Gå til innhold

Inspirert av hundetråden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke svart i den tråden, men den tråden fikk meg til å tenke på noe jeg har opplevd mange ganger i det siste.

Jeg har ikke hatt hund selv, men har i løpet av mange år passet hund i lange perioder om gangen (opp til måneder), så er etterhvert ganske hundevant.

Det jeg har reagert på er at så mange hundeeier går med musikk på ørene, propper i begge ørene. Tidligere møtte jeg aldri hundeeiere som hørte på musikk. Nå blir det bare flere og flere.

Dette mener jeg er helt uansvarlig!

Dere som gjør det - hvordan mener dere at dere kan være oppmerksom nok på både hunden og det som ev. skjer rundt? Dere har jo ikke full kontroll når dere har musikk på ørene, kan ikke komme i forkant av episoder for å avverge osv.

For et par uker siden oppdaget jeg en stor løshund, hanhund, som hadde stukket av, og jeg var veldig usikker på hvordan han var mot andre hunder. Så kom ei dame joggende med musikk på ørene, og rett etter henne kom en liten, gammel hund. Hun hadde ikke hunden sin i bånd (det er båndtvang) og hun jogget et godt stykke foran hunden sin. Med det samme jeg forstod at hun og den hunden hørte sammen ropte jeg til henne for hun kunne ikke se den store løshunden som var litt lenger fremme på gangveien. Hun hørte ikke noe. Hun snudde seg for å se etter egen hund, da var hunden hennes ca. på høyde med meg (den kom ikke mot meg, bare småjogget forbi). Jeg gjorde da tydelig tegn til henne om at jeg måtte prate med henne og møtte også blikket hennes. Hun ignorerte det totalt, bare ropte på hunden sin. (Vil tro hun kanskje trodde jeg skulle si noe om båndtvangen...).

Jeg forsøkte igjen å rope høyt til henne, mens hun fremdeles så på meg og hennes hund, hun ignorerte det fullstendig og bare snudde seg og løp videre før hennes hund hadde kommet bort til henne. Hun og hennes hund var da på vei rett mot der løshunden hadde vært.

Heldigvis hadde den store løshunden sprunget videre, før den oppdaget denne dama og hennes hund.

Men dette er et typisk ekspempel hvor det kunne gått galt. Hunden hennes lå langt bak henne. Løshunden kunne tatt hennes hund og gjort mye skade før hun i det hele tatt ville kommet på å snu seg for å se etter hunden. Så ville hun måttet løpe tilbake for å ev. hjelpe hunden.

Dette er bare én episode. Men opplever lignende stadig vekk. Går en del tur i et område som er populært å jogge i og lufte hundene, og flere og flere jeg møter med hund går med ørepropper i begge ørene. Har sett flere episoder hvor en hundeeier (uten ørepropper) har kommet joggende bakfra med egen hund i bånd, når hundeeieren foran ikke har hørt de som kommer bak og har blitt litt "skremt" når noen plutselig har kommet nært på ham/henne, så har dennes hund reagert og gjort utfall mot joggerens hund for å forsvare eieren. Mange slike lignende episoder. Det har stort sett gått fint med disse - men det er ikke pga. de hundeeierne som har gått med ørepropper sin skyld. Jeg ser også at noen av hundene til disse øreproppeierne blir mer på vakt, virker som om hundene føler de må ta ansvar fordi eieren har meldt seg ut.

Mitt budskap - om du har hund, IKKE gå med ørepropper på begge ører!!!

Spill heller ikke så høyt musikk på det ene øret at du ikke fanger opp det som skjer rundt deg!

Dagens hjertesukk!

Anonymous poster hash: fadd5...546
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trener arbeidshunder - har aldri forsvevet meg at jeg skulle gå tur og høre på musikk. da kan jeg jo ikke korrigere, oppmuntre eller få med meg hva som skjer rundt meg.

Anonymous poster hash: c2625...c63

Skrevet

jeg trener arbeidshunder - har aldri forsvevet meg at jeg skulle gå tur og høre på musikk. da kan jeg jo ikke korrigere, oppmuntre eller få med meg hva som skjer rundt meg.

Anonymous poster hash: c2625...c63

Det er det jeg mener også.

Jeg mener det er svært uansvarlig å høre på musikk når man går tur med hund.

Anonymous poster hash: fadd5...546

Skrevet

Både uansvarlig med musikk på ørene og også å ikke overholde båndtvangen.

Noen burde kjølhale enkelte hundeeiere.

Anonymous poster hash: 02b39...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...