Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Hei. Jeg venter mitt tredje barn i januar. I utganspunktet har jeg tenkt å være hjemme med barnet til det er 1 år, og det er trolig det som vil skje, MEN jeg tenker. Jeg har nå begynt på min bachelor og vil jo få barnet i 2. semester, hvis alt går som normalt. Hvis det blir for mye å gå på skolen med barnet hjemme (dette vil jeg jo erfare i 2. semester på godt og vondt), hva ville dere gjort fom 3. semester da? Å utsette er det siste jeg vil, for jeg er rett og slett blitt så gammel nå at jeg må bli ferdig med utdannelsen min. Tankene mine er disse: Dagmamma eller barnehage 2-3 dager i uken (evt. hva bør man velge her?) eller bare kjøre på og håpe på det beste. Siste alternativ er jo definitivt best (og det jeg har lyst til) om man er frisk og rask selv, men jeg har slitt mye med depresjoner og redd for at jeg vil bli syk igjen. Hva er deres erfaringer med barn i barnehage eller hos dagmamma tidlig? Altså fra 8 måneder. Mitt første barn begynte da hun var 9 måneder pga jeg måtte ut i jobb - det var ingen vei rundt det, og det gikk kjempefint. Forskjellen nå er at hun begynte i en veldig liten barnehage med flere voksne per barn. Om dette barnet skal gå i samme barnehage som de eldste vil den være mye større. Nummer to var 11 måneder. Hva med å søke barnehageplass, men ikke utnytte den før jeg MÅ? Da har jeg plassen i bakhånd, men trenger ikke å bruke den før januar. Å betale på en plass jeg ikke bruker er jo kjipt det, men det er en utgift jeg kan ta. Noen som har gjort det? Dette er som sagt bare tanker, og kun som en nødløsning. Det er ikke noe oppmøteplikt på skolen heller, så alt er tilrettelagt for at jeg kan være hjemme. Jeg har heller ikke bestemt meg for at jeg SKAL fortsette uten permisjon, men det er det jeg har mest lyst til. Anonymous poster hash: 8874d...1e0
bønni Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Hvis barnehagen er bra, tar i mot så små barn (det gjør vel ofte studenbarnehager mener jeg å ha lest), og det er nok voksne der, kan vel det gå bra? Barnet vil antakelig sove en del av tiden, og trenger vel ikke ha veldig lange dager, men slik at du får en god studieøkt. Barnet blir trygt på de voksne der, og du får krefter og overskudd til å ta deg av det, og de andre barna, når du ser at du klarer utdanningen din. Om barnet ikke trives, har du jo mulighet for å endre beslutningen din. Å fullføre utdanningen er også et viktig element i det å ta seg av barna sine - det skaper gode muligheter for jobb, inntekt og stabile forhold på sikt. Å holde på en bhg plass helt uten å bruke den er jeg litt skeptisk til, for det betyr at man fratar andre muligheten til å bruke plassen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 stakkars liten Anonymous poster hash: 4bb19...510
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Du skriver ingenting om pappaen her. Dersom dere bor sammen, vil jeg jo anbefale at han tar lang permisjon fremfor å sende en baby i bhg. Anonymous poster hash: 808f4...b9a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Studentbarnehager bruker å være flinke med babyer. Da min datter gikk i studentbarnehage var det 2 babyer der. En på 6mnd. og en på 8mnd. De hadde hver sin ansatt som kun var med babyen. Det var samme ansatte på dem hver dag og de var 'øremerket' hver sin baby. De trillet mye tur og var utenfor barnehagen. Sikkert mer rolig for barna. Det var godt tilrettelagt for babyer. Tror de hadde fine dager i barnehagen:) Anonymous poster hash: 2cc53...8d2
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Din utdanning er viktigere enn ditt barn sin trygghetsfølelse? Sykt. Hun er ÅTTE månder! Sykt! Anonymous poster hash: 3944a...48c
MammantilNurket Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Din utdanning er viktigere enn ditt barn sin trygghetsfølelse? Sykt. Hun er ÅTTE månder! Sykt! Anonymous poster hash: 3944a...48c Ikke sykt. Smart. Hi tenker langsiktig. Hun stiller sterkere på arbeidsmarkedet med utdanning og får dermed bedre forutsetninger for å forsørge familien sin.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Er barnets far involvert? Anonymous poster hash: 2c417...18d
ulenissen Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Er du sammen med pappaen? Har ikke han rett på permisjon? Vist ikke går det fint med barnehage fra 8mnd. Tenker med du ikke har ekstremt lange dager, og kan lese på kvelden. Kjempeflott at du ser viktigheten av å fullføre utdannelsen!👍
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Ikke sykt. Smart. Hi tenker langsiktig. Hun stiller sterkere på arbeidsmarkedet med utdanning og får dermed bedre forutsetninger for å forsørge familien sin. 6 mnd for mor sin utdanning har lite å si for fremtiden til familien. 6 mnd i babyen sitt liv derimot... Sykt. Sykt!! Forstår du ikke det, så forstår du det bare ikke. Anonymous poster hash: 3944a...48c
ulenissen Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 6 mnd for mor sin utdanning har lite å si for fremtiden til familien. 6 mnd i babyen sitt liv derimot... Sykt. Sykt!! Forstår du ikke det, så forstår du det bare ikke. Anonymous poster hash: 3944a...48c Du får det til å høres ut som om mor skal forlate barnet sitt for å studere, ikke benytte seg av noen timer barnehage hver dag, der barnet vil bli godt ivaretatt av kompetente voksne. Hva tror du mennesker i andre land gjør? Det finnes ikke så mange andre land som har 1år permisjon! Og hva tror du mødre måtte gjøre for ikke mindre enn 25 år i Norge?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Forstår jeg det som at du ikke skal ta et friår etter fødsel? Rett tilbake på skole etter barnet er født? Anonymous poster hash: c046b...f5b
Sokkedyret Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 Ville heller funnet en god dagmamma enn barnehage i hvert fall. Du har vel ingen i familien som kan passe henne 2-3 dager i uken mens du studerer? Ville gjort alt jeg kunne for å få mest mulig tid med babyen! Men kanskje kan det kombineres med studier...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Kan ikke faren ta hele permisjonen mens du studerer? Det gjorde broren min med deres to første barn mens konen tok utdannelse. Anonymous poster hash: 71edd...8ab
MammantilNurket Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 6 mnd for mor sin utdanning har lite å si for fremtiden til familien. 6 mnd i babyen sitt liv derimot... Sykt. Sykt!! Forstår du ikke det, så forstår du det bare ikke. Anonymous poster hash: 3944a...48c Kanskje legge "føleriet" til side og komme med noen _gode_ argumenter?
ulenissen Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 Ville heller funnet en god dagmamma enn barnehage i hvert fall. Du har vel ingen i familien som kan passe henne 2-3 dager i uken mens du studerer? Ville gjort alt jeg kunne for å få mest mulig tid med babyen! Men kanskje kan det kombineres med studier... Seriøst? Dagmamma fremfor barnehage? Da skulle det være noen jeg kjente GODT fra før! En dagmamma trenger ingen utdannelse eller god kunnskap om barn, og hva hun gjør eller ikke gjør innenfor husets fire vegger er det ingen som vet! I en barnehage er det vertfall flere voksne som kan følge med på hverandre! Overgrep og omsorgssvikt har mye større sannsynlighet hoss en dagmamma enn i en barnehage, selv om der alltid vil være en sjangse for slikt overalt. Har hørt så mange grufulle historier om tilsynelatende flinke dagmammaer at det hadde jeg aldri turt!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Sønnen min var 8,5 måneder da han begynte fulltid i barnehagen. Han var der ca. 7 timer per dag (jeg hadde ammefri fra jobb), og sov 3-4 timer av disse. Han var imidlertid ingen "baby" da han blant annet gikk uten støtte og spiste selv. Hadde jeg gjort det samme igjen? Nei. Jeg ville kost meg hjemme med barnet så lenge som mulig. Anonymous poster hash: f2c90...358
