Gå til innhold

Gravid og Mr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ta Mr? Er 2 mnd på vei og legen har henvist til Mr av hodet. Han vet ikke jeg er gravid.

Anonymous poster hash: e910a...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de vil ikke ta slik når man er gravid. Måtte avlyse en ct selv.

Anonymous poster hash: bb618...b22

Skrevet

Er det sant!?

Skrevet

Nei de vil ikke ta slik når man er gravid. Måtte avlyse en ct selv.

Anonymous poster hash: bb618...b22

Det er forskjell på MR og CT. Ved CT brukes det røntgenstråler, mens MR er en stor magnet som bruker magnetfeltet og radiobølger til å lage bilder. Det er altså ingen røntgenstråling fra en MR-maskin. Ved en graviditet bør man unngå røntgenstråler (CT og røntgen) så langt det er mulig.

Pleier å være litt strengere med MR tidlig i graviditeten. Ville ringt til hvor legen har sendt henvisningen og informert om at du er gravid. Da vil radiologen avgjøre om det bør tas MR når de vurderer henvisningen din

Anonymous poster hash: 3f9d1...dc2

Skrevet

Det er forskjell på MR og CT. Ved CT brukes det røntgenstråler, mens MR er en stor magnet som bruker magnetfeltet og radiobølger til å lage bilder. Det er altså ingen røntgenstråling fra en MR-maskin. Ved en graviditet bør man unngå røntgenstråler (CT og røntgen) så langt det er mulig.

Pleier å være litt strengere med MR tidlig i graviditeten. Ville ringt til hvor legen har sendt henvisningen og informert om at du er gravid. Da vil radiologen avgjøre om det bør tas MR når de vurderer henvisningen din

Pleier å være litt streng(ikke strengere slik jeg skrev)

Skrevet

Grunnen til henvisning er egentlig bare vanlig prosedyre ved migrene pasienter. Så det haster ikke. Må kanskje ringe og høre.

Skrevet

7. Hvis jeg er gravid, må undersøkelsen da avlyses?

Som en generell regel er vi tilbakeholdne med undersøkelser av gravide. Bruk av ioniserende stråler (som røntgen og CT) bør unngås under graviditeten. Foreløpig anbefales ikke MR-undersøkelse under graviditeten, selv om det ikke er holdepunkter for skadelige påvirkninger av fosteret. Ultralyd-undersøkelser kan trygt utføres.

(Denne fant jeg på Curato sin nettside!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...