Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Jeg bor i et bokollektiv. De fleste her er studenter, men vi har også noen ektepar. Og det er et ektepar jeg er bekymret for. Det har vært vold der, mannen har slått kona si ved minst to anledninger. jeg sov begge gangen, så jeg har bare hørt om det i ettertid. Den siste gangen var vissnok det yngste barnet på 6 år hjemme. De har nå flyttet fra boenheten. jeg frykter at denne mishandlingen vil fortsette hvor de nå har bosatt seg, særlig hvis de nå har en egen leilighet. Kan jeg kontakte politiet om dette, eller er det noe de ikke kan gjøre noe med? Jeg kan ikke snakke med mor i familien, hun snakker hverken norsk eller engelsk. Jeg føler bare at jeg bør gjøre noe. Anonymous poster hash: 61964...392
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Ikke bland det. Voksne mennesker Anonymous poster hash: ba3ed...620
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Ikke bland det. Voksne mennesker Anonymous poster hash: ba3ed...620 Litt av en holdning!!! Kjører du forbi om du er først til en bilulykke også? Er jo voksne mennesker det også. HI, kontakt politiet for å få vite hvor du kan hendvende deg. Om det ikke er så mye de får gjort med det per nå så kan det hende at hun anmlde han og da kommer det opp at det er vaslet om bråk tidligere. Noe som igjenn kan styrke hennes sak. Eller at de rett og slett får tatt han med en gang. Anonymous poster hash: 52a28...48f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Ikke bland det. Voksne mennesker Anonymous poster hash: ba3ed...620 Selv voksene mennesker trenger hjelp fra andre! Skjerp deg! Det kan hende hun ønsker hjelp, men ikke tør å be om det eller ikke vet hvordan. Og dessuten var mannen voldelig foran barnet, så da er det også barn involvert. Da plikter man faktisk til å bry seg! Jeg ville tatt en telefon til politiet og forklart situasjonen. Anonymous poster hash: 0ad33...41d
Bobo2014 Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Alternativet er også å sende en bekymringsmelding til barneverntjenesten. De kan vurdere meldingens innhold, f.eks. om de begynner med å snakke med barnet først, for deretter å snakke med mor alene - kanskje hun tør si noe da? Barnevernet kan anmelde på vegne av barnet dersom mor ikke er i stand til å gjøre det selv. Det er svært alvorlig for barn å vokse opp med vold i hjemme, like ille selv om de ikke blir direkte utsatt selv. Fint at du bryr deg!
Gjest Antarctica Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Den som fortalte deg om episodene bør melde.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Jeg bestemte meg å skrive en mail til politiet hvor jeg fortalte hva som hadde skjedd, og navn på personen. Da er det i alle fall registret hvis nytt husbråk på nytt sted. Jeg måtte bare gjøre det, for hennes og barnas skyld. Anonymous poster hash: 61964...392
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 Den kvinnen lever i en helt håpløs situasjon. Hun bor i et land hvor hun ikke snakker språket eller engelsk. Hun vet dermed garantert ikke om krisesenter og andre muligheter hun kan ha for å få hjelp, hun vet garantert ikke hvor hun kan søke hjelp. Og hun har mest trolig ikke noen hun kan be om hjelp. Det er barn som vokser opp i vold, det er vi faktisk pliktig til å melde fra om. Det er straffbart å ikke melde om ting man vet som kan avverges - iflg. straffelovens § 196, som også viser spesifikt til § 282 og 283 som går på vold i nære relasjoner. Dvs. vi er pliktig til å melde fra om familievold! (og dette er mest til deg som mente Hi ikke skal bry seg) Flott at du vil melde fra, Hi! Jeg ville tatt kontakt med politi, og ev. også barnevern. Anonymous poster hash: ab04f...19a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Jeg ville nok kontaktet barnevernet. Barnevernet kunne nok hjulpet mor også og informert om krisesenter etc. Anonymous poster hash: f3ca4...021
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå