Gå til innhold

Ny stavemåte som irriterer meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år lært at vannhode for eksempel heter hydrocefalus på norsk, etter hydrocephalus som er den internasjonale betegnelsen. I mange år ble også mikrohode kalt mikrocefali.

Dette bekreftes i eldre artikler man finner på nett fra tidligere år.

Så hvorfor i alle dager har folk begynt å skrive det med k? Mikrokefali? I alle andre land uttales det med en s-lyd og så skal vi være special snowflakes og velge noe mer norsk?

Sikkert en ubetydelig greie, men hver gang jeg leser en artikkel om dette, som det er mye av for tiden, kn jeg ikke hjelpe å bli litt irritert.

Anonymous poster hash: e2257...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du.. Dette har irritert meg også. Har kommet over så mange artikler med denne skrivefeilen.

..... ehhh eller kanskje ikke.

Anonymous poster hash: 1f5b1...9a2

Skrevet

Iriiterer meg også!

Anonymous poster hash: 50e86...15e

Skrevet

Jeg har i alle år lært at vannhode for eksempel heter hydrocefalus på norsk, etter hydrocephalus som er den internasjonale betegnelsen. I mange år ble også mikrohode kalt mikrocefali.

Dette bekreftes i eldre artikler man finner på nett fra tidligere år.

Så hvorfor i alle dager har folk begynt å skrive det med k? Mikrokefali? I alle andre land uttales det med en s-lyd og så skal vi være special snowflakes og velge noe mer norsk?

Sikkert en ubetydelig greie, men hver gang jeg leser en artikkel om dette, som det er mye av for tiden, kn jeg ikke hjelpe å bli litt irritert.

Anonymous poster hash: e2257...9ab

Kanskje fordi det kommer av latin, og i latin så skal c alltid uttales som k, og ikke s?

Anonymous poster hash: 8cb70...5ef

Skrevet

Kanskje fordi det kommer av latin, og i latin så skal c alltid uttales som k, og ikke s?

Cephalus kommer fra gresk.

Anonymous poster hash: 5198a...003

Skrevet

I klassisk latin ja. I middelalderlatin uttales c ofte som s.

Skrevet

Jeg tror dette er feil forum å ta opp et slikt problem på. 😬

Skrevet

I klassisk latin ja. I middelalderlatin uttales c ofte som s.

I følge min mann er det kun klassisk latin som duger.

Jeg bare nikker og smiler jeg.

Skrevet

Jeg irriterer meg over at hvis kan skrives som viss. Plagsomt.

Anonymous poster hash: 3215a...93f

Skrevet

Hahaha

De første artiklene angående zika- viruset, så koblet jeg faktisk ikke at det var hydrocephalus de skrev om...

Anonymous poster hash: 01ba3...2f0

Gjest Antarctica
Skrevet

Cephalus kommer fra gresk og uttales med k-lyd. Stavemåten har nok gått via latin.

Men k er rett uttale. Alexander den Store hadde en hest som het Bukefalos, der ordet kefalos også betyr "hode" - hesten lignet en okse, syntes han, og Bukefalos betyr oksehode.

Å ta medisinske termer inn via engelsk vil gi annen uttale, men ikke mer "korrekt" uttale, for den engelske versjonen av latin er ikke mer riktig. Tenk på fekalier (avføring) som på engelsk skrives faeces - men uttales "fizis", selv om verbet to defecate (ha avføring) uttales med k-lyd...

Skrevet

Cephalus kommer fra gresk og uttales med k-lyd. Stavemåten har nok gått via latin.

Men k er rett uttale. Alexander den Store hadde en hest som het Bukefalos, der ordet kefalos også betyr "hode" - hesten lignet en okse, syntes han, og Bukefalos betyr oksehode.

Å ta medisinske termer inn via engelsk vil gi annen uttale, men ikke mer "korrekt" uttale, for den engelske versjonen av latin er ikke mer riktig. Tenk på fekalier (avføring) som på engelsk skrives faeces - men uttales "fizis", selv om verbet to defecate (ha avføring) uttales med k-lyd...

Jeg blir alltid imponert over alt du kan. Jeg ville brukt en halv istid på Google for å oppnå samme kunnskapsnivå :D

Anonymous poster hash: c4524...351

Skrevet

Det heter kyklops også på norsk. Ikke syklops.

Anonymous poster hash: 1018d...fcb

Skrevet

I den medisinske verden er det innarbeidet at cephalus uttales med s-lyd.

Tror ikke dette blir så lett å snu med det første....

Skrevet

Jeg blir alltid imponert over alt du kan. Jeg ville brukt en halv istid på Google for å oppnå samme kunnskapsnivå :DAnonymous poster hash: c4524...351

Skikkelig imponerende å kunne Google.. Spør du om noe ut over det hun har googlet så svarer hun enten ikke, eller bare er nedlatende og gidder ikke svare på et så dumt spm eller noe lik ende. Aldri viser hun at hun KAN noe, annet enn å Google...

Anonymous poster hash: fc95d...d02

Skrevet

Skikkelig imponerende å kunne Google.. Spør du om noe ut over det hun har googlet så svarer hun enten ikke, eller bare er nedlatende og gidder ikke svare på et så dumt spm eller noe lik ende. Aldri viser hun at hun KAN noe, annet enn å Google...

Oj, mindreverdighetskompleksene dine er skikkelig kustygge.

Skrevet

Jobber i helsevesenet, og har aldri hørt noen si mikrokefali. Vi sier mikrocefali.

Det er også vanlig at noen ligger "på respirator", ikke i. Men her varierer det nok mer på landsbasis. Media skriver alltid "i respirator".

Anonymous poster hash: 2991f...46c

Gjest Antarctica
Skrevet

Jaja.

Da jeg vokste opp fantes ikke google. Så vi måtte nok lære utenat det vi skulle vite. At du ikke kan se for deg en slik mulighet er ikke til noe stort hinder i mitt liv.

Skrevet

Men heter det chlamydia eller klamydia? :)

Anonymous poster hash: 22b14...c29

Skrevet

Jeg blir alltid imponert over alt du kan. Jeg ville brukt en halv istid på Google for å oppnå samme kunnskapsnivå :DAnonymous poster hash: c4524...351

Jeg er helt enig!

Og beskrivelsen "en halv istid" fikk meg til å skoggle. Følte meg truffet og det har vært ei kjip helg. Ha meg unnskyldt.

Anonymous poster hash: 5209a...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...