Gå til innhold

Er det greit at babyen sover på siden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dagtid når vi passer på? Tenkte for å forebygge flatt bakhodet.

Anonymous poster hash: 61d10...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da min var nyfødt la alle pleierne han på siden.

Anonymous poster hash: cde57...6d3
Skrevet

På dagtid når vi passer på? Tenkte for å forebygge flatt bakhodet.

Anonymous poster hash: 61d10...003

Bakhode, ikke bakhodet. 

Anonymous poster hash: af35a...eed

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, på siden er bra. Det er mageleie man bør unngå.

Skrevet

Alle mine tre har lagt på siden de første mnd når de lå ved siden av meg i sofaen, satt jeg ikke med de lå de på rygg, men med hodet til en av sidene. Og alle tre ble flat i bakhodet, men det jevnet seg fort ut når det ble mer mageleie og andre ting...

Anonymous poster hash: 185a4...725

Skrevet

Ja, da min var nyfødt la alle pleierne han på siden.

Anonymous poster hash: cde57...6d3

Samme her

Anonymous poster hash: c8c55...b69

Skrevet

Det er like stor sjans for at babyen blir flat på siden av hodet som på bakhodet. Det som betyr noe i denne sammenhengen er variasjon når barnet er våkent. Når barnet er våken kan det ligge på magen, på ditt bryst, i dine armer, på siden. Når det sover skal det ligge på ryggen.

Grunnen til at man legger nyfødte på siden på barsel er at veldig mange nyfødte er veldig kvalm av å ha svelget fostervann. Da er det ubehagelig å ligge på ryggen.

Å gjøre som du sier, altså ligge på siden, må i alle fall kombineres med at du sørger for at han ligger på begge sider for ikke å utvikle favorittside.

Når det er sagt, blir stort sett dette jevnet ut når de blir større. Det er bare barn som får veldig lite variasjon i liggestilling oppover i alder som får så markant glatt bakhode, Dvs barn langt oppover mot 7-8-9-10 måneder. Skjer typisk med barn som blir konstant plassert i vippestol.

Anonymous poster hash: 0f547...4b9

Skrevet

Er det bakhodet du er redd for kan du heller vippe hodet til ønsket side etter han har sovnet (på rygg), og støtte opp med en sammenrullet vaskeklut o.l, helst i tynt stoff. Hvis han da i verste fall skulle få den over ansiktet kan han puste gjennom den.

Anonymous poster hash: fad46...51c

Skrevet

https://www.lub.no/tema/forebygging/mageleie-som-risikofaktor http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/babysov.php Sideleie er sikrere enn å sove på magen, men mindre sikkert enn å sove på ryggen. Det betyr at sjansen for at barnet kan dø er større om det sover på siden enn på ryggen. Det hadde jeg ikke risikert for kosmetiske hensyn.  Anonymous poster hash: af35a...eed

Så lenge det er om dagen når HI følger med, går det helt fint å ligge litt på siden og på magen. Om natten og når en ikke får fulgt med babyen, må de ligge på ryggen på grunn av risikoen.

Anonymous poster hash: 3eda2...991

Skrevet

Ja, det er greit :)

Anonymous poster hash: 8411d...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...