Gå til innhold

Er dette egentlig kriminelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er barn jeg har en relasjon til har blitt systematisk mobbet i ett år. Ingen har klart å få en stopp på det. De meste har vært forsøkt. Foreldrene til mobberen er rett og slett arrogante og nekter for at barnet mobber. Barnet mobber flere barn på skolen.

Jeg kjenner litt til faren via, via. Han driver eget firma og jeg VET han har jobbet svart mot cash. Vet også navn hos to han har jobbet hos.

Jeg ringte han rett og slett. Var litt av et prosjekt å få lånt en telefon et sted jeg ikke kan kobles til....

Jeg sa at jeg hadde noen interessante bilder av han som mottok penger av Herr Hansen og Herr Olsen, OG bilder av at han utfører arbeid på nevnte herrers eiendom. (Har ingen bilder, reinspikka løgn) Hvis Skatt Øst skulle motta tips med bilder vil vel ikke du kunne fremlegge dokumentasjon på dette eller hva.

Jeg sa videre at jeg kunne inngå en avtale med han og det var at han fra i dag sørget for at barnet hans ALDRI mobbet igjen.

Samtalen var hissig og mannen inngikk ingen avtale med meg egentlig. Han slang vel bare på røret uten å svare.

Uansett, barnet som har blitt mobbet får nå gå i fred. Som var målet mitt.

Det jeg har gjort er vel kriminelt? Eller?

For det første har jeg jo truet. For det andre vet jeg jo at mannen jobber svart.

Jeg har jo ingen bilder og det eneste jeg vet er at han ble anbefalt fordi han er villig til å jobbe svart. Jeg tenker på om jeg burde tipset om han.

Burde jeg tipse basert på "rykter"?

Anonymous poster hash: e026f...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatteetaten er interessert i virksomheter som jobber svart, så du kan sende tips til dem.

Men du har vel ikke opptrådt direkte i henhold til loven nei. Fra straffeloven:

§ 222. Med bøter eller med fengsel inntil 3 år straffes den, som ved rettsstridig adferd eller ved å true med sådan tvinger nogen til å gjøre, tåle eller undlate noget, eller som medvirker hertil.

Anonymous poster hash: 19e45...511

Skrevet

Utpressing kalles dette!

Anonymous poster hash: f0e71...bb5

Skrevet

You go girl.

Anonymous poster hash: 80fe6...37a

Skrevet

Hvis du vet at noe ulovlig foregår, tipser du selvsagt. Uavhengig av om han greier å oppdra ungene sine eller ikke.

Anonymous poster hash: 7f39f...198

Skrevet

Er barn jeg har en relasjon til har blitt systematisk mobbet i ett år. Ingen har klart å få en stopp på det. De meste har vært forsøkt. Foreldrene til mobberen er rett og slett arrogante og nekter for at barnet mobber. Barnet mobber flere barn på skolen.

Jeg kjenner litt til faren via, via. Han driver eget firma og jeg VET han har jobbet svart mot cash. Vet også navn hos to han har jobbet hos.

Jeg ringte han rett og slett. Var litt av et prosjekt å få lånt en telefon et sted jeg ikke kan kobles til....

Jeg sa at jeg hadde noen interessante bilder av han som mottok penger av Herr Hansen og Herr Olsen, OG bilder av at han utfører arbeid på nevnte herrers eiendom. (Har ingen bilder, reinspikka løgn) Hvis Skatt Øst skulle motta tips med bilder vil vel ikke du kunne fremlegge dokumentasjon på dette eller hva.

Jeg sa videre at jeg kunne inngå en avtale med han og det var at han fra i dag sørget for at barnet hans ALDRI mobbet igjen.

Samtalen var hissig og mannen inngikk ingen avtale med meg egentlig. Han slang vel bare på røret uten å svare.

Uansett, barnet som har blitt mobbet får nå gå i fred. Som var målet mitt.

Det jeg har gjort er vel kriminelt? Eller?

For det første har jeg jo truet. For det andre vet jeg jo at mannen jobber svart.

