Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Skal begynne å jobbe i september. Har fått ny sjef, det har vært store utskiftninger og mye uro og misnøye blandt ansatte. Noen har måttet gå og nye har blitt ansatt. Denne prosessen startet ett år før jeg ble gravid og jeg var en av de som fikk bli med videre. Nå er det altså ny sjef som har ansatt nye mennesker. Jeg har en sterk magefølelse av at jeg ikke passer inn i min sjefs nye kabal. Jeg har fått signaler om at jeg bare vil få tilbake halvparten av jobben min, den andre halvparten blir igjen hos min vikar. Denne vikaren er ansatt av min sjef (den opprinnelige vikaren valgte å si opp pga dårlig behandling) Min vikar er planlagt å fortsette som vikar. Jeg spurte hvorfor min vikar fortsetter og vi begge er ansatt 100% for en 50% stilling. Det fikk jeg ikke svar på. Jeg har en sterk magefølelse av at jeg skal bli presset ut. Hva bør jeg gjøre før jeg begynner? Bør jeg kontakte fagforening, alt nå hyre advokat? Hvilke rettigheter har jeg? Anonymous poster hash: 42461...bd1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Snakk med fagforeningen! Trenger du advokat, går det gjennom dem. Anonymous poster hash: 5f90c...0cb
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Jeg ville ventet, eller ihvertfall bare ringt fagforeningen og fortalt at du frykter problemer når du skal tilbake så de er forberedt på at du kommer til å ta kontakt om du trenger hjelp Har du kontrakt på 100% stilling skal du ha det når du kommer tilbake også, men arbeidsgiver har faktisk styringsrett på arbeidsoppgaver. Mener sjefen det er til beste for bedriften at han stokker litt rundt på oppgavene så kan han det altså. Anonymous poster hash: 9f05d...4dd
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Begynn å søke nye jobber? Anonymous poster hash: 5d295...327
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Er i lignende situasjon selv. Har fått beskjed om at de ikke vil ha meg tilbake i 100% stilling, kun 50 (og sannsynligvis vil de presse meg helt ut). Greia er at når du har kontrakt på 100% så har du rett til å fortsette med det. Du skal ikke vike for "nye", bare fordi du har mammapermisjon. Og ja du bør kanskje søke nye jobber uansett, men det betyr ikke at du bare skal si opp og la det fare. Jeg er med i fagforening og har allerede varslet de om hva jeg har fått signaler om fra arbeidsgiver, slik at de er forberedt. Jeg gir meg ikke uten videre. Anonymous poster hash: 1c099...af1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Altså. Hvis de vil lønne meg 100% for 50% stilling må de gjerne det. Jeg er bare redd for å bli skviset ut. Hva bør jeg være oppmerksom på? Når bør varsellamper lyse? Jeg kommer jo til å være veldig paranoid og livredd for å ikke levere til riktige frister. De skal ikke få ta meg på NOE. Jeg ser etter ny jobb men har ikke lyst til å begynne med noe nytt rett etter barnehagestart. HI Anonymous poster hash: 42461...bd1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Hei! Dette hørtes veldig kjent ut, så jeg må bare svare deg. Var i permisjon med eldste da tilsvarende skjedde meg. Konfliktsky og dumsnil som jeg var da, gikk jeg med på at halvparten av mine arbeidsoppgaver ble værende hos vikaren min, en viss tid etter at jeg kom tilbake, fordi hun fikk forlenget vikariatet noen mnd. Hun fikk til slutt fast jobb og beholdt mine oppgaver. Får etter disse årene fortsatt bare jobbe 50 % med mitt fagområde, har etterhvert koblet inn tillitsvalgt, men det er jo blitt en kinkig sak for meg også, etter å ha blitt skikkelig kjent med vikaren og hun er blitt en god kollega. Vi har samme utdannelse, men fagområdet vårt dekker bare en stilling i vår bedrift, og hun har jo selvsagt også lyst å jobbe med sitt fagområde, dette er jo ikke hennes feil. Så det at jeg gikk med på det den gangen straffer meg enda. Så mitt råd til deg er å vere tydelig med sjefen din. Du har rett til å få tilbake dine arbeidsoppgaver eller tilsvarende, tittel og lik lønn. Snakk med tillitsvalgt slik at du har flere med deg. Om du ikke når frem, kan du vurdere å be om råd fra diskrimminerings og likestillingsombudet (google de, får ikke åpnet ny nettleser så jeg får funnet lenken mens jeg skriver) står en del nyttig informasjon. Du kan også sende klage til de. I mitt tilfelle straffet det seg å vente og se det an, jeg burde virkelig ha stått på mitt og sagt klart i fra den gangen. Blir så irritert av sånt - man skal lissom ikke "tape" noe på å få barn og ha permisjon, men virker som om mange opplever sånt. Selv har jeg kjempet siden jeg kom tilbake. Har blitt værende fordi jeg ikke har funnet noe bedre (lite etterspørsel etter min utdanning her for tiden) og fordi jeg egentlig elsker arbeidsplassen min. Men så er det dette som gnager da.... Lykke til, stå på Anonymous poster hash: 39e52...a0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå