Gå til innhold

Fantes det trassalder i gamle dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da besteforeldrene våre var små, man fikk masse unger, ungene fikk lite oppmerksomhet og skulle ses men ikke høres.. Trasset ungene på den tiden? I så fall vurderer jeg å legge om fra tilknytningsomsorg til gammeldags oppdragerstil, for dette funker ikke!!

Hilsen tobarnsmor som har mest lyst til å sende treåringen på institusjon.

Anonymous poster hash: f2f98...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, Finnes ikke nå heller. Er bare en god unnskyldning.

Anonymous poster hash: 41779...0f2
Skrevet

Nei, Finnes ikke nå heller. Er bare en god unnskyldning.

Anonymous poster hash: 41779...0f2

At det finnes noe er det jo ikke tvil om. Det er bare at begrepet for det som skjer er feil. I barnehagelærerutdanningen vet jeg at de har gått bort fra trassalder bregrepet (heldigvis) og kaller det for selvstendighetsalder. Det er et mye mer forklarende ord. For barnet trasser jo ikke med viten og vilje. Barnet har funnet ut at det er et eget individ som kan påvirke og mene. Vi har hatt lite "trass" her i hus. Mulig vi er heldig med barna, men jeg tror også måten vi har valgt å møte barna på har vært til hjelp, men altså... jeg har båret mollsinte barn under armen ut av butikken fordi han ikke fikk en pakke blå tamponger blant annet. Det skjedde tidligere i uka 😂

Skrevet

At det finnes noe er det jo ikke tvil om. Det er bare at begrepet for det som skjer er feil. I barnehagelærerutdanningen vet jeg at de har gått bort fra trassalder bregrepet (heldigvis) og kaller det for selvstendighetsalder. Det er et mye mer forklarende ord. For barnet trasser jo ikke med viten og vilje. Barnet har funnet ut at det er et eget individ som kan påvirke og mene. Vi har hatt lite "trass" her i hus. Mulig vi er heldig med barna, men jeg tror også måten vi har valgt å møte barna på har vært til hjelp, men altså... jeg har båret mollsinte barn under armen ut av butikken fordi han ikke fikk en pakke blå tamponger blant annet. Det skjedde tidligere i uka 😂

Enig i det du skriver. Barna har funnet ut at de er et "selv" og vil teste hvor mye og hvordan de kan påvirke. Å kalle det trassalder er på en måte å si at "du er et barn som skal tie stille og gjøre som du får beskjed om, og alle forsøk på å ytre din mening blir overhørt og behandlet som trass".

Anonymous poster hash: 5cee8...aef

Skrevet

Er ikke noe som heter trassalder. Barnet utvikler seg til selvstendige mennesker med egne tanker,forventninger og ønsker. Har aldri opplevd trass med mine 3 barn,helt ærlig. Ja de kan ha uttrykt sinne og skuffelse,men aldri i slik skala som mange beskriver. Vi forklarer og bekrefter og tar barnas følelser på alvor,inngår avtaler og er konsekvente.

Har familie og venner som klager ofte over trassige barn,og det jeg ser er barn som har så mange regler å forholde seg til,og begrensninger at det er ikke rart barna protesterer.

Velg dine kamper. Ikke forvent at 2-3 åringer spiser som voksne f.eks. Løsninger opp litt.

Anonymous poster hash: d75d2...4e8

Skrevet

Visst finnes trass! Selvstendighetsalder er alt for langt å si...

Anonymous poster hash: 40fb1...c5e

Skrevet

Trassalder er noe nymotens barn har funnet på for å plage og terrorisere foreldrene sine :D

Haha! Selvsagt fantes det selvstendighetsfaser og trass før i tiden også. Bare spør oldeforeldrene og besteforeldrene dine.

Anonymous poster hash: 37575...d05
Skrevet

Barn gikk gjennom de samme stadiene i utviklingen før, hvis det er det du mener. Men de ble møtt med reaksjoner som markerte klart og tydelig at det ikke var akseptert med noen "selvstendighet". Barn lærte at dersom de gjorde sånn eller slik, så fikk de juling, og da lot de være, på grunn av frykt.

Anonymous poster hash: 1ab88...cd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...