Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med lakoseintoleranse her? Har en gutt på snart 3 som ble satt på laktosefri diett av legen rett etter jul. Ble så bedt om å prøve med laktose igjen i sommer. Det gikk veldig fint og han har spist melk som vanlig i over en mnd. Men nå har han fått diaré og oppblåst mage igjen. Kan det gå så mye som over en mnd før han begynner å reagere på laktose igjen? Eller ville han reagert umiddelbart dersom han har laktoseintoleranse? Skal selvsagt ta dette med legen hans også, vil bare høre om noen har lignende erfaringer, eller annen kunnskap..

Anonymous poster hash: 48bab...29f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn er helt intolerant. Han reagerer med magesmerter og diaré innen 5-15 timer... Kommer an på mengde laktose.

På laktrasetabletter får han fortsatt diaré, men ikke magesmerter.

Hva sier legen? Har de tatt blodprøve for å sjekke intoleransen?

Anonymous poster hash: 69a6b...056

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med barn, men vet at hvis jeg har holdt meg 100 % unna i lang tid så tåler jeg det en stund igjen før jeg får symptomer. Jeg vet også at det er mange som får akuttsymptomer med det samme de får i seg noe, selv om de har holdt seg helt unna over lang tid. Så mitt inntrykk er at det er individuelt hvor mye man kan reagere og hvor raskt man reagerer.

På det meste jeg reagerer på har jeg milde symptomer og reagerer på etterskudd eller når jeg over tid har fått i meg små mengder regelmessig.

Anonymous poster hash: 00051...082
Skrevet

Nei, det er ikke tatt noen blodprøve. Laktosefri kost var mer for å teste om det hjalp en periode for så å begynne med vanlig kost igjen. Det gikk magevirus i bhg i vinter, men han ble aldri bedre.. Derfor er jeg veldig usikker på om han er laktoseintolerant, eller om han blir hardt rammet av magevirus når de kommer..

Skrevet

Ved magesjuke blir det ubalanse i tarmen og da kan man få midlertidig laktoseintoleranse. Det skjedde m mi. Gikk lenge ferdig vi forsto hvorfor hun aldr ble bra i magen. Så uten melk og ble bra. Men kan fortsatt ikke få i seg vanlig melk, da blir det diaré igjen. Men regner m hun vokser det av seg.

Anonymous poster hash: 793cf...d8f

Skrevet

Ved magesjuke blir det ubalanse i tarmen og da kan man få midlertidig laktoseintoleranse. Det skjedde m mi. Gikk lenge ferdig vi forsto hvorfor hun aldr ble bra i magen. Så uten melk og ble bra. Men kan fortsatt ikke få i seg vanlig melk, da blir det diaré igjen. Men regner m hun vokser det av seg.

Anonymous poster hash: 793cf...d8f

Vår lege sa at det er lite sjanse for å vekse det av seg, desverre.  Eg innførte vanleg melk att, for å sjekke om det verkeleg var laktose som var problemet, og det gjekk vel eit par veker før mageproblema tok seg opp att.  Men min drikk ikkje så mykje mjølk til vanleg.  Då symptoma først komm tilbake var det lite som skulle til.

Skrevet

Jeg har en mann og to barn med laktoseintoleranse. Eldste hadde problemer med det samme du snakker om, kvalme, magesmerter og diaré da han var 4 år ca. Vi mistenkte intoleranse pga av min mann og dro til legen. Påvist genetisk intoleranse. Innførte da laktosefritt, og alt ordnet seg. Han er slik nå at han tåler noe laktose, men ikke mengder. En kroneis går feks bra, men ikke hvis han like før har spist bløtkake, liksom. Lillebror har det samme, men han tåler mer. Min teori er at han aldri ble påført disse plagene fordi vi spiste laktosefritt alle sammen i fra han var baby. Dermed er han mindre sensitiv enn broren. Begge har det påvist, men de tåler ulike mengder. Av og til får jeg slengkommentarer om gutta mine virkelig tåler melk, de spiser jo is nå. Og så sier de at det er lurt å dra til legen og ikke selvdiagnostisere. Grrr..... Så, ja, dette med intoleranse er individuelt. Slik du beskriver det, høres det ut som det. Men hvorfor ikke bare ta blodprøven?

Anonymous poster hash: 94cf1...417

Skrevet

Jeg har en mann og to barn med laktoseintoleranse. Eldste hadde problemer med det samme du snakker om, kvalme, magesmerter og diaré da han var 4 år ca. Vi mistenkte intoleranse pga av min mann og dro til legen. Påvist genetisk intoleranse. Innførte da laktosefritt, og alt ordnet seg. Han er slik nå at han tåler noe laktose, men ikke mengder. En kroneis går feks bra, men ikke hvis han like før har spist bløtkake, liksom. Lillebror har det samme, men han tåler mer. Min teori er at han aldri ble påført disse plagene fordi vi spiste laktosefritt alle sammen i fra han var baby. Dermed er han mindre sensitiv enn broren. Begge har det påvist, men de tåler ulike mengder. Av og til får jeg slengkommentarer om gutta mine virkelig tåler melk, de spiser jo is nå. Og så sier de at det er lurt å dra til legen og ikke selvdiagnostisere. Grrr..... Så, ja, dette med intoleranse er individuelt. Slik du beskriver det, høres det ut som det. Men hvorfor ikke bare ta blodprøven?

Anonymous poster hash: 94cf1...417

Takk for info. Vi kommer sikkert til å ta blodprøve nå ja. Min lege sa, som en skrev over, at ved kraftige infeksjoner kan man få midlertidig laktoseintoleranse. Vi skulle teste det først med kostendring.

Skrevet

Hvor lenge går det før deres barn viser bedring når dere kutter ut laktose igjen?

Skrevet

Både jeg og yngstemann har påvist genetisk intoleranse.

Men noen ganger tåler jeg litt, mens andre ganger kan ett lite feilsteg gi diaré i dagesvis. Frustrerende

Anonymous poster hash: 8e4f7...77b

Skrevet

Både jeg og yngstemann har påvist genetisk intoleranse.

Men noen ganger tåler jeg litt, mens andre ganger kan ett lite feilsteg gi diaré i dagesvis. Frustrerende

Anonymous poster hash: 8e4f7...77b

Er du veldig oppblåst også? Magen til stakkars gutten ser ut som han er høygravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...