Jeg har jo ingen bilder og det eneste jeg vet er at han ble anbefalt fordi han er villig til å jobbe svart. Jeg tenker på om jeg burde tipset om han.

Burde jeg tipse basert på "rykter"?

Anonymous poster hash: e026f...375

Merkelig. Du sier at du VET at han jober svart, men spør om det er riktig å mede fra om rykter. Trusler er strabart etter straffeloven par. 222. Meld fra til skattemyndighetene dersom du mistenker noe galt, men ikke bland mobbing inni det. Og hold deg for god til å komme med trusler i fremtiden

Skrevet

Det er ulovlig å true andre , du kan risikere å bli anmeldt .

Anonymous poster hash: 3c5a0...1b7

Skrevet

Rett og slett "blackmail" og det er selvfølgelig ulovlig... Men hvis han skulle anmeldt deg, hadde det blitt påstand mot påstand. I tillegg hvis han driver svart, vil jeg tru han ikke vil ha søkelyset på seg....

Ja du kan melde i fra til skatteetaten.

Anonymous poster hash: 03457...a07
Skrevet

Uansett om det er kriminelt eller ikke, er det en helt sinnsyk måte å ordne opp mellom barn på, uansett hvor urettferdig du følte situasjonen var. Hjelpe meg.

Skrevet

Whatever works 😏

Anonymous poster hash: e05df...2b8

Skrevet

Bra jobba. Når det gjelder ungene bruker man det man kan. Og så melder du ham selvsagt i tillegg.

Anonymous poster hash: b46e5...422
Skrevet

Det er jo utpressing, og ikke lovlig.

Det sier også noe om hvor vanskelig det er å stoppe mobbing når foreldrene ikke bryr seg.

Skrevet

Hvis denne historien er sann så synes jeg resultatet ble helt fantstisk! 👍😀

Skrevet

Selvsagt ulovlig med utpressing og trussler.

Synes også det er helt bak mål at det er det som måtte til for å få far til å ta barnets mobbing på alvor. Håper bare ikke far har vært uhensiktsmessig grusom mot barnet for å få han til slutte fordi han selv følte seg presset. Dette burde selvsagt vært løst på andre måter.

Skrevet

Jeg lurer på hvilke virkemidler denne faren har brukt for å få slutt på mobbingen så fort. Får bare håpe han ikke har vært voldelig.

Anonymous poster hash: 8afd7...730
Skrevet

Dette syns jeg er helt greit. Hadde ei datter som var litt kraftig på barneskolen. Hun ble konsekvent kalt feitedoris av en gutt i klassa. Gikk mange runder med skolen- ikke noe skjedde. Dro til slutt og snakket med faren og forklarte situasjonen. Hans svar: boys will be boys, ikke ta sånn på vei...hadde glatt meldt han til hva som helst eller bundet han fast i en maurtue hvis jeg hadde sluppet unna med det.

Anonymous poster hash: 80fe6...37a

Skrevet

Jeg lurer på hvilke virkemidler denne faren har brukt for å få slutt på mobbingen så fort. Får bare håpe han ikke har vært voldelig. Anonymous poster hash: 8afd7...730

Det håper jeg også. Men jeg tenker det også kan være at han hele tiden hadde muligheten til å stoppe det, men at han ikke brydde seg før det gikk ut over ham selv?

Anonymous poster hash: d9a22...cab

Skrevet

Er det virkelig ulovlig å true med å gjøre noe som er lovlig? Han har jo selv satt seg i en posisjon der utpressing er mulig så lenge han ikke vil gjøre ting på lovlig vis.

Tenker på det som #16 sa.....om at dattera ble mobbet...om hun selv gikk rundt å ropte kvinnemisshandler etter den faren ville hun ikke da kunne blitt anmeldt for krenkelser? Kan man begynne å anmelde barn/familier for det samme?  

Synes nå det HI gjorde var helt innafor.....slik blir det når man bor i et land uten konsekvenser.

Anonymous poster hash: 21468...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...