etter endt studie til å betale tilbak på tullegjeld og har akkurat begynt å få ekstra å rutte med. Vi har totalt 120 000kr i gjeld (2biler) + studielån x2. Vi har ingen inkassogjeld. Selv om de faste utgiftene og de variable utgiftene våre avviker veldig fra SIFO sine tall, må banken forholde seg til SIFO og da kommer vi dårlig ut visstnok, spesielt siden vi har 2barn. Jeg var veldig gira da venninnen min kjøpte huset sitt, for da så jeg for meg hvor mye vi evt kunne fått siden vi jobber mer enn dem tilsammen. Jeg ble skikkelig skuffet og lei meg da banken mente at 900 000kr var for mye for vår økonomi, spesielt siden jeg så for meg at vi minst skulle kunne få lån på 2 600 000kr. Vi har råd til å leie bolig til 7000kr/mnd, men å betjene et lån som vil gi en månedlig utgift på 5000kr skal vi visst ikke få til.... Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87 Det har du nok svaret. Dere har mye lån og ikke 15% ek som dere må ha for å få lån. Vi har også ca. 800 000 kr i årslønn, men betaler 16 000 kr på hus. Dere bør kunne spare mye med den lønna dere har. Anonymous poster hash: 474f1...e47
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #14 Skrevet 22. august 2016 Det har du nok svaret. Dere har mye lån og ikke 15% ek som dere må ha for å få lån. Vi har også ca. 800 000 kr i årslønn, men betaler 16 000 kr på hus. Dere bør kunne spare mye med den lønna dere har. Anonymous poster hash: 474f1...e47 Nå må du gi deg. 120000 i lån som inkluderer studielån x 2 og billån er veldig lite gjeld utenom huslån. Anonymous poster hash: 6ed2c...7d6
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #15 Skrevet 22. august 2016 Det har du nok svaret. Dere har mye lån og ikke 15% ek som dere må ha for å få lån. Vi har også ca. 800 000 kr i årslønn, men betaler 16 000 kr på hus. Dere bør kunne spare mye med den lønna dere har. Anonymous poster hash: 474f1...e47 Er 120 000kr + studielån mye synes du? Betaler 4000kr totalt i mnd på lån. Egenkapital hadde vi ordnet, så banken tok ikke med i beregningen at vi ikke hadde det. De mente at et så høyt boliglån ikke gikk med vår inntekt. Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 Er 120 000kr + studielån mye synes du? Betaler 4000kr totalt i mnd på lån. Egenkapital hadde vi ordnet, så banken tok ikke med i beregningen at vi ikke hadde det. De mente at et så høyt boliglån ikke gikk med vår inntekt. Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87 Men hvor mye studielån har dere da? Du skriver at dere har 2xstudielån og at det er 4000kr i mnd.. Var disse 4" inkludert billån? Et huslån på 900000 er overkommelig med 800000 i årsinntekt, bankene låner vel ut opptil 2,5 ganger årsinntekt, stemmer ikke det? Så sånn sett høres det merkelig ut at de ikke vil låne dere 900" og jeg ville forhørt meg med flere banker. (Selv fikk jeg lån på 915.000kr med inntekt på 320.000, men jeg har kausjonist, da..) Anonymous poster hash: fedfc...608
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Men hvor mye studielån har dere da? Du skriver at dere har 2xstudielån og at det er 4000kr i mnd.. Var disse 4" inkludert billån? Et huslån på 900000 er overkommelig med 800000 i årsinntekt, bankene låner vel ut opptil 2,5 ganger årsinntekt, stemmer ikke det? Så sånn sett høres det merkelig ut at de ikke vil låne dere 900" og jeg ville forhørt meg med flere banker. (Selv fikk jeg lån på 915.000kr med inntekt på 320.000, men jeg har kausjonist, da..) Anonymous poster hash: fedfc...608 Betaler 4000kr totalt i mnd på lån, det inkluderer både bil- og studielån. Skal kontakte en annen bank, for jeg mener vi fint kan klare et lån på 900 000kr! Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #18 Skrevet 22. august 2016 Betaler 4000kr totalt i mnd på lån, det inkluderer både bil- og studielån. Skal kontakte en annen bank, for jeg mener vi fint kan klare et lån på 900 000kr! Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87 Men hvor høyt er studielånet på?? Det er en viktig faktor. Gjeld er gjeld, uansett om det er studielån eller forbrukslån. Det blir tatt med i beregningen. Har dere null i egenkapital og flere 100 000 i gjeld, så vil det selvsagt virke negativt på banken.... Anonymous poster hash: ab1b2...0c7
TPK Skrevet 22. august 2016 #19 Skrevet 22. august 2016 Det er nok den manglende egenkapitalen som er avgjørende her. Spar opp alt dere klarer et par mnd, og snakk med en annen bank f.eks etter jul. Da kan dere vise til at dere har spart mamge ti-tusener på 5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #20 Skrevet 22. august 2016 Det er nok den manglende egenkapitalen som er avgjørende her. Spar opp alt dere klarer et par mnd, og snakk med en annen bank f.eks etter jul. Da kan dere vise til at dere har spart mamge ti-tusener på 5 mnd. Men det burde jo ikke ha noe å si på betalingsevne at vi ikke har egenkapital? Vi får jo uansett bare låne 85% av husets verdi, og det er det hun i banken har regnet på, at vi ikke kan håndtere et såpass "høyt" lån med vår inntekt. Hi Anonymous poster hash: b5c80...b87
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #21 Skrevet 22. august 2016 Annen bank! Et vennepar fikk ordnet det slik, der de satte seg ned og gikk gejjnom sine utgifter med banken, de brukte ingenting på frisør, (jeg klipper dem gratis) lite på transport etc... De fikk lånet. Sifo er ikke alltid det stemmer med virkeligheten. Og her tok banken med det i betrakningene sine Anonymous poster hash: 1ed2f...da9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #22 Skrevet 22. august 2016 Prøv en annen bank. Vi fikk lån i en bank på 2,6 mill og 2,4 i en annen bank i 2014. 100 000 i gjeld(studielån) 0kr i egenkapital og 850 000kr i inntekt i året, pluss vi har to barn. Anonymous poster hash: 76673...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå