Gå til innhold

Når mannen vil ha mange barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde han bestemt, så hadde vi ikke brukt noen form for prevensjon og fått alle de barna vi kan få frem til vi er infertile. Det er det han ønsker seg. Han har vært åpen om det, men dette er ganske nytt. Da vi ble sammen var han helt annerledes, han har forandret seg noe så enormt! Men han har mange gode kvaliteter og en god moral, så jeg tror han er sunn å ha i familien mtp at han kan være et godt forbilde for barna våre. Vi har to. 

Jeg har ingenting imot barn egentlig, jeg kunne tenkt meg kanskje 4 stk dersom jeg var en av de som hadde lette svangerskap, lette fødsler og sovebabyer :) 

Men det er ikke sånn.

Jeg har en tilstand som gjør at jeg må gjennom mye angst og store smerter fra begynnelsen av svangerskapet, til fødselen. Som liksom er den store smerte-finalen :P

Jeg hadde det så fælt sist svangerskap :( Så mye vondt, så mye angst, så mye å tenke på og grue seg til. Jeg spydde kanskje 10 ganger, så var heldig sånn sett, men i tillegg til alt det fikk jeg tidlig bekkenløsning og store smerter hver gang jeg tok et steg, eller snudde meg i senga. Har fortsatt vondt i bekkenet 10 mnd etter fødselen. Og fødselen var SÅ vondt. Av medisinske årsaker (som har en sammenheng med angsten og smertene jeg må gjennom ved hvert eneste svangerskap i fremtiden), ble jeg satt igang noen dager etter termin og hadde derfor en kjempevond fødsel. Varte like lenge som første fødsel (som forløp seg naturlig), men var tusen ganger vondere. 

Han er en flott mann, synes jeg da, han er atletisk, høy, snill, rettferdig, omtenksom, empatisk.. Han er deilig. Det er han. Og det er så dumt, for da vil jeg ha sex med ham, men vi har ikke prevensjon som funker skikkelig (det er en lang historie!!!). 

Og han vil ha mange barn, han vil ha et helt fotballag, han smisker med meg hele tiden, sier: "du lager så søte babyer", eller sier til barna: "mamma er så flink til å lage fine babyer!", når han vet at jeg hører på. Hvis vi snakker om svangerskap og fødsel, og jeg forteller om mine vanskelige følelser, sier han: "jeg synes du var kjempeflink". Men det hjelper ikke meg at han synes det, og JA.. jeg var kjempeflink.. jeg bet tenna sammen gjennom hele svangerskapet og fødselen. Alle rundt meg var overrasket over at jeg turte å få flere barn, og imponert over at jeg fikk det. 

Jeg har liksom hele veien følt at det var min siste, nummer 2 var liksom den siste babyen. Samtidig så vil jeg gi mannen flere barn, jeg elsker babyer selv, men jeg tør ikke!? Og er livredd for at jeg i et teit øyeblikk blir gravid fordi jeg ikke tenker klart. Hormoner etc. "Alt går jo bra nå", tenker jeg og får baby, mens jeg glemmer at spedbarnstiden er slitsom (min første og min andre har begge skreket mye, melkeallergi og kolikk viste det seg å være, eldste sover enda ikke natta og er 3,5 år). Redd for å glemme det, og ødelegge harmonien fordi jeg må gjennom et svangerskap som er smertefullt og vanskelig, og en tøff fødsel som må igangsettes. Og ødelegge bekkenet enda mer. 

Jeg vet med meg selv at han kan overbevise meg, og at jeg i et svakt øyeblikk gir etter, men jeg er egentlig redd, og føler egentlig at det holder med 2 stk, i hvert fall frem til det kanskje kommer nye medisiner på markedet og så videre. Er det noen i det hele tatt som forstår hva jeg skriver? Ser det blir grøtete og merkelig, men......

Anonymous poster hash: db639...07c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rar mann.

Men du kan sette inn spiral så slipper du og bli gravid.

Skrevet

Det finnes jo andre måter å få barn på enn å være gravid. Kanskje det må bli kompromisset her? Han kan jo ikke presse deg til å bli gravid når du har det så jævlig. Har dere snakket om adopsjon eller fosterbarn?

Anonymous poster hash: 62d81...30c

Skrevet

Rar mann.

Men du kan sette inn spiral så slipper du og bli gravid.

Jeg kan ikke bruke det.

Skrevet

Det finnes jo andre måter å få barn på enn å være gravid. Kanskje det må bli kompromisset her? Han kan jo ikke presse deg til å bli gravid når du har det så jævlig. Har dere snakket om adopsjon eller fosterbarn?

Anonymous poster hash: 62d81...30c

Har ikke snakket om det nei :) Ja, det finnes jo flere måter på. Men tror han er litt opptatt av at det skal være biologiske, jeg vet ikke jeg... 

Skrevet

Antall unger får dere nesten bli enige om sjøl. Men at du måtte settes igang og DERFOR hadde en fryktelig vond og fæl fødsel henger ikke helt på greip. Hvordan en fødsel blir avhenger ikke bare av om den blir igangsatt eller ikke.

Anonymous poster hash: 38613...b74

Skrevet

Antall unger får dere nesten bli enige om sjøl. Men at du måtte settes igang og DERFOR hadde en fryktelig vond og fæl fødsel henger ikke helt på greip. Hvordan en fødsel blir avhenger ikke bare av om den blir igangsatt eller ikke.

Jo. 

Skrevet

He he. Joda. Det er en klar sammenheng der altså. Tror du må lese deg opp litt.

Anonymous poster hash: a812f...984

Skrevet

He he. Joda. Det er en klar sammenheng der altså. Tror du må lese deg opp litt.

Anonymous poster hash: a812f...984

Stoler mer på erfaring enn det jeg leser altså. Og NEI, det trenger absolutt ikke å ha noen sammenheng.

Skrevet

Stoler mer på erfaring enn det jeg leser altså. Og NEI, det trenger absolutt ikke å ha noen sammenheng.

Statistisk sett er igangsatte fødsler hardere, anekdotene dine endrer ikke det.

Anonymous poster hash: a0793...e56

Skrevet

Ja, drit i forskere! Kunnskap er noe drit! Svogerforskning ftw! 👍🏻👍🏻

Anonymous poster hash: 87e75...576

Gjest Antarctica
Skrevet

Du har ikke helse til flere svangerskap, slik jeg leser det. Jeg ville ha sterilisert meg...

Skrevet

Statistisk sett er igangsatte fødsler hardere, anekdotene dine endrer ikke det.

Anonymous poster hash: a0793...e56

Selv om de KAN være hardere er det ikke dermed sagt at de MÅ være det. Man må ikke få en fødsel fra helvete selv om man blir igangsatt. Det blir for dumt å si: Jeg må sikkert settes igang neste gang også og dermed får jeg en ekstra hard fødsel. Fødsler er forskjellige uansett hvordan de starter.

Gjest Antarctica
Skrevet

Selv om de KAN være hardere er det ikke dermed sagt at de MÅ være det. Man må ikke få en fødsel fra helvete selv om man blir igangsatt. Det blir for dumt å si: Jeg må sikkert settes igang neste gang også og dermed får jeg en ekstra hard fødsel. Fødsler er forskjellige uansett hvordan de starter.

Men igangsettelse gir generelt større smerter. Gidd å ta til deg info, da!

Skrevet

Han ønsker 4,du 2, bli enige om 3. Jeg hadde to vanskelige svangerskap men den tredje er en drøm! Jeg nyyyyyter hvert øyeblikk! Jeg spydde som faen med to første,men med den tredje kanskje 3 ganger i hele trimesteret.

Anonymous poster hash: 00c31...025

Skrevet

Jeg hadde ikke latt redsel for fødselssmerte stoppe meg i å få flere barn, jeg har opplevd litt av hvert selv (sugekopp, fastsittende skuldre, igangsatt og hastesnitt), men det er bare snakk om et døgn eller to og barnet kommer jo ut på en eller annen måte.

Har fire barn selv

Men om du ikke ønsker flere barn må du jo stoppe nå, de fleste kan ha kobberspiral, eller du får sterilisere deg

Anonymous poster hash: 9eafd...797

Skrevet

Men igangsettelse gir generelt større smerter. Gidd å ta til deg info, da!

Kanskje dere som bare har lest dere til hvordan det er burde høre på noen som faktisk har prøvd det. Har fem fødsler bak meg og har harr både fødsler som har starta av seg selv og igangsatte fødsler. Og samme hva dere har lest dere til så er det faktisk ikke sånn at man bastant kan si at en igangsatt fødsel er mye vondere. Alle fødsler er forskjellige.Dere klarer ikke å overbevise meg om at bøkene vet best hvordan jeg har hatt det under fødslene.

Skrevet

Jeg kan ikke bruke det.

Hvorfor ikke?

Skrevet

Såvidt jeg husker, så er det faktisk en slags diagnose, det der med å bare ville ha en drøss med biologiske barn. Jeg syns ærlig talt det er dårlig gjort av ham å presse deg når du ikke har helse til flere svangerskap. Det er lett for ham å si "ja, men du var jo så flink;" det er ikke han som skal gå gjennom det!

Jeg hadde sterilisert meg, for å være helt sikker på at det ikke kom flere. Du har to, du skal da være mamma for dem også, og hva om du får permanent bekkenløsning etter et nytt svangerskap, og må leve med den typen smerter - og har TRE barn å følge opp?

Her hadde jeg latt hensynet til egen helse veie tyngst, sammen med hensynet til de barna jeg hadde fra før. Det kan gå bra, men det kan også gå dårlig - er det en sjanse du er villig til å ta? Det kan bare du svare på for deg, men for meg er valget enkelt (og jeg har forferdelige svangerskap og har fått to kolikkbarn som aldri sover, fortsatt ikke i en alder av snart fire år), jeg skal ikke ha flere barn, for jeg vil være sikker på at jeg kan være en aktiv mamma for de to jeg har.

Skrevet

Her må folk skille mellom gruppenivå og individnivå! Statistisk sett (på gruppenivå) er det større risiko for en fødsel som er mer smertefull og komplisert smertefull fødsel hvis den blir satt i gang kunstig. På individnivå er det selvfølgelig noen som har blitt satt i gang og som ikke har denne opplevelsen. Det tar likevel ikke vekk det faktum at det er økt risiko for komplikasjoner og høyere grad av smerter/intensitet. 

Anonymous poster hash: 8ea78...b8f
Skrevet

Har født tre ganger igangsatt og det var greie fødsler alle tre. Men kanskje jeg bare var heldig da...😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...