Gå til innhold

Tidlig ultralyd-hvor tidlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan man ta tidlig ultralyd og være sikker på å finne embryoet dersom det fremdeles er der?

Jeg har mistet tre ganger i år, og har et behov for å snart se om spira jeg har i magen nå lever.

(De tre andre gangene har det som kom ut vært dødt noen uker før det kom ut, og jeg orker ikke kaste opp i flere uker til dersom det ikke er levedyktig denne gangen heller.)

Anonymous poster hash: 90273...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I uke 6 skal man kunne se et bankende hjerte. Dette er dog ingen garanti for at fosteret er levedyktig. Mellom uke 11 og 13 kan man, dersom man oppfyller enkelte kriterier, ta en duotest. Utifra den kan de beregne sannsynligheten for at fosteret har tre forskjellige kromosomfeil. Men dette er heller ingen garanti. På oul, sjekker de alle vitale organer, men selv om alt virker bra her, har man ingen garanti. 100% sikker blir man aldri desverre.

Skrevet

Jeg var på min første svangerskaps kontroll i uke 8, da fekk jeg se på ultralyd skjermen hos legen min, såg en liten prikk med et bittelite bankende hjerte.

Anonymous poster hash: 4a7f5...63e

Skrevet

Jeg hadde innvendig ultralyd i uke 6. Så hjertet slå.

Anonymous poster hash: 24e73...031
Skrevet

Hvis du vet ca når embryoene har dødd tidligere ville jeg tatt en ul på ca det tidspunktet. Hvis du har hatt flere MA, har det blitt undersøkt hvorfor? Håper det går bedre denne gangen :)

Skrevet

I uke 6 skal man kunne se et bankende hjerte. Dette er dog ingen garanti for at fosteret er levedyktig. Mellom uke 11 og 13 kan man, dersom man oppfyller enkelte kriterier, ta en duotest. Utifra den kan de beregne sannsynligheten for at fosteret har tre forskjellige kromosomfeil. Men dette er heller ingen garanti. På oul, sjekker de alle vitale organer, men selv om alt virker bra her, har man ingen garanti. 100% sikker blir man aldri desverre.

Takk for svar. 😊

Jeg vet man aldri er sikker. Jeg er biolog, og fullstendig klar over livets realiteter.

Jeg vil bare unngå en ultralyd hvor vi ikke ser noe liv, men så kan det være liv bare at det er for tidlig. (Det ble veldig dårlig formulert).

Jeg har barn fra før av, heldigvis, og takler at det evt ikke går fint denne gangen også. Men jeg trenger å vite at jeg ikke nå kaster opp over et liv som allerede er over.

Skrevet

Hvis du vet ca når embryoene har dødd tidligere ville jeg tatt en ul på ca det tidspunktet. Hvis du har hatt flere MA, har det blitt undersøkt hvorfor? Håper det går bedre denne gangen :)

Takk for svar. 😊

De har vel dødd rundt uke 6-8 alle gangene. Så temmelig tidlig.

Har ikke hatt noen undersøkelser. Men har fått fine (faktisk verdens fineste 😁) barn før, og har aldri opplevd abort før det ble tre på rad i år.

Tror ikke det er noe galt med meg, tror jeg bare har hatt litt statistisk uflaks dette året.

Skrevet

Jeg ville satset på 7 uker. Det er det som er vanlig ifm ivf, og jeg tenker at det nok er en grunn til det.

Man kan være heldig å se et bankende hjerte i uke 6, men sannsynligheten er mye større i uke 7.

I uke 9, derimot, er det prosentvis veldig stor sjangse for at alt går godt om man har sett et bankende hjerte.

I uke 11-12 skal man kunne se dersom fosteret har avvik.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3779d...db2

Skrevet

Jeg har også mistet flere ganger det siste året. Er nå gravid igjen, skal prøve å ta ul når jeg er ca 7+0. Orker ikke å finne ut flere uker senere at fosteret har vært dødt.

Krysser fingrene for deg :)

Anonymous poster hash: 0fbbc...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...