Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 Legen sa at "etter hvert kan vi prøve melk". Han sa ikke noen alder, men sa bare etter hvert, fikk inntrykk av at han mente om noen måneder (babyen var da 2 mnd). Babyen er nå 9,5 mnd. Tenkte i utgangspunktet å vente til 1 år, men siden jeg ønsker å vite om babyen tåler melk før barnehagestart, som er ved 12 mnd, så vil jeg prøve litt før. Hvordan gjør man det? Hvor lite gir man? Er det bare å f.eks prøve en teskje NAN? Eller gi en ostebit? Anonymous poster hash: 90ef6...4f1
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Må legge til at han mente at de aller, aller fleste vokser det av seg ganske tidlig. Derfor mente han at vi kunne prøve melk etter hvert. Anonymous poster hash: a6cad...c11
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 Du må nesten spør legen om dette. Kommer selvsagt en del an på hvilke reaksjoner barnet har på melkeprotein. Er det litt vondt i magen eller er det type epi-penn? De som får vondt i magen eller gulper, vil man vanligvis kunne teste uten helsevesenet til stede. Anonymous poster hash: 7edc2...7e5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 Du må nesten spør legen om dette. Kommer selvsagt en del an på hvilke reaksjoner barnet har på melkeprotein. Er det litt vondt i magen eller er det type epi-penn? De som får vondt i magen eller gulper, vil man vanligvis kunne teste uten helsevesenet til stede. Anonymous poster hash: 7edc2...7e5 Det er bare magevondt. Ingen alvorlige allergiske reaksjoner, mer mageknip liksom... Men det har ikke vært siden hun var 2 mnd. Anonymous poster hash: a6cad...c11
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 Min hadde det. Tålte joghurt fra han var rundt 15 mnd, men kan enda bli litt gåen i magen av ren melk. Nå er han 3. Du får prøve deg frem og se. De dør jo ikke av det, det er bare slitsomt for både deg og ungene
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 Min hadde det. Tålte joghurt fra han var rundt 15 mnd, men kan enda bli litt gåen i magen av ren melk. Nå er han 3. Du får prøve deg frem og se. De dør jo ikke av det, det er bare slitsomt for både deg og ungene Ja Slitsomt er det.. Men om hun kan spise melkeprodukter er det jo flott. Reaksjonen før kom ganske umiddelbart, dvs i løpet av 30min-2t. Da var det grining. Dakar lita.. alt en skal gjennom... Jeg har krysset av for "tåler ikke melk" på barnehageskjemaet, men det hadde vært fint om hun kunne fått i seg melkeprodukter. Ellers må det vel erstatninger til?? Anonymous poster hash: a6cad...c11
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Mitt barn var "bare" laktoseintolerant, men prøvde ikke vanlig melk før det var fem seks år gammelt. Du får kjøpt havremelk med tilsatt kalsium feks. Soyayoghurt etc. Ingen problem å ikke tåle. Litt mer jobb for de i bhg. Mange varer med en eller annen slags melkeingrediens... Anonymous poster hash: 22a45...0b4
Mumua Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 Begynn med små mengder varmebehandlet melk ved testing. Eks en t-skje melk i vaffelrøre eller lignende. Om det ikke kommer noen reaksjon innen 72 timer kan du prøve videre. Google melkestigen
Anonym bruker Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 Jeg har en datter som testet positivt på melkeprotein da hun var 4 mnd. Hun har vedtak fra nav om morsmelkerstatning på resept. Legen tok henne inn til kontroll da hun var 18 mnd. Det er ikke lenger utslag på melkeproteiner og vi fikk beskjed om å sakte innføre melk i kosten. Vi følger trappetrinnsmodellen og tenker at hun får forsøke melk som drikke i desember. Da har vi brukt 6 mnd under veiledning av lege. Anonymous poster hash: 03298...560
Plutselig_gravid Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 Jeg begynte gradvis tilvenning fra ca 10 mnd. I begynnelsen kun mat med litt melk i. F.eks vanlig stekesmør,tørrmelksprodukter Etter hvert yoghurt, ost o.l. Til slutt mat som risgrøt, pannekaker o.l. Det gikk veldig fint, han fikk mindre og mindre plager Tilvenningen varte noen mnd. Nå er han 13 år. Han kan fint putte i seg melkeprodukter, men blir det for mye må han springe på do. Jeg tåler forresten melk helt fint, men måtte jo selv ha melkefri kost da jeg ammet han. Da jeg endelig kunne spise normalt igjen ble jeg skikkelig dårlig. Måtte derfor selv vende kroppen til melk igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå