Gå til innhold

Mannen min og sønnen min er så smarte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt er jeg stolt av de begge to, og det høres sikkert ut som et enormt I-lands problem, men det irriterer meg nokså ofte.

Sønnen min er 12 år og vanvittig mye mer kunnskapsrik enn meg selv, og jeg anser ikke meg selv som ulur heller.

Mannen min er ekstremt smart og jobber som forsker. Jeg har "bare" en master.

Det er selvsagt morsomt også at de er så smarte, men de kan ALT! Absolutt ALT! Jeg kommer alltid til kort.

Har aldri vært borte i liknende.

Spør jeg mannen min hvilken golfer fra Tanzania som er ranket høyst, så vet han det.

Spør jeg om hvilket som helst spm om universet/atmosfæren, ja, absolutt alt så kan han det!

I går spurte nabogutten meg tilfeldigvis om hva jorden er. Idet jeg svarer at det er en planet i solsystemet vårt så drar sønnen min i vei om galakser, Melkeveien osv osv.

Og _jeg_, den voksne sitter der som et spørsmålstegn!

Ja, sikkert et stort I-landsproblem, men hvordan er det mulig å ha så enorm høy iq?

Anonymous poster hash: 1a043...8b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis høy iq, men meget god hukommelse. Det er ikke samme sak, men forveksles ofte, ikke minst i skolen. 

Anonymous poster hash: 9d70a...9ca
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis høy iq, men meget god hukommelse. Det er ikke samme sak, men forveksles ofte, ikke minst i skolen.

Mannen min har fått målt iq og den er svimlende høy. De kan se sammenhenger og kontekster som er uforståelige for oss dødelige.

I tillegg til god hukommelse kan du tru det er morsomt innimellom: Mamma, husker du forrige OL, da hadde xhctybbnk knjingfh fra Russland på seg hel drakt og blå shorts da og! Om jeg spør, ja, hva løp Jamaica med så husker de det.

Mannen min blir stadig ringt fra forskjellige steder for ingen klarer å løse ulike oppgaver, han tar det på strak arm, i hodet! Ja, det er 4.20975 Kvm i fjerde sinus hypomus første ledd triplet med syntaksen åttende ledd delt på fjerde kokkelikokkos.

Gud, jeg blir lettere matt.

Skrevet

Mannen min har fått målt iq og den er svimlende høy. De kan se sammenhenger og kontekster som er uforståelige for oss dødelige.

I tillegg til god hukommelse kan du tru det er morsomt innimellom: Mamma, husker du forrige OL, da hadde xhctybbnk knjingfh fra Russland på seg hel drakt og blå shorts da og! Om jeg spør, ja, hva løp Jamaica med så husker de det.

Mannen min blir stadig ringt fra forskjellige steder for ingen klarer å løse ulike oppgaver, han tar det på strak arm, i hodet! Ja, det er 4.20975 Kvm i fjerde sinus hypomus første ledd triplet med syntaksen åttende ledd delt på fjerde kokkelikokkos.

Gud, jeg blir lettere matt.

Da er de nok supersmarte, ja. Noen mennesker er det. 

Skrevet

e

Selvsagt er jeg stolt av de begge to, og det høres sikkert ut som et enormt I-lands problem, men det irriterer meg nokså ofte.
Sønnen min er 12 år og vanvittig mye mer kunnskapsrik enn meg selv, og jeg anser ikke meg selv som ulur heller.
Mannen min er ekstremt smart og jobber som forsker. Jeg har "bare" en master.

Det er selvsagt morsomt også at de er så smarte, men de kan ALT! Absolutt ALT! Jeg kommer alltid til kort.
Har aldri vært borte i liknende.
Spør jeg mannen min hvilken golfer fra Tanzania som er ranket høyst, så vet han det.
Spør jeg om hvilket som helst spm om universet/atmosfæren, ja, absolutt alt så kan han det!

I går spurte nabogutten meg tilfeldigvis om hva jorden er. Idet jeg svarer at det er en planet i solsystemet vårt så drar sønnen min i vei om galakser, Melkeveien osv osv.
Og _jeg_, den voksne sitter der som et spørsmålstegn!

Ja, sikkert et stort I-landsproblem, men hvordan er det mulig å ha så enorm høy iq?

Ehm, IQ er ikke det samme som kunnskap. Å være smart og klok er to forskjellige ting. Virker som guttene dine leser mye og er interessert i masse forskjellig. Kanskje du kan begynne å lese litt mer du og? eventuelt oppdatere deg på allmennkunnskap om det er lenge siden du gikk på skolen? Les fagbøker og artikler fremfor romaner.. det er minst like underholdende å lese noe som får deg til å tenke!

Skrevet

Syns du er flink som har fått deg en master, det er faktisk ikke noe alle har :)

Anonymous poster hash: f4520...825

Skrevet

e

Ehm, IQ er ikke det samme som kunnskap. Å være smart og klok er to forskjellige ting. Virker som guttene dine leser mye og er interessert i masse forskjellig. Kanskje du kan begynne å lese litt mer du og? eventuelt oppdatere deg på allmennkunnskap om det er lenge siden du gikk på skolen? Les fagbøker og artikler fremfor romaner.. det er minst like underholdende å lese noe som får deg til å tenke!

De to er ikke vanlig folkesmarte for å si det sånn. Jeg er typisk "folkesmart", kan litt om veldig mye om jeg kan si det slik.

Sønnen min leser ikke så veldig mye, ikke faren heller, faktisk.. Men, de fungerer på et mye høyere nivå.

Mannen min hadde regnet ferdig 6 klasse mattebøkene da han startet i første, sønnen min er også slik.

Jeg kommer alltid til "kort" om det er noe...

Skrevet

e

Oi! Snakke på å ville undergrave det faktum at noen kan være over gjennomsnittet smart. Intelligente mennesker har en tendens til å huske enkelte ting bedre enn oss normale. Selv om jeg er belest og har grei allmennkunnskap, klarer jeg ikke å forstå alt for komplekse formler og teorier. Intelligensvises ved forståelse av sammenhenger og resultater. Skikkelig god hukommelse tar deg gjerne et stykke på vrien, men avsløres fjerne når man må utdype og vise forståelse for det man har husket.

Anonymous poster hash: b7d33...35f

Gjest Antarctica
Skrevet

Nyt det og bruk det. De kan jo hjelpe deg med en masse ting som du da selv slipper å kunne 😀

Skrevet

Hehe, skjønner godt du blir litt frustert, men det jo jo være litt morsomt også da. Tipper quizkveld hos dere kan være veldig underholdende.

Min mann og datter har en vanvittig forståelse av matematikk, jeg skjønner ikke så mye av det gitt. De får bare styre på.

Anonymous poster hash: 68417...d53

Skrevet

Jeg var et smart barn, men ikke smart nok til å ikke være en irriterende besserwisser ;p

Anonymous poster hash: e5e3e...d50

Skrevet

De to er ikke vanlig folkesmarte for å si det sånn. Jeg er typisk "folkesmart", kan litt om veldig mye om jeg kan si det slik.

Sønnen min leser ikke så veldig mye, ikke faren heller, faktisk.. Men, de fungerer på et mye høyere nivå.

Mannen min hadde regnet ferdig 6 klasse mattebøkene da han startet i første, sønnen min er også slik.

Jeg kommer alltid til "kort" om det er noe...

Skjønner hva du mener. Så lenger nede st du sa han var smart p andre møter også. Jeg har også en sånn mann som kan absolutt alt. Mens jeg bare er "vanlig" smart. Holder på med en master nå faktisk;) men trøst deg med at veldig smarte mennesker hadde aldri orket å være sammen med noen som ikke er smarte! Så at han er sammen med deg vil jeg tro betyr at du er over gjennomsnittet i hvert fall;) min mann sier han liker meg fordi jeg er smart. Føler ofte som deg, at jeg kommer til kort i mange situasjoner men jeg blir nok ikke frustrert på samme måte som deg. Jeg mente ikke å være frekk eller noe, mente som et tips st det kan være lurt å lese flere fagbøker. Det fins utrolig mye interessant lesning der ute. Jeg ville automatisk også valgt romaner, for føler det er mindre krevende men har oppdaget mer fagbøker i det siste noe som resulterer i mange gode samtaler og diskusjoner med mannen. Jeg liker han fordi han er så klok som han er. Jeg liker å ha et vandrende leksikon i nærheten hele tiden og jeg har lært utrolig mye av han og tror jeg kommer til å lære mye av han framover. Selv om din mann er så smart som du beskriver så forventer han jo ikke at du skal være på nivå med han, noe han garantert er blitt vant til at er sjelden:)

Skrevet

Oi! Snakke på å ville undergrave det faktum at noen kan være over gjennomsnittet smart. Intelligente mennesker har en tendens til å huske enkelte ting bedre enn oss normale. Selv om jeg er belest og har grei allmennkunnskap, klarer jeg ikke å forstå alt for komplekse formler og teorier. Intelligensvises ved forståelse av sammenhenger og resultater. Skikkelig god hukommelse tar deg gjerne et stykke på vrien, men avsløres fjerne når man må utdype og vise forståelse for det man har husket.

Anonymous poster hash: b7d33...35f

Mente ikke noe frekt med det. I første innlegget til hi beskriver hun at de kan så mye om alt og det så ut som hun mente de derfor hadde så høy iq. Ser senere st de er begge deler. Ja, det er sjelden. Tror absolutt hi er mye smartere og klokere enn hun framstiller seg selv derfor for jeg henne tips om å velge mer fagbøker for eksempel. For å fordype seg i emner som kanskje blir diskutert hjemme. For meg virket det som hi så på dette som en utfordring og trengte tips til hvordan håndtere at hun ofte "kommer til kort"..

Skrevet

Hei igjen:)

Ja, jeg prøver å se på det som en styrke, men innimellom føler jeg meg veldig dum. Vi har det veldig fint i hverdagene, men innimellom føler jeg at jeg blir den "dumme" i familien og det sårer litt og kunne mindre enn sitt eldste barn. Jeg har ikke hjulpet han med leksene siden 2. klasse, da han heller velger å vente på pappa fordi mamma dessverre har gitt litt feil veiledning ved et par anledninger.

De er ikke kunstneriske, men veldig gode i idrett også. Det de gjør kan de til de grader.

Jeg bare er den midt i mellom.

Takk til alle dere som har svart meg:) og takk for tipset om å lese meg litt opp. Det satt meg på en ide..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...