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #18 Skrevet 17. august 2016 Kjære vene, det er jo ikke SYKT å ta barnet inn i barnehagen når det er åtte måneder. Det er hverken optimalt eller å foretrekke, men det går. Det har jeg jo sett med datteren min, men det betyr allikevel ikke at jeg det er noe jeg tar lett på. Jeg og far er sammen, men han er på det tidspunktet helt nyutdannet selv og akkurat begynt i ny jobb (han har jobb som venter på at han blir ferdig på skolen til våren), så han kan ikke ta ut permisjon. Jeg har heller ikke noe familie som kan passe barnet i ukedagene, dessverre. OM h*n skulle begynt i barnehage, så er det snakk om maks tre dager i uken på opp til 6-7 timer dagen. Dette er det siste barnet vårt og, så jeg vil aller helst ha en helt normal permisjon på ett år. Trolig er det det som vil skje, men det er lurt å tenke litt i flere retninger. hi Anonymous poster hash: 8874d...1e0
ulenissen Skrevet 17. august 2016 #19 Skrevet 17. august 2016 Kjære vene, det er jo ikke SYKT å ta barnet inn i barnehagen når det er åtte måneder. Det er hverken optimalt eller å foretrekke, men det går. Det har jeg jo sett med datteren min, men det betyr allikevel ikke at jeg det er noe jeg tar lett på. Jeg og far er sammen, men han er på det tidspunktet helt nyutdannet selv og akkurat begynt i ny jobb (han har jobb som venter på at han blir ferdig på skolen til våren), så han kan ikke ta ut permisjon. Jeg har heller ikke noe familie som kan passe barnet i ukedagene, dessverre. OM h*n skulle begynt i barnehage, så er det snakk om maks tre dager i uken på opp til 6-7 timer dagen. Dette er det siste barnet vårt og, så jeg vil aller helst ha en helt normal permisjon på ett år. Trolig er det det som vil skje, men det er lurt å tenke litt i flere retninger. hi Anonymous poster hash: 8874d...1e0 Selv om far begynner i helt ny jobb har han alikevel rett til permisjon (er usikker på rettighetene hans siden du er student og ikke har jobbet) Det er ikke lov å diskriminere på grunn av graviditet og fødsel, verken kvinner eller menn.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #20 Skrevet 17. august 2016 Kanskje legge "føleriet" til side og komme med noen _gode_ argumenter? Hva betyr "føleriet"? Anonymous poster hash: 3944a...48c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #21 Skrevet 17. august 2016 Din utdanning er viktigere enn ditt barn sin trygghetsfølelse? Sykt. Hun er ÅTTE månder! Sykt! Anonymous poster hash: 3944a...48c Her var det sterke ord og lite empati... HI: jeg begynte selv i barnehage da jeg var 6mnd (!!) kun få timer av og til, da min mor var student. Mannen min begynte i bhg da han var 8 mnd fordi moren hans måtte tilbake til jobb. Det har gått veldig bra med oss begge to, og vi har gode minner fra barnehagen (fra da vi var eldre selvfølgelig) Anonymous poster hash: 35207...c8f
Gladmor30 Skrevet 17. august 2016 #22 Skrevet 17. august 2016 Jeg hadde aldri i verden prioritert bort babytiden, som aldri kommer tilbake dersom jeg ikke måtte. Kan du virkelig ikke sette studiene på vent 1 år?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #23 Skrevet 17. august 2016 Jeg jobber på småbarnsavdeling (ikke studentbarnehage) og har tatt imot barn ned i 7 måneder, og det går helt fint. Vi er en stor barnhage med en stor småbarnsavdling hvor 1 - åringene +- er på samme gruppe.. Hadde jeg vært deg ville jeg vagt barnehage med egen småbarnsavdeling, ikke 0-6 års avdeling. "Hva med å søke barnehageplass, men ikke utnytte den før jeg MÅ? Da har jeg plassen i bakhånd, men trenger ikke å bruke den før januar." Ikke baser deg på dette, før du har sjekket om det er lov i barnehagen. Hos oss er det ikke lov å la plassen stå ubrukt lenge før de starter. Det er heller ikkr riktig for andre som da kunne trengt den. Anonymous poster hash: 82a47...469
Anonym bruker Skrevet 18. august 2016 #24 Skrevet 18. august 2016 Ikke sykt. Smart. Hi tenker langsiktig. Hun stiller sterkere på arbeidsmarkedet med utdanning og får dermed bedre forutsetninger for å forsørge familien sin. Hun har vel ikke akkurat erfaring med å tenke langsiktig. 3 barn og ingen utdannelse. Alle tre blir kastet ut i barnehage før de har fylt 1 år. Anonymous poster hash: af098...e7c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2016 #25 Skrevet 18. august 2016 Hun har vel ikke akkurat erfaring med å tenke langsiktig. 3 barn og ingen utdannelse. Alle tre blir kastet ut i barnehage før de har fylt 1 år. Anonymous poster hash: af098...e7c Haha, er det mulig Anonymous poster hash: 8874d...1e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå