Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Mitt søskenbarn nærmer seg 30 år. Han er eldst i en søskenflokk på 4, men har en annen far enn de tre yngre søsknene. For å gjøre historien kort; Han har blitt forskjellsbehandlet fra familien til stefar hele livet, blitt mobbet fra barnehagen til 10 klasse. Mislikte seg veldig på denne plassen han bodde, og flyttet tvers over landet. Fikk seg god jobb og hadde det relativt bra. Så gikk firmaet konkurs, han mistet jobben og klarte ikke finne seg ny. Samtidig fikk han vite at hans biologiske far hadde tatt selvmord. Etter dette flyttet han hjem til sin mor, stefar og tre søsken. Nå ligger han bare i sengen sin, hele dagen. Han spiller dataspill, spiser og ligger i sengen. Han sier selv han har det bra, men alle vet han ikke har det. Han snakker ikke med noen, har ingen kompiser, ingen å være med. Han er snill som dagen er lang, men jeg tror han er veldig deprimert. Hans mor lagde en periode en "husregel", om at hun alltid skal gå inn på rommet hans først. Fordi hun aldri visste hva som kom til å møte henne ( selvmord ). For å si det sånn, han har ikke jobb, ikke venner, spiller hele dagen, er usosial, har lav selvtillit etter flere år med mobbing, er tiltaksløs ( i mangel på bedre ord), han kommer seg ikke ut for å skaffe jobb eller venner. Jeg og andre er veldig redd for at han kommer til å ta selvmord. Han vil ikke til lege for å få antidepressiva, vil ingenting. Han har tidligere gått til psykolog, har hatt psykiatritjenesten hjemme hos seg, uten hell. På toppen av det hele, blir hans yngste søster alvorlig mobbet på ungdomsskolen, og moren har gått ned i stillingsprosent fordi hun drikker mye, og bruker kveldene til å drikke.. Denne familien trenger hjelp, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymous poster hash: d5b7d...8e9
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 Det er dessverre vanskelig når noen er myndig og ikke ønsker å motta hjelp. Om det er snakk om akutt selvmordsfare så kan man melde fra til legevakten, da kan han tvangsinnlegges. Ellers har mange kommuner også akuttvakt innen psykiatrien, som kanskje kunne snakket med ham en gang? Ellers tenker jeg at siden hans yngste søster går på ungdomsskolen, så kan det være en mulighet å gå gjennom barnevernet. Ikke først og fremst for din fetters skyld, men for hans yngste søster. Å vokse opp i et hjem hvor mor er alkoholiker, og en bror som er så psykisk nede er skadelig for alle. Det kan hende familien kunne få et felle hjelpetilbud gjennom barnevernet - i hvert fall at "ballen kan begynne å rulle" mot hjelp? Det er jo helt tydelig at ting går i arv i denne familien - mor har selv problemer, sønnen har hatt store problemer i oppveksten bl.a. fordi mor ikke har beskyttet ham fra forskjellsbehandlingen stefar og stefars familie har utsatt ham for. Nå står søsteren i samme mobbesituasjon. Her er det tydelig noe som ikke fungerer i familien, og kanskje lært adferd mellom mor og sønn. Sønnen har lært at han ikke er noe verdt (mor har godtatt at han er mindre verdt), mor har lært ham at man ikke tar tak i egne problemer (ellers ville hun tatt tak i sine egne problemer for mange år siden + alkoholmisbruket sitt). Jeg ville tatt en telefon til barnevernet og fortalt om situasjonen i hjemmet, at det er skadelig for den ynste jenta. Og er det akutt fare for selvmord hos ham så ville jeg kontaktet legevakten - da kan det hende han blir innlagt. Du kan også ringe hans fastlege, om du vet hvem det er. Legen hans kan ikke snakke om ham, men han kan lytte til det du forteller og dermed ha bedre forutsetninger for å hjelpe din fetter. Anonymous poster hash: d802c...a41
Anonym bruker Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 Du kan kontakte barnevernet angående barn under 18, grunnet mobbing og mors rusproblem. Du kan melde bekymring til mannens fastlege. Du kan spørre ham rett ut om han har tenkt på å ta livet sitt. Hvis han sier ja lan du spørre videre hvordan, og hjelpe ham å legge en plan for å avverge selvmord. Han bør henvises til psykiatrien. Akuttpsykiatrien kan bistå med en vurdering av suicidalfare. Anonymous poster hash: d988c...b40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå