Idachristin7 Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Hei! Vår sønn har hatt som rutine å legge seg 19 hver kveld og våkner mellom 06 og 08. Han våknet sjeldent på natta og var alltid blid og uthvilt på morgenen. Litt etter litt ble det værre å legge, og han våknet i løpet av natta. Bæljet og hadde det ikke bra. Etter uker med jobb rundt leggerutiner og dager med diskusjon i barnehagen kuttet vi ned på sovingen fra 2-3 t soving til 1 t og 15 min i BHG. (Dette var i alderen ca/opp mot 20 mnd) Hele ferien som vi har tilbragt hjemme har vi droppet luren på dagen, han har la seg mellom 18:30 og 20:30, noe avhengig av besøk mm, sovnet med en gang og sov sammenhengende til 07:30. I det siste, etter BHG oppstart, har han vært svært vanskelig å legge igjen. Han vil ikke sovne før 21:00-22:30. Uavhengig av kos, synging, ligger for seg selv osv. Får bare ikke til og sove. Han våkner igjen på natta, eller for tidlig på morgenene. Merker rett og slett at han ikke er uthvilt. Etter sist runde i BHG vegrer jeg meg for å ta opp diskusjonen om å droppe luren helt, da jeg egentlig vet at de er svært i mot det. -og når det er vrient som det nå er så forstår jeg jo dem når de får vondt av han, der han går og gnir seg i øynene. Han har etter oppstart i BHG sovet 1 t på dagen og som nevnt blitt vrien igjen. Denne helgen har jeg testet litt, hoppet over luren, og han sovner som en stein kl 19 (akkurat som før). Saken og spørsmålet er kanskje litt ledende, men kan noen gi meg noen råd? Skal jeg selv prøve mer og legge enda tidligere? Skal jeg ta opp "fighten" igjen? Vi er jo foreldre, vet minst like godt som BHG og har tross alt siste ordet. Men. Ja. Huff. Hjelp??
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Veldig mange barn dropper dagsøvnen på den alderen. Så det er godt at dere må ta den kampen med barnehagen. Men jeg ville kanskje gitt det litt lenger tid, det kan være at det er oppstart i barnehagen som er problemet, og at det går seg til om en ukes tid. Våre har alltid vært urolige den første uka de er tilbake i barnehagen etter ferien. Litt slitne og overstimulerte på kveldene. Og så går det seg til. 😊 Anonymous poster hash: b7930...b08
Idachristin7 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2016 Takk for svar. Jeg håper jo på en måte det kan være oppstart igjen, ja.. Der sa du noe. -og at kanskje mørkere kvelder utover høsten vil hjelpe på. Men... Vi får se først og fremst står sønnen vår, og hva han trenger.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Min kuttet dupp før han var 2, 5 år. Da kunne han sove 30 min, men som regel sovnet han ikke. Han var den første på sin avdeling som sluttet og var den eneste i 4 mnd som ikke sov dupp. Nå er han 3 og hvis han dupper så mye som 15 min så er han våken til 22. Anonymous poster hash: bb743...def
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Fra to til to og et halvt år hadde vi 30 min max til dagsoving. Ved 2,5 år kuttet vi helt. Det er litt vrient i en overgangsperiode på et par uker, men så er alt fint. Anonymous poster hash: 11b94...347
Idachristin7 Skrevet 23. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2016 Min kuttet dupp før han var 2, 5 år. Da kunne han sove 30 min, men som regel sovnet han ikke. Han var den første på sin avdeling som sluttet og var den eneste i 4 mnd som ikke sov dupp. Nå er han 3 og hvis han dupper så mye som 15 min så er han våken til 22. Anonymous poster hash: bb743...def For meg er det godt å høre at dere er fler der ute, jeg mistenker at vi må sette igang like tiltak. Jeg gir det to-tre uker til og tar det derfra. Takk for svar:)
Idachristin7 Skrevet 23. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2016 Fra to til to og et halvt år hadde vi 30 min max til dagsoving. Ved 2,5 år kuttet vi helt. Det er litt vrient i en overgangsperiode på et par uker, men så er alt fint. Anonymous poster hash: 11b94...347 Ja, vi må være forberedt på en overgangsperiode. Takk for svar:)
Isola&Lille+julegave Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 Min datter på 2,5 år sover fra 19-07. Hun kuttet dagduppen for kanskje 6 mnd siden.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 Fra 2-3 år sov begge mine 30 minutter Max, og ikke opp senere enn 13. Da de ble 3 kuttet vi helt. 1 t og 15 min høres mye ut- spesielt når han klarer seg uten søvn i helgen Anonymous poster hash: 13ce3...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå