Gå til innhold

Så bekymret for min 3 år gamle gutt, stamming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3 år gamle gutt har over natten begynt å stamme, og veldig mye. Har aldri hørt han har gjort det før, har fint språk og har utviklet ordforrådet mye det siste halvåret. Så plutselig her en dag begynte det, har holdt på en liten uke. Barnehagen er informert som også la merke til det, og de mener man skal late som alt er normalt ovenfor ham, og det er vi enige i. Vi lar han snakke ferdig og viser ikke bekymring ovenfor ham, men inni meg blir jeg veldig bekymret og får vondt av ham. Det er tydelig at han sliter og det er tydelig han er bevisst på det selv. Han tar seg til munnen når han strever, og mange av ordene forsvinner for han orker rett og slett ikke å fullføre. Synes allerede han prater mindre for å unngå å stamme :( Har tenkt på å kontakte helsestasjonen men vet ikke hva de kan gjøre når han er så liten? Har lest at for mange går det over av seg selv før skolealder. Vi ble bare så paff da det kom så plutselig at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen med erfaringer, hvor gamle var deres barn og har det gått over av seg selv? Blir veldig takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 53ff3...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjedde med gutten min også når han var 3 år, varte i ca 6mnd. En helt normal fase av språkutviklingen sa logopeden.😃

Anonymous poster hash: eff5c...464

Skrevet

Vi har en 3 åring som stammer litt nå. Vi gjør han ikke oppmerksom på det, men vi voksne prater litt seinere og litt lavere enn vanlig bare.

Har vært igjennom det samme med storebror, der var stammingen skikkelig ille, og jeg var veldig bekymret, men det gikk plutselig bare over etter noen måneder.

Tror det er veldig vanlig på den alderen.

Jeg merker at han syntes det er litt frustrerende selv, men det som er litt rart er at han av og til visker det han skal si, da stammer han ikke. Så han har funnet en måte å prøve å ordne det på selv.

Ellers så avslutter vi aldri setningene hans, men heller lar han finne ordene selv.

Det går nok like fort over som det kom skal du se 😊

Skrevet

Min gutt begynte også å stamme da han var 3 år. Han lå langt fremme språkmektig, og plutselig en dag bare begynte han å stamme. Trodde først han bare tøyset men plutselig slet han med hver eneste setning. Noen ganger ga han opp, og jeg fikk så vondt av han. Jeg snakket med barnehagen som inviterte en logoped til å snakke med meg. Hun sa det ofte skjedde med barn som lå langt fremme i språket, da hjernen lærte så mye og munnen ikke klarte helt å henge med. Hun sa man ikke kunne gjøre noe før han ble 6 år. Hun mente det kom til å forsvinne lenge før det, og ga med mange gode råd. Om å ikke fullføre setninger for han, være tålmodig og snakke seint og tydelig til han. Etter ca 6 mnd var stammingen helt borte.

Anonymous poster hash: 3884f...fd4

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Det var litt betryggende å høre deres erfaringer og at det nok går over av seg selv. Leste at det kunne komme sammen med hurtig utvikling av språket og det har jo vår gutt hatt den siste tiden. Interessant at en av dere sier dette med hvisking, det gjør vår også, litt på innoverpust nesten, og da stammer han heller ikke.

Vi håper det skal gå seg til av seg selv, vi skal være tålmodige og deres innlegg vil hjelpe med til å beholde roen, forhåpentligvis 😊

Tenker det kan være lurt å kontakte helsestasjon, sånn at de/logoped evt kan følge oss opp litt?

HI

Skrevet

Min gutt begynte også å stamme da han var 3 år. Han lå langt fremme språkmektig, og plutselig en dag bare begynte han å stamme. Trodde først han bare tøyset men plutselig slet han med hver eneste setning. Noen ganger ga han opp, og jeg fikk så vondt av han. Jeg snakket med barnehagen som inviterte en logoped til å snakke med meg. Hun sa det ofte skjedde med barn som lå langt fremme i språket, da hjernen lærte så mye og munnen ikke klarte helt å henge med. Hun sa man ikke kunne gjøre noe før han ble 6 år. Hun mente det kom til å forsvinne lenge før det, og ga med mange gode råd. Om å ikke fullføre setninger for han, være tålmodig og snakke seint og tydelig til han. Etter ca 6 mnd var stammingen helt borte.

Anonymous poster hash: 3884f...fd4

Tusen takk for svar til deg og 😊 skrev et svar i stad men sida hang seg visst opp. Men veldig godt å høre dine erfaringer også og at dere var i kontakt med logoped, som forklarte litt 😊 Det gir håp om at det går seg til av seg selv.

HI

Skrevet

Begge mine jenter stotret en periode, spesielt på første ordet😊

Jeg jeg jeg jeg jeg vil også😊

Det gikk over av seg selv etter noen mnd😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...